Mi az a civil erő?

2022. március 14. 14:57

A polgári réteget nem az teszi, hogy mennyi nyugatos írót olvas, hanem hogy sajátja a szabadság, de nem a liberális értelemben vett nihilizmus.

2022. március 14. 14:57
null
Bódi Ábel
Bódi Ábel
Kontra

„Mikor Marx megírta A tőkét, úgy hitte, hogy Anglia lesz a kommunizmus első igazolója, hiszen ott az ipari forradalom egy egészen új osztályt alakított ki, és a kapitalizmus kizsákmányolása náluk volt a legpusztítóbb. Az öreg Károly persze nem volt teljesen ostoba, hiszen a problémafelvetései és kérdései valóban méltók voltak a kor filozófusaihoz, ám az ezekre kínált rendszer és megoldási javallat, annak ellenére, hogy mégoly következetes is volt, az »egyenlete« egyik első változója vagy kimaradt, vagy nem is számolt vele.

Két-három emberöltőre volt szükség ahhoz, hogy Antonio Gramsci olyannyira visszafejtse ezt az egyenletet, hogy a hibát kiszúrja. Oroszországban ekkora már lezajlott a forradalom Lenin vezetésével, Anglia pedig még vígan pöffeszkedett a gyarmatain. Habár a a kommunisták tényezővé váltak, a Scotland Yard bikacsökei szerencsére hamar kiverték a fejekből a vörös lázt.

No, de mi az, amire Gramsci rájött? Az, hogy ahol adott a civil társadalom, ott nem mehet végbe a proletárforradalom, hiszen a polgárság kultúrája egyszerűen nem engedné meg a társadalom gyökeres átformálását.

A válasza erre a metapolitika egyik típusa volt, méghozzá a kultúrán és intézményeken keresztüli »lassú menetelés«, ami a 21. század második felében meg is valósult Nyugat-Európában.

És itt a változó! A civil társadalmak direkt behatásokkal szembeni ellenállóképességén nem csupán az egyes forradalmak transzformáló hullámai törnek meg, hanem fegyveres konfliktusban is sokkal jobb hatásfokkal védekeznek.

A polgári réteget nem az teszi, hogy mennyi nyugatos írót olvas, hanem hogy sajátja a szabadság, de nem a liberális értelemben vett nihilizmus.”

Fotó: Ficsor Márton

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
meskhal
2022. március 14. 16:27
Ne is olvassatok polgártársak! Az nem vezet semmi jóra! Ady meg Kosztolányi meg az a sok kilincsorrú írástudó köcsög csak összezavar titeket!
annamanna
2022. március 14. 15:56
"A kommunizmus előtt a fegyvertartás közel sem volt ennyire szabályozott (vagy egyenesen tiltott), hiszen a királyságok és más hatalmak legitimitása adott volt. Aztán jött a vörös rémuralom, és elvette a nép önrendelkezésének örökgaranciáját" Ó, hát persze. 1514: Dózsa-féle felkelés, aminek leverése után az urak megtiltották a parasztoknak a fegyverviselést. Épp időben! Mondhatnánk. Micsoda lángelmére vall az uralkodó osztály részéről ez a lépés! Egyébként a tatárok félelmetes pusztítása is tompítható lett volna, ha az akkori parasztok fel lettek volna fegyverezve, de nem voltak! A fegyverviselés ugyanis - még ha egyszerű, olcsó fegyverekről van is szó, akkor is pénzbe kerül, kiadás. Ráadásul folyamatosan gyakorolni kell a használatát, ami idő, energia. Harmadrészt - és ez volt a fő ok - a köznép fegyverei az uralkodó elit ellen fordíthatók, és ezt a történelem során egyik kor elitje sem szívesen vette volna, így aztán a köznép felfegyverzését soha nem szorgalmazta senki (nagyon kevés kivétellel, ami nem trend volt, hanem kivétel). Negyedrészt az otthon tartott fegyverek szimpla bűncselekményekre is használhatók. A Kóla, puska, sültkrumpli c. film elég hatásosan bemutatta, hogy ennek óriási árnyoldalai vannak az amerikai társadalomra nézve, mert az emberekben meglehetősen kicsi az önuralom. Az USA (és annak lakói) nem svájci polgárok, és még hadkötelezettség sincs, csak önszorgalomból tanulhatnak meg lőni, ennyi. És Svájc - akármilyen fejlett is a polgári, civil társadalom tekintetében - a hadkötelezettség, a sorkatonai kiképzés mellett, a központilag kiosztott (és nem tetszés szerint beszerzett) fegyverek mellett a házi fegyvertartást is szigorúan ellenőrzi, nem bízza rá a honpolgárokra, hogy úgyis olyan fejlett a polgári öntudatuk, hogy képesek kontrollálni magukat. A szabadság ugyanis az önkontrollt jelenti, senki sem lehet szabadabb, mint amennyi önuralma van. A 20. századi történelem nem javított az önuralmon, hanem hatalmas léptekkel roncsolta, és tette az embereket kiszolgáltatottá a vágyaiknak és indulataiknak. Ehhez nagyon kellene a vallási fegyelem, ami az istenfélelemből fakad, és ami miatt az ember hajlandó legalább minimálisan megzabolázni magát. Másrészt persze fizikai fegyelemre is szükség van, a vágykésleltetés megtanulására, aminek a mai kor sokszor nem kedvez (bár ez most is gyakorolható, végül is). Péter apostolt idézem: 1Pét 4,3. Mert elég nékünk, hogy életünk elfolyt idejében a pogányok akaratát cselekedtük, járván feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, dobzódásokban, ivásokban és undok bálványimádásokban. 4. A mi miatt csudálkoznak, hogy nem futtok velök együtt a kicsapongásnak ugyanabba az áradatába, szitkozódván. 7. A vége pedig mindennek közel van. Annakokáért legyetek mértékletesek és józanok, hogy imádkozhassatok.
Láncfűrészes Attasé
2022. március 14. 15:23
A fidesz viszont kiszállt a polgári politikából, mert ahhoz polgárok kellenek, nem párthű moszkovita kádáristák, meg szerencsétlen csirkefarhátas kisnyugdíjasok, akik az életükre már inkább visszafelé néznek. Polgárokkal meg nehéz választást nyerni, mert abból itt kevesebb van.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!