Air France-katasztrófa: megszüntették az eljárást

2019. szeptember 05. 22:09

Öt magyar halt meg a katasztrófában.

2019. szeptember 05. 22:09

A francia vizsgálóbíróság csütörtökön megszüntette az Air France légitársaság 2009-ben lezuhant Rio de Janeiro-Párizs járatának ügyében indult eljárást. A bírósági döntés a szerencsétlenségben érintett Air France francia légitársaságot és az Airbus repülőgépgyártó céget is érinti –erősítették meg párizsi igazságügyi források a dpa német hírügynökségnek.

Az ügyben illetékes törvényszék ezzel elutasította az ügyészség gondatlan emberölés miatti vádemelési indítványát az Air France ellen. A vádhatóság a többi között azt vetette a légitársaság szemére, hogy nem képezte ki megfelelően a pilótáit. A vizsgálóbíróság ugyanakkor arra az álláspontra jutott, hogy a baleset több körülmény rendkívüli közrejátszása miatt következett be.

Alain Jakubowicz, a katasztrófában életüket vesztett áldozatok hozzátartozóit képviselő csoport jogi képviselője bejelentette, hogy panaszt nyújtanak be a bírósági döntéssel szemben. Az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó járata 2009. június 1-jén tűnt el a radarernyőkről. Az Airbus A330-as típusú utasszállító az Atlanti-óceánba zuhant 650 kilométerre a Fernando de Noronha-szigettől, 228 emberrel, köztük 5 magyarral a fedélzetén.

Sokáig nem lehetett tudni a katasztrófa pontos okát. Csak 2011 májusában sikerült a feketedobozokat és a gépen utazó emberek földi maradványait kiemelni csaknem 4000 méteres mélységből.

A francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyomozói a rendelkezésre álló adatok alapján megállapították, hogy a gép pilótái nem megfelelően reagáltak a sorozatos figyelmeztető jelzésekre, és nem tettek eleget az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak. A BEA-jelentés szerint a pilóták nem vették figyelembe a magasság és a sebesség csökkenésére vonatkozó vészjelzést, és a repülés utolsó perceiben rosszul reagáltak a hibás sebességi adatokra, valamint a gyors zuhanásra, miután a gép átesett.

Átesés akkor következik be, amikor a gép szárnyain megszűnik a kellő mennyiségű felhajtóerő, és a szárnyak nem képesek megtartani a repülőgépet. A kézikönyv szerint ebben az esetben lefelé kell a gép orrát irányítani, hogy a lehető legjobb szögben érje a légáramlás a gépet. A feketedobozok tanúsága szerint azonban – szakemberek számára érthetetlen módon – a pilóták felfelé irányították a gép orrát. Kereskedelmi járatoknál az átesés igen ritka jelenség, főként ilyen nagy magasságban. A legénység erre az esetre elégtelen, illetve semmilyen kiképzést nem kapott a vizsgálat szerint.

Eddig csak a sebességmérő szondák eljegesedését állapították meg mint műszaki hibát, de a nyomozók mindig is azon a véleményen voltak, hogy ez a meghibásodás önmagában nem magyarázza meg a balesetet.

(MTI)

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kiscsillag
2019. szeptember 08. 08:14
A franciák mindig lerázzák magukról a felelôsséget.
Akitlosz
2019. szeptember 06. 19:24
Kizárt, hogy létezne olyan pilótajogosítvánnyal rendelkező személy, aki ne tanult volna az átesésről és annak kezeléséről. Mivel ez alap tudomány a legkisebb repülőgépnél is, ezért egy új utasszállítótípusra való átképzésnél nem kell újratanulni, mert nem a géptípustól függ, hogy mit kell csinálni áteséskor. Ugyanazt az összes repülőgépnél. Előbb sebességet gyűjteni aztán ha az megvan, akkor egyenesbe hozni. Még én is tudom. Kis magasságban persze ezt nem lehet megtenni, úgyhogy földközelben mindig végzetes az átesés. Ha tényleg pilótahiba történt az nem a cég hibája. Ebből az esetből készült már rész a légi katasztrófák sorozatba? Az elég alaposan fel szokta tárni a vizsgálat alkapján, hogy mi miért és hogyan történt amennyire az csak lehetséges.
szodabár
2019. szeptember 06. 14:49
Szegények, borzasztó lehetett. Az egyik kisfiú, aki a rokonát látogatta, fel sem akart szállni, mintha megérezte volna.
Biivisz
2019. szeptember 06. 14:44
Naná, hogy nem az Eerfransz a hibás !!! Van az a pénz ... És az még mindig (jóval) kevesebb, mint amit kártérítésként kéne fizetni. :-(
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!