Nemzeti büszkeségünk másik oldala a korlátoltságunk

2014. december 05. 19:24

A jelképek és a történelem megértése mindig a jövő szempontjából fontos. Szerintem nagyon rossz a magyar kultúrában az a mélyen gyökerező meggyőződés, hogy minden rosszért mások felelnek. Interjú.

2014. december 05. 19:24
Nyáry Krisztián
Nyáry Krisztián
vs.hu

A könyveiben valamilyen szinten újraértelmezi az egy-egy emberhez fűződő narratívákat, vagy ha nincsenek, akkor megteremti azokat. Ez kicsit olyan, mint a szoboravatásokkal, utcaátnevezésekkel átformált történelmi emlékezet. Mit gondol, mennyire fontos mondjuk az utcákat átnevezni?

Ebben a tekintetben konzervatív vagyok, még akkor is, ha elfogadom, hogy a város egy élő szövet, amely állandóan változik. Nem tetszett, amikor 4-5 éve újrakezdődött az utcanevekkel való szimbolikus politizálás. Kifejezetten rossznak tartottam azt is, amikor Budapest zászlaját lecserélték azzal az indokkal, hogy hasonlít a román zászlóra. Ez volt az egyetlen olyan ügy, amikor levelet írtam Tarlós Istvánnak, és megpróbáltam felhívni a figyelmét a zászló történetére. Mert a városegyesítéskor történészeket kértek fel arra, hogy a három egyesülő városnak a jelképeiből hozzák létre a zászlót, és ezért ez a jelkép szervesen kapcsolódott a középkori történeti gyökerekhez, ráadásul előbb volt Budapestnek ilyen zászlaja, mint ahogy az egyesült Románia létrejött volna. Az is hozzátartozik még, hogy ezt a zászlót mindig akkor vették el a várostól, amikor valamilyen diktatórikus vagy féldiktatórikus rezsim került hatalomra, és aztán mindig tudósokból álló grémiumok hozták vissza.

Szerintem vannak olyan szimbólumok, amelyeket sok generáción át érdemes megőrizni, és sokszor az utcanevek is ilyenek. Például az hihetetlenül tetszik, hogy még ma is ugyanott vannak a nyilvánosházak Bécsben, mint ahol – mint azt megírta – Balassi Bálint idejében. Hatszáz éve ugyanazok az utcanevek az osztrák fővárosban, és boldogan együttélnek ezzel, mert a múltjuk része. Amikor viszont egy város időről időre elveszti az utcaneveit, akkor az azt mutatja, hogy nagyon nehéz a viszonya saját magával.

Tarlós István végül válaszolt a levelére?

Nem, az történt, hogy megbízott valakit, hogy válaszoljon, de az a valaki nem értett egyet Tarlós véleményével, és nem írta meg a levelet, így aztán soha nem kaptam választ.

És mit gondol a Szabadság téri Horthy-mellszoborról vagy a megszállási emlékműről?

A Horthy-szobor egy templomhoz tartozik, nyilván nekem ő semmilyen módon sem személyes hősöm, de ha egy templom közössége úgy dönt, hogy Horthy Miklós mellett akar imádkozni, akkor lelke rajta. Tudok azért olyan református híveket, akik emiatt más templomba járnak. Sokkal több bajom van a Szabadság téri emlékművel, mert a felelősség elhárításáról szól.

Érdemes volt ön szerint ennyi ideig vitatkozni rajta, tüntetni ellene? Sokak szerint a tüntetők csak rágták az Orbán-kormány által bedobott gumicsontot.

Szerintem érdemes volt, mert csak látszólag nem fontos kérdés. A jelképek és a történelem megértése mindig a jövő szempontjából fontos. Szerintem nagyon rossz a magyar kultúrában az a mélyen gyökerező meggyőződés, hogy minden rosszért mások felelnek. Hogy a külső erők meg a belső ellenség tehet mindenről, hogy Trianon és a holokauszt, meg a besúgások a kommunizmusban kizárólag mások hibáiból történtek. Pedig a történelem ismerete arra való, hogy megismerjük a jelenünket, és okosan tervezhessük a jövőnket.

Kinek a felelőssége lenne, hogy helyesen magyarázzuk a múltat?

A magunké is, nem csak a politikáé. Amikor eldicsekszünk például a külföldi barátainknak, hogy hány magyar Nobel-díjas volt, meg hány magyar találmányunk van, akkor mindehhez hozzá kell gondolni, hogy a találmányok nagy részét külföldön szabadalmaztatták, és a Nobel-díjasok is azért kaptak díjat, mert »szerencséjükre« elüldöztük őket. A nemzeti büszkeségünk másik oldalán a saját nemzeti korlátoltságunk van.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 66 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zsusztina
2014. december 06. 19:26
Én már többfelé éltem külföldön, meg utaztam is, és én azt láttam a saját két szememmel, hogy irigység mindenütt van.
august
2014. december 06. 16:21
Tintamin 2014. december 6. 00:06 A két legdurvább hungarikum: 1. Irigység (ez métely, és nagyon-nagyon jellemző ránk) 2. Mindig mindenért mások felelősek, mi sohasem, és nem is tehetünk semmit, hogy megváltoztassuk a dolgokat" ---------- 1. Irigység,amiből az elmúlt hónapok balliberális alakulat, és csatolt médiája nemzetközi személtető előadássorozatot tart. vadászat folyik órára cipőre, táskára, lakásra, teraszra, kukatárolóra,ami ingerelketi az 50 négyzetméteren panelban lakókat is. De az irigység célpontjai a vállalkozások, cégek és a kormányközeli jóemberek is , akiknek a családfája, azok anyagi helyzete, ami után egész falka nyomoz. Amit aztán az offsorparadicsomáról és pénzmosásáról híres ország tévétársaságának hazai híradója ad közre nap mint nap.. Az elvtársak sokat tesznek azért, életüket és vérükat adják, hogy ez az 1. pont soká éljen.. ---- 2. "Mindig mindenért mások felelősek, mi sohasem, és nem is tehetünk semmit, hogy megváltoztassuk a dolgokat" ---- :) Mivel vicces nemzet a Magyar, így amikor az ország, vagy országból valaki tenni akar azért, hogy megváltoztassuk a dolgokat, egész hiénafalka ugrik rá, azért mer nálunk nagyobb a hatalma, gazdagabb, több katonája, olaja van, erősebb, minek szembeszállni vele, úgys tehetünk semmit, még megharagszanak, és egyébként a kedves elvtársak életüket és vérüket adják, hogy mindig elszenvedői legyünk az eseményeknek.. Így lesz örökösen aktuális a két pont, mert hatalmas erőknek sikerül minden történelmi helyzetben aktualizálni..
catalina9
2014. december 06. 15:03
Tintamin [Hozzászóló kiszűrése] 2014. december 6. 00:06 A két legdurvább hungarikum: 1. Irigység (ez métely, és nagyon-nagyon jellemző ránk) 2. Mindig mindenért mások felelősek, mi sohasem, és nem is tehetünk semmit, hogy megváltoztassuk a dolgokat" Tényleg? Ezt honnan tudja? Csak nem innen? "... Úgy kell irányítanunk a gój társadalom nevelését, hogy ahányszor csak olyan helyzettel kerül szembe, amely egyéni kezdeményezőerőt igényel, kétségbeesett tehetetlenségben csüggessze le karjait. A cselekvési szabadságból eredő túlzott törekvések aláássák az erőket, ha összeütközésbe kerülnek mások szabadságával. Ebből az összeütközésből súlyos erkölcsi megrázkódtatások, kudarcok származnak. Mindezekkel az eszközökkel annyira ki fogjuk meríteni a gójokat, hogy kénytelenek lesznek oly természetű nemzetközi hatalmat felajánlani nekünk, amely lehetővé teszi majd számunkra, hogy minden erőszak alkalmazása nélkül fokozatosan megszerezzünk minden államhatalmat és szuperkormányt létesítsünk. A mostani uralkodók helyébe "kormányok feletti közigazgatás"-nak nevezett rémképet fogunk állítani, amelynek karjai harapófogóként fognak kinyúlni minden irányba, s melynek szervezete olyan nagy méretű lesz, hogy hatalma alá fogja hajtani a világ összes nemzetét." A Sion bölcsei c. "hamisítványból" Azért hamisító tudott valamit...
catalina9
2014. december 06. 14:58
Hát Krisztián ez amolyan Soros ihletésű cikkecske.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!