Az írásban a jól bevált mítoszrombolás is felbukkan, mivel Paár szerint a kurucok sem voltak angyalok, ugyanis egy osztrák falu lakosságát kiirtották, csak a gyerekeket hagyták életben. Ezután következik az osztrák legenda, amely szerint az isteni büntetés lesújtott a kuruc Forgách Simonra. Nos, csak annyit szeretnénk megjegyezni, hogy a szabadságharc egyik kevéssé tárgyalt fejezetét, a rác hadjáratot a szerb szabadcsapatok kegyetlenkedései – asszonyok, öregek, gyerekek lemészárlása – indokolták, amelyben egyébként a Dunántúlon Siegbert Heister gróf részben rác toborzású reguláris erői is partnerek voltak.
De az összehasonlítások (t.i., hogy ki mit csinált a korszakban, mi számított gaztettnek) helyett inkább szeretném feltenni a kérdést:
miért kellene mások szemével nézni a saját történelmünket?
Esetleg Paár megpróbálja török legendák és források alapján mítoszrombolni mondjuk Savoyai Jenő alakját? A magam részéről remélem, hogy nem kell majd török krónikások művei alapján múltunkat újraírni. Az „objektivitás” hívei leggyakrabb itt vetik el a sulykot, hiszen „objektíven” csak az emberi történelmen kívül álló szereplők nézhetnék az ügyeket. Ilyenből legjobb tudomásom szerint háromszor egy van, az evilági objektivitás pedig többnyire egész egyszerűen egy más szempontrendszer szerinti szubjektivitást jelent. A magam részéről ezért inkább a magyar szempont mellett tenném le a voksot.
És hogy lehet-e ez a magyar szempont akár labanc szempont is? A kérdésről hllndr blogger írt nagyjából egy éve esszét a Mandiner hasábjain. Idézni szeretném az idevágó részletet: „A másik stratégia a »labanc«. Ebből kétféle van, a becsületes és a nem becsületes. Kezdem az utóbbival, mert az sokkalta gyakoribb. Az alapja bizonyos értelemben egyfajta hűtlenség. Az ember nem vállal többé identitásközösséget a saját népével, lenézi annak többségét, mucsai parasztok, én nem ilyen vagyok, én ennél több. Kitanulja a domináns országok-kultúrák dolgait, aztán nekiáll osztani az eszet, hogy bezzeg a világ boldogabb felén így meg így csinálják. Lehetnek ebben használható elemek is, de többnyire parasztvakításról van szó: többnyire nem más, mint a nép tudatlanságának, hiszékenységének és annak kihasználása, hogy nagyon-nagyon vágynak rá, hogy eltanulják a nagy titkot, amitől majd ők is BMW-vel járhatnak, mint a bajor villanyszerelő és nem kell többé alsóbbrendűnek érezniük magukat. (…) A becsületes »labanc« ritka, mint a fehér holló.”