Számolnunk kell itt egy látszólagos paradoxonnal: a struktúra mindent elmond a sokaságról, de semmit nem mond el a sokaságot külön-külön alkotó egyénekről. Egy adott kultúra bármely tagja bárhogyan viselkedhet, nincs személyre szóló meghatározottság. A sokaság viszont szigorúan a struktúra által meghatározottan viselkedik. A dobókocka példája jól illusztrálja ezt: egy hatlapos dobókockát elgurítva ugyanannyi az esélye bármelyik lap felülre kerülésének, bármelyik kocka bárhogyan viselkedhet (a saját keretein belül). Ha azonban tíz, száz, ezer dobókockát egyszerre gurítunk el, az eredmény átlaga törvényszerűen 3,5 közelében lesz – minél többet gurítunk (minél nagyobb a sokaság), annál közelebb.
Az ember személyiségének sokszínűségét persze nem írja le a hat lap, még hatvanszor hatvan sem. A törvény ettől még érvényes: a sokaság – ha akarja, ha nem – úgy viselkedik, ahogy örökölt kulturális struktúrája meghatározza.
Ma már tudjuk: mérhetetlen ostobaság volt az arab világba fegyverrel exportálni a nyugati demokráciát. Nem azért, mert az arabok kevésbé értékes emberek – szó sincs erről. Hanem azért, mert az arab társadalomszerveződés, évezredes tradíciók örököseként, alapvetően eltér a nyugatitól. A nyugat társadalmait döntően független individuumok alkotják, akik közéleti ügyekben a saját érdekeik szerint határoznak. Az arab társadalom ezzel szemben leszármazás-központú, a közügyekben a meghatározó a család – nagycsalád, klán, törzs, vallási közösség – érdeke. Rongy ember, aki nem a család tagjára szavaz; aki, ha megteheti, nem a családja tagjait juttatja álláshoz, megrendeléshez; aki a vitában nem a családtagja mellett áll ki. Ebben a struktúrában a parlamenti demokrácia értelmezhetetlen – a tapasztalat mutatja, hogy nem is működik.
Mi lesz, ha ezek az emberek a maguk társadalomszervezési elveit elhozzák ide hozzánk is? Ha szavazati jogot nyervén – ami nyilván elkerülhetetlen – itt Európában is a maguk logikája szerint szavaznak? Komolyan el lehet azt hinni, hogy ebből nem lesz konfliktus? A közlekedésben a jobbra tarts ugyanolyan jól működik, mint a balra tarts. De ugyan ki képzeli, hogy a kettő konfliktus nélkül keverhető?
Komolyan el lehet azt hinni, hogy a bevándorlók a nő és férfi viszonyának általuk elfogadott elveit nem akarják majd itt is érvényesíteni? Komolyan el lehet azt hinni, hogy az üzleti élet általuk elfogadott normáit nem akarják majd itt is gyakorolni? Komolyan el lehet azt hinni, hogy nem hozzák el ide is évszázados hazai konfliktusaikat? Komolyan el lehet azt hinni, hogy ha elég sokan lesznek, nem akarnak majd itt is pontosan úgy élni, mint abban az országban, ahonnan eljöttek?