Nincs még egy jármű, ami ennyire megosztaná a társadalmat
2022. szeptember 11. 17:56
Az elektromos rollerek robbanásszerű elterjedésével újabb közlekedési problémák merültek fel. A gyalogosok ki nem állhatják őket, az autósok sincsenek oda érte, ám a felhasználók imádják. Ki lehet békíteni a feleket?
2022. szeptember 11. 17:56
p
2
32
125
Mentés
Az elmúlt években felrobbantotta a közlekedési piacot az elektromos rollerek megjelenése. A számok ugrásszerű növekedése azért is drámai, mert egyszerre jelentek meg a közösségi e-roller szolgáltatók és azok, akik magáncélra vásárolnak ilyen eszközt. Az elektromos meghajtású rollerek nagy előnye (az autókhoz és robogókhoz képest), hogy relatíve olcsón beszerezhetőek újonnan. A legnépszerűbbek egyértelműen a kínai Xiaomi rollerei, melyek 150-200 ezer forintért már hazavihetők, nem meglepő, hogy rengetegen választják ezt a gyaloglás alternatívájaként.
Hol menjen?
A közlekedési kultúra és a szabályozás évekig nem tudott mit kezdeni ezen eszközök megjelenésével: szabályozás hosszú ideig gyakorlatilag nem volt, így egyenes út vezetett ahhoz, hogy drasztikusan megemelkedjen a feszültség a közlekedésben résztvevők között.
Érthető az az álláspont is, mely szerint a rollereseknek a járdán kellene közlekedniük, ugyanis a maximum 25 km/órás sebességükkel nem tudják felvenni a közúti forgalom ritmusát. Azonban a szűk járdákon, ahol olykor csak a szélre húzódva fér el egymás mellett két ember, nem sok lehetősége van haladni a rollereseknek, arról nem is beszélve, hogy rengeteg kátyús járda van a fővárosban, ami rendkívül veszélyes lehet a kiskerekű eszközöknek és használóiknak (bár bukósisak egyébként is erősen ajánlott, lásd lentebb).
Örök érvényű szabály, hogy nem a jármű a hibás, hanem a gazdája, az autósok szemszögéből teljesen logikus, hogy ki nem állhatják a rollereseket, elég csak a következő videót megnézni:
A fenti videóhoz csak annyit lehet hozzátenni, teljesen érthetetlen a rolleres viselkedése, egyrészről semmi keresnivalója a belső forgalmi sávban, hiszen a járda mellett még biciklisávja is van. Hogy azt használhatja-e, lentebb részletezzük.
Még a hatóságok sem tudják, mi ez
Pintér Sándor a témában három évvel ezelőtt úgy fogalmazott, hogy az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. Ennek értelmében szükséges hozzá jogosítvány, valamint bukósisak, továbbá nem használhatnák a járdát és kerékpársávot, és még utast sem vihetnének.
A Technológiai és Ipari Minisztérium korábban közölte, hogy a közúti közlekedésben irányadó Bécsi Egyezmény sem ad egyértelmű iránymutatást.
A kérdéses eszközökre típusuktól függően a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók”
– válaszolták a Népszavának, majd hozzátették, ez egészen addig így lesz, míg nem készül el a hatályos jogszabály.
Megkerestük a rendőrséget, milyen statisztikáik vannak elektromos rollerek okozta balesetek ügyében.Válaszukban rámutattak, hogy
az „elektromos rollert” mint járműkategóriát jogszabály külön nem nevesíti, ezért a közúti közlekedési szabályok sem említik.
Az Országos Mentőszolgálat a Mandiner megkeresésére pedig úgy fogalmazott, hogy a „közlekedési balesetek” kategóriáján belül az elektromos rollerrel kapcsolatos események egzakt száma azért sem megállapítható, mert az ilyen körülmény sokszor a helyszínen sem egyértelmű, illetve azt a szakmai esetleírás nem feltétlenül tartalmazza.
A Manninger Jenő Baleseti Központ 2021-ben a legnépszerűbbnek számító hónapokban, márciustól októberig gyűjtötte, hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpár-, roller-, illetve elektromos roller-baleset után. Adataik szerint 1553-an baleseteztek, a legtöbb sérült biciklis volt, 296-an e-rolleresek voltak, míg 142-en villanymotor nélküli rollerrel közlekedtek. Adataik szerint míg a kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek 6 százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas.
Viszonylag olcsó, gyors, tehát népszerű
A kerületeknek komoly fejtörést okozott, mit is tudnának tenni a bérrollerekkel, melyeket jellemzően percdíjalapon bárki használhat. A trend először külföldön jelent meg, de azonnal begyűrűzött hazánkba is. Ma már három szolgáltató, a Tier, a Lime és a Bird is elérhető a fővárosban.
A turisták és a helyiek körében is népszerűek ezek a szolgáltatások, ugyanis rengeteg roller van szabadon az utcákon, kezelésük és az applikációik is egyszerűek, nincs mi elrettentse a felhasználót. Sok helyen teljesen szabadon le lehet őket rakni a közterületeken, ami káoszt okozott: az internet tele van olyan fényképekkel, ahol konkrétan halomban álltak egymáson a lerakott elektromos rollerek. Ha ez nem lenne elég, sajnos gyakori a rongálás is, Budapesten nem kell sokat keresni felborított rollereket, ám sokat a Dunából kellett kihalászni.
Már nem annyira szabad
Két éve unta meg az áldatlan állapotokat az I. kerületi önkormányzat. Varga Dániel önkormányzati képviselő írta meg szinte napra pontosan két évvel ezelőtt, hogy
elég volt a szanaszét hagyott rollerekből!”
A politikus közösségi oldalán jelezte, megelégelték, hogy a kerületet rossz fényben tüntetik fel az eldőlt vagy akár a bokorba dobált rollerek, melyek azon felül, hogy bosszantóak, még balesetveszélyesek is. Ezért úgy döntöttek, hogy a lakossági megkeresések nyomására tilos lesz a kerület egész területén elektromos bérrollert parkolni és bérelni, erről pedig tájékoztatták a szolgáltatókat is, akik módosították az applikációjukat.
A legnagyobb megosztó, a Lime még 2019-ben kivonult a Belvárosból, miután az V. kerületi önkormányzat külön engedélyhez kötötte volna a működésüket. Akkor a járdán szétdobált és a gyalogos közlekedést akadályozó elektromos rollereket és segwayeket begyűjtötték, és csak közigazgatási eljárás után adták vissza.
Végül idén kötöttek a felek együttműködési megállapodást, melyek értelmében többek között a Lime pénzügyi támogatást is nyújt az önkormányzatnak közutak, közterek és parkok kezeléséhez, fejlesztéséhez és üzemeltetéséhez. A kerületi szabályozás szerint 18 év alattiak nem használhatják a Lime e-rollerjeit, azokkal tilos a járdán haladni, valamint a sebességük a „Behajtani tilos!” zónáknál (gyalogos zóna, sétálóutca) fokozatosan csökken, majd az eszköz leáll, és az utazás csak az adott zóna elhagyása után válik újra lehetővé.
Már az idén jöhet a szabályozás
A belső kerületekben a nyár legelején jelentették be, hogy háromszáz olyan pontot alakítanak ki, ahol a kölcsönzött kerékpárokat és rollereket lehet elhelyezni. Azokban a kerületekben, ahol megjelennek ezek az úgynevezett mikromobilitási pontok, bírságot szabhatnak majd ki a nem kijelölt helyeken parkoló mikromobilitási eszközök után.
Ezeket a pontokat éppen azért hozták létre, hogy valamennyire sikerüljön összeterelni a bérrollereket és ne heverjenek a járdák közepén.
Kerestük a témában aktív Jövő Mobilitása Egyesületet, ám cikkünk megjelenéséig nem reagáltak interjúkérelmünkre. A szervezet korábban több javaslatot is tett a szabályozásra, melyek szerint el kellene különíteni a legfeljebb 20-25 km/h-s sebességre képes e-rollereket a már-már robogónyi teljesítményt leadó erőgépektől. Előbbihez nem lenne szükség jogosítványra, e fölött azonban be kellene vezetni, ahogy a féklámpát és az irányjelzőt is, valamint a védőfelszerelést és a felelősségbiztosítást.
Úgy tudni, elkészült a javaslat, amely az elektromos rollerek közlekedését is szabályozná: Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár szerint már az idén elfogadhatják a módosítást.
Hszi Csin-ping látogatásának célja Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatainak további erősítése, valamint az együttműködés kiterjesztése újabb területekre.
A baloldal üdvöskéjévé avanzsált politikus pártjához majdnem becsekkoló fővárosi polgármesterjelölt a migrációval és a gendertémákkal kapcsolatban is egyértelműen közölte a véleményét.
Hszi Csin-ping látogatásának célja Magyarország és Kína államközi és gazdasági-kereskedelmi kapcsolatainak további erősítése, valamint az együttműködés kiterjesztése újabb területekre.
p
4
0
44
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 125 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Felvidéki MAGYAR
2022. szeptember 15. 14:58
Ez egy hülye divathóbort. Utálom fejbe b.sznám valamennyit! Nincs mit keressenek az úttesten!
Érdekes módon a rollerezők 80-90 %-a 20-30-as életerős férfi. Kisebb termetűek fel sem érik a rendesen kormányt, és erő is kell, hogy megtartsd az eszközt. Tehát igazából azoknak ad előnyt a többi gyalogos rovására, akik legkevésbé vannak rászorulva.
Szerintem a biciklivel tartozik egy kategóriába. Vagyis járdán nem mehetnének (14 éves kor felett), biciklisávban, útszélén igen. Csak meg kellene tanulni vele kulturáltan közlekedni, például jelezni a kanyarodási szándékot, esetleg lehetne rájuk indexet szerelni az egyszerűség kedvéért.
Tirpákisztán fővárosát is ellepték pár hónapja. Szanaszét hevernek a városban a rollerek, csodálom, hogy a kisebbség még nem vitte a MÉH-telepre ezeket.