Tömegszerencsétlenséget okozó veszélyeztetés miatt nyomoz a rendőrség

2015. augusztus 16. 17:08

A vonatok adatrögzítőinek kiértékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56 és 58 kilométer/órás sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Azt követően, hogy észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23 és 28 kilométer/órás sebességre lassultak. Így is huszonegyen sérültek meg. Az MTI összefoglalója.

2015. augusztus 16. 17:08

Nem várta be a kijelölt helyen, Acsa-Erdőkürt állomáson az Aszódról induló motorvonat a Balassagyarmat felől érkező szerelvényt, emiatt történt a vasárnap reggeli, több mint húsz ember sérüléséhez vezető baleset - állapította meg a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KSZ) vizsgálata.

Bajkó Erika, a KSZ kommunikációs vezetője az MTI-vel azt közölte, hogy a menetrend szerint Nógrádkövesden kell bevárnia egymást a két szerelvénynek az egypályás vonalon, ám az Aszódról induló motorvonat késése miatt ezúttal áthelyezték a találkozási pontot, az úgynevezett vonatkeresztet Acsa-Erdőkürt állomásra. 

Az összegzés szerint az Aszód-Balassagyarmat vonalon egy vágányon közlekednek a szerelvények, ezért a szembejövő vonatok számára a menetrendben jelölik meg a találkozási pontot. A balesetben érintett vonatpár Aszódról közlekedő tagja vasárnap reggel késve indult, mert bevárta a Budapest-Hatvan vonal csatlakozó utasait, emiatt a vonatok találkozási pontját áthelyezték.

A szakmai vizsgálat első megállapítása szerint mindkét motorvonat vezetőjét és vezető jegyvizsgálóját írásbeli rendelkezésben tájékoztatták arról, hogy a késés miatt nem a menetrendben megjelölt Nógrádkövesden, hanem Acsa-Erdőkürt állomáson találkozik a két vonat. A késve induló, Aszódról Balassagyarmatra tartó vonat azonban eddig tisztázatlan okból az utasok le- és felszállást követően továbbindult.

Mivel Acsa-Erdőkürt állomáson nincs forgalmi szolgálat, ezért nem volt olyan személyzet sem, aki ezt észlelte volna és értesítette volna a vonatokat. Ugyanakkor az Aszód-Balassagyarmat közötti pálya úgynevezett egyszerűsített fogalomra berendezett vonal, „ahol nincs kiépítve a jelfeladás a vonatbefolyásoló berendezés működéséhez”. Továbbá a vonat személyzetét az állomás jelző berendezése sem figyelmeztethette arra, hogy foglalt a pálya, mert az csak a következő váltó és sorompó állasát jelzi - ismertette a vizsgálat megállapításait a kommunikációs vezető.

Azt is közölte, hogy a vonatok adatrögzítőinek kiértékelésekor kiderült, hogy mindkét szerelvény a megengedett 60 kilométer/óra sebesség alatt, 56 és 58 kilométer/órás sebességgel közlekedett a nyílt pályán. Azt követően, hogy észlelték egymást, 250-300 méter volt közöttük a távolság, amikor megkezdték a vészfékezést, és az ütközésig 23 és 28 kilométer/órás sebességre lassultak.

Mivel műszaki hibára utaló adatot a nem találtak, a vizsgálat a továbbiakban arra fókuszál: mi vezetett oda, hogy az Aszódról induló vonat nem várta be a szemből közlekedő szerelvényt - közölte Bajkó Erika.

Huszonegy sérültet szállítottak kórházba a mentők azt követően, hogy összeütközött két vonat az Aszód-Balassagyarmat vonalon vasárnap reggel. Tizenkilenc ember könnyű sérüléseket, jellemzően zúzódásokat szenvedett, egy középkorú férfinak viszont eltört a lába, egy ugyancsak középkorú nőnek pedig a bordája törött el.

A Mávinform sajtóügyeletese, Kavalecz Imre korábban arról tájékoztatott, hogy a baleset nem sokkal fél kilenc után történt Nógrád megyében, Acsa-Erdőkürt és Nógrádkövesd állomás között. A menetrend szerint Balassagyarmatra és Aszódra tartó motorvonatok ütköztek össze. A két vonaton összesen 30-40-en utaztak - tette hozzá.

A rendőrség időközben tömegszerencsétlenséget okozó vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt rendelt el nyomozást a vonatbalesettel kapcsolatban - tájékoztat az MTI.

 

Összesen 63 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Viz Elek
2015. augusztus 17. 09:24
Nem vagyok vasutas, de nekem itt valami nem kerek./Ebben a formában./ Ha ugyanis megváltoztatják a kereszteéss állomást arról írásbeli értesítést adnak mindkét mozdony vezetőjênek./Ez még is történt./ A keresztező állomáson viszont be kell állítani mindkét vonat érkezéséhez a vágányutat. Most mindegy is, hogy ez kézzel, géppel vagy automatikusan történik. Ebben az esetben /a nyilt vonalra vezető váltók csak a vonatok beérkezését teszik lehetővé, és miután ez megtörtént, akkor állítják át mindkét volnának a váltót kijárathoz. Ellenkező esetben a vonat vagy be vagy ki járatkor "felvágja" a váltót, tehát már ott kisiklik. Az is baj, ha az állomás ki/be bejáratánál kisiklik egy vonat, de kisebb a sebessége, tehát kevesebb és kisebb a sérültek száma./Arról nem is beszélve, hogy kisebb az anyagi kár is, mert csak az egyik vonat sérül./ Akkor hogy is van ez?
atila68
2015. augusztus 17. 08:23
Hogy is hívták azt a közlekedési minisztert akinek a hivatali ideje alatt privatizálták a MÁV CARGO-t kivonva ezzel az egyetlen nyereséges ágazatot a MÁV cégcsoportból?
Zsolt75
2015. augusztus 16. 22:31
Még szerencse, hogy a MÁV(bocsánat, azóta Rail) Cargo nyereséges. Tán nem kellett volna eladni...
gudmen
2015. augusztus 16. 22:18
ezek tetvek képesek ütköztetni két vonatot, hogy legyen indok milliárdokat lenyulni, vasutállomás, vsutipálya felujitása cimén.. merész gondolat..de sajnos a fidesszel kapcsolatban is, ahogy az mszp-vel is...odáig jutottam, hogy bármit képes vagyok feltételezni..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!