A könyvbemutatón azt mondtátok, hogy vagy meg fognak titeket bélyegezni vagy el fogják hallgatni, amit írtatok. Kik hallgatják el?
Számos jegyzőkönyvvel rendelkezem arról, hogy a könyvesboltokban a könyvet nem rakják ki. Megbuktatja a hazai könyvpiac. Erről üzletvezetők döntenek, akiknek láthatóan kellemetlen, hogy bizonyos embereknek ezzel a borítóval szembe kell nézniük. Inkább elrakják. A Szélsőközép könyvvel ugyanez történt, azt is megbuktatta könyvforgalmazás intézményrendszere.
Ez kicsit úgy hangzik, mint amilyeneket Geyer, a holokauszttagadó történészetek mond a drámában.
Tudod mit? Menj el egy Libribe, és nézd meg, hogy kint van-e a könyv a gúlában.
Ha már itt tartunk: miután megkaptam FAM-tól a könyvet, éppen kellemetlenségem támadt belőle, hogy besétáltam vele egy Libribe, csak a dedikáció mentett meg. Kint volt a polcon.
Én is találkoztam vele a polcon. Egy ügyvéd haverom elment és jegyzőkönyveket vetetett fel, aztán kirakatta a polcra. A Szélsőközepet sem rakták ki, ha meg kirakták, akkor fóliában. Ha meg akarod venni, akkor azt úgy kell, hogy nem nézhetsz bele. Hogy úgy mondjam, némi versenyelőnnyel indult a többi könyv, amibe szabad volt belelapozni. Az enyémtől viszont meg kellett védeni a gyerekeket. Demcsák Zsuzsa ír egy könyvet az ő ismeretlen oldaláról, azt kirakják gúlába, ha bemész a boltba, ott van a jobb kezednél. Fölnyomják a sikerfalra. És van olyan könyv, amit ugyanígy elsüllyesztenek. Erről az üzletvezető dönt: „Ez kikerülhetne az újdonságok közé, de már nem elég új”. Csakhogy ez idén karácsonyra jelent meg. Nincs annál újabb. A könyvpiacon van a könyvhét meg a karácsony, ez a két megjelenés létezik. Legyen világos: a könyv nem szamizdat, bent van a rendszerben, rendelhető. Ha valaki meg akarja venni, az meg tudja. Ha azonban valaki más éppen bemegy egy könyvesboltba, mert karácsonyi ajándékot keres, az ő figyelméért nem hagynak versenyezni, azon a pályán nincs keresnivalóm. Ebben nincs semmi összeesküvés, a posztkádári rendszer csupán fenn akarja tartani magát.
Nemrég megszűnt az SZDSZ jogi értelemben is, és volt olyan szocialista idén, aki körútonbelülizett egy ízeset. Nem gyengült az a tábor, amely adott esetben gondolkodás nélkül fasisztáz le mondjuk titeket?
A földön fekvő ember rugdosásának valóban nincs sportértéke, azonban szögezzük le, hogy nem csak Magyarországon történt meg a liberális eszmék elárulása, hanem Európa-szerte. Ezt a német társadalom épp így elkövette és elköveti ma is. Az osztrák társadalom felelőssége még nagyobb ezen a téren. Hangsúlyozom, hogy ez nem egy magyar történet. A holokauszt utóéletével nagyon kevés történet foglalkozik. Holokauszt-feldolgozás valójában nem is zajlik, hanem véget nem érő holokauszt-emlékezés van. Nincs szó arról, hogy mi marad a holokauszt után. A Felolvasó című film pont erről szól. Nagyon fontos film, csakúgy, mint a Sophie választása. Ez a dráma ebben a sorban akar lenni egy érvényes deklaráció, amely rögzíti az európai liberális értelmiség árulását. Nem véletlenül írtuk bele a darabba az Antigonét, ez ugyanis egy modern Antigoné-történet. Az Antigoné cselekménye egy ma is érvényes sztori, nem kell lehúzni a vécén, csak mert a Szily beletörli a lábát. Alapvető morális dilemma: a törvény betűje szemben az isteni igazság szellemével, vagy eszmék és elvek követése szemben a világ zsarnokságával.
A holokauszt a legkevésbé feldolgozott probléma Magyarországon? Ott van még Trianon és negyven év kommunizmus is.
Azok sincsenek feldolgozva. Az államszocializmus lefojtott mindent. Nézd meg Nyugat- és Kelet-Németországot! Neonácik már csak a keleti régióban vannak. Miért? Mert a nyugat túllépett. Ezzel szemben a keleti blokk – így Magyarország is – visszakapott egy akkora pofont a Vörös Hadseregtől, hogy azt érezzük: mi ezzel a negyven évvel megfizettünk. És ha valaki esetleg háborús bűnös is volt, bakker, negyven év! Jól látható, hogy ezen a téren se megy a szembenézés, ha azzal fel tudod menteni magad, hogy „na és az unokatesóm, akit a mocskos kommunisták agyonvertek?”, és máris megvan a bármire felhatalmazó polgárháborús paradigma. Ez a mi történetünk egy kurzusok felett átívelő társadalmi dráma. Olyan, mint mondjuk a Gran Torino. Szerintem az az egyik legkiválóbb ilyen kísérlet. A multikulturalizmust hirdető demokrata kurzus és a határokat fegyverrel őrző konzervatív világ közt ível át. A problémát nem megkerüli, hanem feloldja egy nagyobb erkölcsi rendszerben. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a drámánk olyan jó lenne, mint Clint Eastwoodnak a filmje. Attól azért messze vagyunk.
A könyvben mindenki kitol a főhőssel, Grosswalddal. A holokauszttúlélő családja elfordul tőle, a dühös nácik pedig megverik. Azonos súllyal esik ez a kétféle reakció a latba?
Nem. Ezerszer azonosulhatóbb számomra, ha valaki érzékeny a holokauszt miatt; mint az, hogyha valaki más fel van háborodva, hogy nem is hatmillió és ezért verekszik. Az előbbi hozzám sokkal közelebb áll érzelmileg. Ez azonban nem fontos, a dráma cselekménye ugyanis nem erről szól. Arról szól, hogy szabad legyen-e bezárni azt az embert, aki zavarja a másik érzékenységét. Az egész tilalom ugyanis abból indul ki, hogy akik tagadják, azok azért tagadják a holokausztot, hogy majd egyszer megcsinálhassák. Ez a jelen világpolitikai körülményeit elnézve enyhén szólva nem reális. Őszintén megmondjam, hogy szerintem miről szól a holokauszttagadás büntetése? A varsói gettólázadást akarják befejezni. Szeretnének még visszaütni. Nem tudják lezárni.
Az a fontos erkölcsi kérdés, hogy valakinek van-e joga egy olyan hazugságot hangoztatni, aminek nincs közvetlen ártó következménye. Mondjuk azt mondom, hogy vannak boszorkányok. Könyves Kálmán óta tudjuk, hogy nincsenek, de én ezt a nyilvánvaló történelmi tényt tagadom. Erre a hatalom azt mondja, hogy én ezt azért teszem, mert égetni akarok. Én meg erre azt válaszolom, hogy én ugyan nem akarom őket elégetni, csak szerintem vannak. Akkor engem ezért jogosan csuknának le? Csak mert azt mondtam, hogy vannak boszorkányok? Ez egy tudományos kérdés. Nincs értéke a jó választásának, ha a rosszat erőnek erejével kizárod a választási lehetőségek közül. Erről szól többek közt a Mechanikus narancs. A törvény nem az erkölcsöt szolgálja, hanem a helyébe lép, új erkölcsöt akar írni történelmi traumák feldolgozatlanságát felhasználva.
Miért jó az, hogyha valaki büntetlenül tagadhatja a holokausztot?
Én egy olyan országban akarok élni, ahol mondhatom azt büntetlenül, hogy vannak boszorkányok, és nem mondom. Egy olyan helyen akarom azt mondani, hogy megtörtént a holokauszt, ahol amúgy szabad lenne akár azt is mondanom, hogy nem történt meg. Mert az egy jobb, szabadabb, humánusabb hely lenne. Ez egy elvi státusz. Ilyen értelemben naiv, didaktikus, és le lehet sajnálni. Olyan mélyen kádári az ország szelleme, hogy ha valaki egy közlést komolyan odatesz, akkor azon vagy szánakozni kell vagy röhögni. Ez az, ami nagyon benne van Magyarország levegőjében.
Ki volt a célcsoport?
Mindenki, aki zsidózik, és mindenki, akit zsidóznak. Mindenki érintve van ebben. Az is, aki érzelmileg bevonódik. Az ország fele filoszemita. Több a filoszemita, mint az antiszemita – ezt biztosan állítom. A balos szavazók tömegesen. Szerintem egyébként a filoszemitizmus is alapvetően butaságból és tudatlanságból fakad, akárcsak az antiszemitizmus. Az antiszemitáknak is ajánlom a könyvet. A Fideszben ők kb. öt százalékot tesznek ki, a Jobbikban nyolcvanötöt. Ezeknek az embereknek mind a legjobb szívvel ajánlom. Mindenkinek, aki filoszemita, zsidó, antiszemita, vagy egyszerűen politizál, mert akkor megkerülhetetlen. (Nevet.)
Kinek ajánlanád karácsonyra a könyvet a fa alá?
Csak keresztényeknek, már ha karácsonyfáról van szó. De a menóra alatt is jól mutat majd, hanuka alkalmából. Egyébként nem raknak be a menóra alá ajándékot, az ki van zárva, de azért jó prolin hangzott.