Máthé Áron kicsit félreértette a párhuzamot Vendée „fehér-kék” (értsd: katolikus királypárti-republikánus) konfliktusával. Nem arról van szó, hogy mindenáron mechanikusan meg kell feleltetni a kurucot vagy a labancot egy külföldi konfliktus szereplőjével. Hangsúlyoztam első írásomban, hogy politikai értelemben vannak különbségek a magyar helyzettől. De nem a konfliktus folklórizálódásában: a vendée-i parasztfelkelő, a skót jakobita és a déli közkatona figurája ugyanúgy folklorizálódott, mint a kurucé, annak ellenére – vagy éppen azért –, hogy vesztes ügyért harcoltak. Az ember pedig már olyan, hogy a vesztesekkel könnyebben érez együtt. Mindegy, hogy bal-vagy jobboldali, liberális vagy konzervatív. Jézussal, a szenvedő emberrel könnyebb együtt érezni, mint a római katonával. Ilyen az emberi természet. Más kérdés, hogy egy ilyen vesztes ügyet kihasználhatnak politikai erők is – ki is használják! Mondhatni: ez a politika feladata. A tudományé meg az, hogy ne engedje ezt parttalanul.
Csupán annyit akartam érzékeltetni, hogy minden ország történelme ismer ilyen tragikus, több évszázadon átívelő ellentétpárokat, amelyek a közbeszédet mérgezték, és meghatározták hosszú ideig a politikai beszédmódot. Igen jellemző, hogy a kuruc kultusz a 20. század elején, a közjogi válsággal telített években élte virágkorát (ld. Thököly Imre, II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona 1906-os újratemetése). A kurucosság a közjogi ellenzékiséggel volt egyenértékű – a Bécs-ellenesség alapján –, miközben a kor égető szociális és gazdasági kérdései (kivándorlás, munkáskérdés, földkérdés, a modernizáció problémája) már új kihívásokat intéztek a társadalomhoz és a politikai elithez. Mégis:
még mindig a kurucossággal lehetett népszerűséget szerezni.
Csak két példa, a közélet két ellenkező pontjáról: Jászi Oszkárra nagy hatást tett szülőföldje, Szatmár megye kuruc romantikája, az ellentáborban pedig a konzervatív és közjogias ellenzéki érzelmű egyetemi diákok egy része ez idő tájt „kuruc brigádokat” alapított. Mindez szerintem végzetesen eltérítette a magyar politikát azoktól a problémáktól, amelyekkel foglalkoznia kellett volna. A kuruckodás közjogi ellenzékiséggel és kulturálisan egyfajta talmi álnépiességgel telítődött, amire aztán a koronát az egész kuruckultusz marxizálása tette fel az 1950-es években. Talán érdemes lenne visszatérni a gyökerekhez, megtisztítva a politikai sallangoktól.
Máthé Áron kifogásolja, hogy Czeldert nevesítettem mint hős kurucot, akinek oly népszerűséget tulajdonítok, ami homályban hagyja Bottyán Jánost vagy Bezerédi Imrét. Természetesen vég nélkül lehetne sorolni a szabadságharc tehetséges katonáit. Czeldert azért választottam, mert neve kevéssé ismert a szabadságharc történetével szakszerűen foglalkozók körén kívül, míg Bottyán például – éppen a magyar folklórban betöltött jelentős pozíciója miatt – közismertségnek örvend. Béri Balogh Ádám nevét a Balogh Ádám a nevem című gyönyörű Thaly Kálmán-vers és a Tenkes kapitánya örökítette meg (zárójelben: Balogh Ádám sorsa mutatja legjobban a kuruc főtisztek dilemmáját, hiszen ő volt a rekorder a pártot váltók között. Többször ment át a kuruc táborból a császár zászlaja alá, és vissza, mint bárki ebben a pálfordulásokkal teli korszakban. Emberileg érthető Balogh Ádám tépelődése. Szíve a „nagyságos fejedelemé” volt, de rokonsága és földbirtokra, azaz gazdasági érdekei viszont a császárhűség felé térítették. Mindezért a legnagyobb ostobaság és rosszindulat lenne megvetni.)