Az ezzel kapcsolatos legkedvesebb jézusi példabeszédem mindent elmond a kérdésről. Ez a tálentumokról szóló példázat, amit Máténál és Lukácsnál is megtalálunk, talán utóbbinál egy kicsit bombasztikusabb és irodalmibb a megfogalmazás, de előbbinél egyszerűbb a helyzet, ezért azt idézem.
Egy idegenbe készülő ember hívatja a szolgáit, az egyiknek ad öt tálentumot, a másiknak kettőt, a harmadiknak egyet. Az első kettő vállalkozásba fog és megduplázza a kapott pénzt, míg a harmadik azt a keveset is inkább elássa, úgy próbál rá vigyázni. Mikor az úr visszatér, hívja szolgáit, hogyan jártak el a rájuk bízott tálentumokkal. A kettőt, aki gyarapította sajátjait, megdicséri, további, nagyobb javakat ad és behívja őket ünnepi lakomájára. A harmadik már úgy érkezik, hogy beszól az urának, mondván, milyen szigorú, ott is arat, ahol nem vetett, onnan is gyűjt, ahová nem szórt, úgyhogy ő inkább semmit sem kezdett a tálentumával. Erre az úr dühösen leszidja, mert gyarapítania kellett volna a rábízott javakat, hiszen amúgy is tudja, milyen a parancsolója. Azt az egyet is elveszi a szolgától, odaadja annak, akinek 10 tálentuma lett és a pórul járt embert a külső sötétségre veti, ahol sírás és fogcsikorgatás van. A tételmondat pedig mindeközben a következő: „Mert mindenkinek, akinek van, adatik és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs, még az is elvétetik, amije van”.
Nem vagyunk egyenlőek és nem részesülünk egyenlően tehetségből, javakból, lehetőségekből. Aki pedig meg sem próbálja saját, esetleg kevesebb lehetőségét kiaknázni, hanem mástól vár segítségét, az az Úrnak sem tetsző cselekedet.
Mi ilyen koncepciókban hiszünk,
a transzcendentális meghatározottság adja meg mindennapjaink gerincét és szavaink hitelét.