Zeusz villámai alatt

Athénba egyszer el kell menni, hogy értsük, mi volt, mi van és hogy mi vár ránk.

„A szeretet nem erkölcsi erény és nem vallásos érték és nem érzelem, hanem a létrontás erőinél magasabb erő – erőtlenség –, amely nem a lét alapállását igazítja helyre, hanem a létezés végleges alapját teremti meg.” Hogyan is viszonyult a magyar filozófus-író a kereszténységhez? Weiner Sennyey Tibor előadásán jártunk a fasori evangélikus templomban.
„…csak akkor lehettem volna boldog, ha egy lettem volna a tizenkettő közül, és őt hallottam volna.” (Hamvas Béla: Unicornis)
A témához méltó helyszínen, a Városligeti Fasori Evangélikus Templomban tartotta Hamvas Béla és a kereszténység című előadását Weiner Sennyey Tibor író. Az Ars Sacra fesztivál rendezvényére félig megtelt a templom – 120 ember gyűlt össze meghallgatni,
Szándékosan nem „keresztény vallás” szerepelt a címben, hiszen – amint az előadó író is hangsúlyozta – Hamvas, akinek édesapja egyébként evangélikus lelkész volt, tágabb értelemben szemlélte a kereszténységet.
Weiner Sennyey Tibor (kép: Schell Gergely)
Weiner Sennyey Tibor (1981) költő, író, a DRÓT főszerkesztője. Filológusként diplomázott a Szegedi Tudományegyetemen. Békássy Ferenc életművének egybegyűjtője és életrajzának írója. Esszé- és novelláskötetei, kisregényei, valamint négy verseskötete után tizenkettedik - Hamvasról szóló esszéit összefoglaló – könyve, a Hamvas Béla ezerarcú és egyszerű élete és műve 2019 januárjában jelent meg. Jelenleg a kötet második javított, bővített kiadásán dolgozik. Szentendrén él.
Előadásában elsősorban az általa Hamvas egyik fő művének tartott Scientia Sacra második, a kereszténységgel foglalkozó részéről beszélt. A második rész valójában a mű harmadik, befejező kötete, és fontos megjegyezni, hogy míg az első kettőt Hamvas a ’40-es években írta, ezt a ’60-as évek elején fejezte be. Az első, „az őskori emberiség szellemi hagyományát” bemutató, és a második kereszténységről szóló rész között eltelt húsz év alatt rengeteg minden történt az író életében, ezek – többek közt a II. világháború, a B-listázás és az ezt követő különböző kényszerű foglalkozások – természetesen alapvetően befolyásolták gondolkodását és stílusát, s így a művet.
Az előadó szerint
„Lehet szigorúan és szorosan olvasni, lehet lassan, meg-megállva és itt-ott felütve, de legjobb újra és újra elolvasni. Különböző életkorban, más-más élethelyzetekben, mert mást mond e könyv a tegnapi énünknek, és mást fog mondani a holnapinak. Létezik természetesen tudományos és filozófiai megközelítése, hiszen bizonyára érdemes e könyv ontológiai vagy társadalomtudományi vonatkozásain elgondolkodni” – fogalmaz.
Azonban, ahogy szerinte
úgy a Scientia Sacra olvasása esetén sem szabad megakadni a stílusnál. Bár az írói hang változásának van jelentősége, nem az egyesek számára vonzó, másoknak kevésbé tetsző ellentmondást nem tűrő, kinyilatkoztatásszerű „prófétai hang” vizsgálata semmit sem ér.
Weiner Sennyey szerint a legjobb módja a Scientia Sacra befogadásának, ha az ember képzeteit, prekoncepcióit elengedve egyszerűen átengedi magán e hatalmas gondolatfolyamot. „Sem nem igazolni, sem nem megúszni, sem nem elutasítani.”
*
A kereszténység és a keresztény vallás
„Vallás, filozófia, tudomány könnyíteni akar, mint mondják az élet terhein, a hagyomány az embernek visszaadja önmagát.” (Hamvas Béla: Scientia sacra. 2. rész. A kereszténység)
Kultúránk, műveltségünk, világunk amúgy is a legtöbb esetben csak néhány szó bűvöletében ég – folytatja Weiner Sennyey Tibor.
A kereszténység leglényegesebb alapvetése, egyben a hagyomány alapállása az egész, a globális orientáció, a teljesség. Nem csupán egy gyülekezetnek szóló üzenet, hanem minden embert megszólító tanítás – hangsúlyozza.
„Ilyen értelemben mindenki keresztény, aki a jézusi tanításokat magára nézve kötelező érvényűnek tekinti, azokat komolyan veszi és megvalósítani igyekszik életében, … függetlenül attól, hogy katolikusnak, zsidónak, muszlimnak vagy vallástalannak született!” – fogalmazott az előadó.
Hamvas azonban azt mondja, „amikor a kereszténység vallássá lett, univerzális jellegét elvesztette, mint minden hagyomány, amely vallássá válik. (…) A vallás nem szabadít fel többé, csupán védelmet nyújt, és nem az emberfölötti körökkel való érintkezést hozza, mindössze ezen a világon lehetőleg a terheken akar könnyíteni”.
Tehát Hamvas
utóbbit pedig bírálja, talán azért, mert sokszor személytelenné idegeníti el és ezáltal megközelíthetetlenné változtatja a kereszténységet és Jézus alakját is – vélte Weiner Sennyey.
Úgy fogalmazott, „ahhoz, hogy a kereszténységet megértsük, a tudatlanságunkat, a dühünket kell felszámolni, s ezek a lépések azok, amelyek a belátáson keresztül az üdv és egy bölcsebb lét felé vihetnek. Az üdvöt hajszolni azonban ugyanolyan felesleges és téves, mint a megvilágosodást. Az üdv a keresztény beavatás révén érhető el leginkább. A keresztény beavatás kulcsa pedig: a szeretet”.
Majd Hamvast idézve hozzátette, „a szeretet nem erkölcsi erény és nem vallásos érték és nem érzelem, hanem a létrontás erőinél magasabb erő – erőtlenség –, amely nem a lét alapállását igazítja helyre, hanem a létezés végleges alapját teremti meg. (...) A szeretet logikája az egységlogika. (…) A szeretet a létet megnyitó és átvilágító szó. (…) Minden szeretet ősképe a golgotai áldozat: önmagamat maradéktalanul odaadni”.
Ennél többet pedig nem érdemes, nem szabad, nem is lehet erről mondani. Olvassuk csak el a Scientia sacrát – zárta beszédét Weiner Sennyey Tibor. A közönség rövid tapssal próbálta jutalmazni az előadást, de az ezt követő halk szedelődzközésből és a csendes kivonulásból is
Az elhangzott előadás teljes szövegét itt olvashatja el.