Amihez hozzáér, arannyá válik – így mentették meg Ryan Reynolds-ék a Wrexhamet, a futballtörténelem egyik legrégebbi klubját

2023. május 16. 15:16

„Semmit sem tudtunk a sportról – most már a megszállottjai vagyunk” – mondja a kanadai filmsztár a wales-i futballcsapat megvásárlásáról szóló dokumentumfilm-sorozatban. De mi visz rá arra hollywoodi színészeket, hogy egy, a megszűnés szélén álló európai focicsapatot vegyenek? Cikkünkből kiderül.

2023. május 16. 15:16
null

2020 novemberében érkezett a hír: Ryan Reynolds és Rob McElhenney hollywoodi színészek megveszik a futballtörténelem harmadik legidősebb klubját, az észak-wales-i AFC Wrexhamet. Az amerikai sztárok kétmillió fontért szerezték meg a klubot, amely – akkor még – a National League-ben, az angol labdarúgás ötödosztályában szerepelt.

Na jó, de mit keres két amerikai sztár az angol fociban?

A két tengerentúli sztáron kívül van egy fontos kulcsfigurája a történetnek, aki nélkül valószínűleg nem is hallott volna a Wrexhamről Reynolds és McElhenney. Ő nem más mint Humphrey Ker, brit színész, forgatókönyvíró, aki az Amerikába költözése után együtt dolgozott McElhenney-vel a Mythic Quest című sorozat szkriptjén.

Azokban az időkben járunk, amikor Jürgen Klopp Liverpoolja az aranykorát éli: Premier League győzelem, Bajnokok Ligája menetelés, folyamatos örömünnep az Anfielden. Ker nagy Liverpool-fan hírében áll, ebédszüneteiben folyamatosan figyelemmel követte csapata mérkőzéseit, amit McElhenney eleinte kigúnyolt, majd idővel mindinkább lenyűgözte az az érzelem, amelyet a vörös csapat szereplése kiváltott munkatársából.

A forgatókönyvíró a Sunderland 'Til I Die című Netflix-sorozatot ajánlotta a színésznek, hogy McElhenney megértse, miről is szól a futball és hogy hasonlítsa össze a klubok közösségre gyakorolt hatását az amerikai sportfranchise-okéval. Jó ötletnek bizonyult az ajánlás: a színészt azonnal megérintette a feljutás lehetősége és a kiesés veszélye kiváltotta emóció, amely fogalmak idegenek a legtöbb amerikai sportrajongó számára. Eldöntötte, saját klubjával akarja leforgatni a saját dokumentumfilmjét.

Miért éppen Wrexham?

Ker össze is állított egy kisebb listát azon csapatokból, amelyek felkelthetik a színész érdeklődését. Ezek közül két okból emelkedett ki a Wrexham. Egyrészt rendelkezett egy hűséges és szenvedélyes szurkolótáborral, másrészt fontos szempontnak bizonyult, hogy nincs a közelében más nagyobb futballklub.

A wales-i csapat fő bevételi forrása a mérkőzésekre eladott jegyek voltak. A koronavírus-járvány idején azonban ettől elesett a klub, hiszen zárt kapuk mögött kellett megrendezni a bajnoki fordulókat. Befektetésre volt szükség, így nyitottan állt az ötlethez a klub szurkolóiból álló tulajdonosi csoport (Wrexham Supporters’ Trust).

„Volt tv-s pénzem, de filmesre volt szükségem” – így vezette fel Rob McElhenney az egész történetet megörökítő doku-sorozatban, hogy szponzoráció miatt megkereste Ryan Reynolds-ot. Soha nem találkoztak előtte, nem is élte bele magát McElhenney a dologba. Aztán jött a meglepetés. 

– válaszolta Reynolds. A vételi szándékot 2020 szeptemberében jelentették be, novemberben szavazott róla a közel kétezer walesi szurkolóból álló tulajdonosi csoport. A voksoláson az arra jogosultak 91 százaléka vett részt, és több mint 1800 szavazat támogatta a filmesek érkezését. Kezdődhetett az építkezés.

Az első hónapok mindkét szupersztárnak csalódást hoztak. Nem értettek a játékhoz, nehéz volt a tengerentúlról irányítani a bizniszt, és nem kapták meg azt az izgalmi faktort sem, amit a netflixes sorozatban láttak. Nem jöttek az eredmények.

Aztán 2022. április 2-án jött a fordulópont: a Wrexham bejutott az FA Trophy kupasorozat elődöntőjébe, ahol egy, a 91. percben szerzett góllal győzte le a Stockport együttesét s bejutott a fináléba, amit az angol labdarúgás szentélyében, a Wembley-ben rendeztek. Ez a mérkőzés volt Reynolds-ék számára az első dózis a futball eufóriájából, amire hamar rá is függtek.

McElhenney és Reynolds a kezdetektől fogva nyíltan vállalták, hogy a saját útjukat járják. Üzletet akartak építeni, dokumentum-sorozatot gyártani, amit előbbi úgy írt le: ez egy „szerelmeslevél a munkásosztálybeli közösségeknek”. Azt is tisztázták, hogy egy cseppet sem értenek a labdarúgáshoz. Mint Reynolds mondta: „egy átlagos ötéves Wrexhamben többet felejtett el a fociról, mint amennyit mi valaha is tudni fogunk”. Ezt alá is támasztja ez a kis részlet, amikor egy lesgólnak perceken keresztül örvendeztek a tulajdonostársak:

Később Reynolds úgy fogalmazott:

Semmit sem tudtunk a sportról – most már a megszállottjai vagyunk.

A gyengeségeik helyett arra fókuszáltak, mivel tudnák segíteni a klubot. A korábbi szponzort a TikTok váltotta fel, ami megtízszerezte bevételi forrásokat. Más nagy márkák, például az Expedia is beszállt a csapatba, miközben Reynolds és McElhenney felpörgette a nyilvánosságot, és milliókhoz juttatta el a Wrexhamet az USA-ban.

Király a wrexhami gyepen

Tavaly decemberben még a frissen megkoronázott III. Károly is meglátogatta a wales-i klubot. „Lehetőségem adódott megnézni Wrexham egyik másik csodáját, nevezetesen a futballklubot, ahol azon dolgoznak, hogy Wrexhamet olyan módon helyezzék fel a térképre, mint eddig soha” – fogalmazott a brit király.

Fotó: Oli SCARFF / AFP
Fotó: Oli SCARFF / AFP

Természetesen a fentebb említett marketingmunka nem lett volna elégséges a megfelelő személyügyi változtatások nélkül: felkérték az English Football League korábbi vezérigazgatóját, Shaun Harvey-t, hogy Ker mellett segítsen a klub vezetésében. Valamint sikerült olyan játékosokat is igazolni, akik hozzásegítették a klubot ahhoz, hogy 15 év után ismét felkerüljön az angol negyedosztályba.

Így zajlott a wrexhami fieszta a várva várt feljutás után:

Az Independent beszámolója szerint még mindig találni egy-egy szkeptikus Wrexham-szurkolót, aki visszavágyik a régi időkbe, amikor még nem volt határvonal a szurkolók és a tulajdonosok között. De a kritikusok már kevesen vannak. Az 1864-ben alapított klubot minden bizonnyal megcsapta volna a megszűnés szele az új beruházás nélkül.

Nem a focicsapat az első szokatlan befektetése Ryan Reynoldsnak

A kanadai filmsztár 2018-ban próbálta ki magát először az üzleti életben, amikor az Aviation American Gin részvényese lett: a márka kreatív igazgatójaként dolgozott, majd alig két évvel később eladta egy európai italgyártó vállalatnak cirka 610 millió dollárért. Ugyanebben az évben társalapítója lett egy produkciós cégnek és marketingügynökségnek, a Maximum Effortnak, ami azóta is példátlan sikereket arat marketingiparban.

Ezen kívül Reynolds az igazgatótanács tagja a Match Groupnál, amely a népszerű online társkereső szolgáltatások (például a Tinder) legnagyobb globális portfóliójának tulajdonosa és üzemeltetője.

Felkészül: Ottawa Senators?

2022 novemberében a színész megerősítette, érdeklődik az NHL-ben szereplő Ottawa Senators hokicsapat megvásárlása iránt. A BBC szerint a klub eladása hírességek közötti licitháborúvá alakult: Reynolds mellett Snoop Dogg és The Weeknd is magáénak szeretné tudni.

A BBC szerint a hollywoodi sztár egy több mint egymilliárd dolláros ajánlatot tett a jégkorong csapatért.

Az ajánlatot azonban az ESPN beszámolója alapján az utolsó pillanatban ejtették, miután az NHL elutasította az ottawai új aréna építésére irányuló 30 napos hosszabbítási kérelmet. Az 1992-ben alapított jégkorongcsapat még soha nem nyerte meg a Stanley Kupát.

Nyitókép forrása: Matthew Ashton – AMA/Getty Images

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Peppa
2023. május 16. 23:21
Kedves Mandi! Ha törlitek valamelyik hozzászólást, akkor töröljétek a válasz kommenteket is. Annak a pornójátékos hülyének írtam a használj vazelint.
need-info
2023. május 16. 16:18
Ez aztán kurva fontos.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!