Hírgyártás a tanügy frontján

2021. június 05. 08:48

Tények bizonyítják: javultak a magyar eredmények az elmúlt években.

2021. június 05. 08:48
Maruzsa Zoltán
Maruzsa Zoltán
Magyar Nemzet

„Manapság elég a kattintásvadász szalagcím, mint most a napokban, amikor Elmaradtunk az OECD-átlagától vagy Gyengén teljesítenek a tanulóink címen jelentek meg írások. Ezek rendkívül célzott, negatív üzenetek, anélkül is, hogy elolvasná az ember, miről is szól az adott cikk. A cél nem is ez, csak a negatív üzenetek átvitele. Ha egy személy ellen irányulna, karaktergyilkosságnak hívnánk. Valójában az országos kompetenciamérésen az utolsó, 2019-es mérés eredményei alapján matematikából a 8. évfolyamon átlagosan 1624 pontot értek el a tanulók, ami a mérések húszéves történetében a legjobb eredmény, a 10. évfolyamon a diákok átlag képességpontja pedig a 2010-ben mért ­1613-ról 1670-re nőtt, ami ugyancsak az elmúlt évek legjobb eredménye. A szövegértés terén a 8. évfolyamon elért átlagosan 1608 pont az eddigi legmagasabb érték, a 10. évfolyam azonban még ennél is eredményesebben szerepelt, a 2008-ban mért 1609 ponthoz képest 2019-re az átlageredmény 1661-re emelkedett. 2020-ban a mérés a járvány miatt elmaradt, a 2021-es mérésnek pedig csak jövőre lesz eredménye, amit természetesen még nem ismerhetünk.

Az nem feltétlenül jut el az átlagemberhez, hogy a 2019-es, utolsó TIMMS-mérés (tantervi alapú méréssorozat) során matematikából a 8. évfolyamos magyar tanulók 517 pontos eredménye ugyancsak a TIMMS-átlag felett van, az Európai Unió tagállamai­nak átlaga 504 pont, Magyarország az 517 pontjával ezt nemcsak meghaladja, de Írország (524) és Litvánia (520) után a harmadik legjobb eredményt érte el az EU-ban. A Magyarországéhoz hasonló eredményt nyújtó országoknál a kiváló képességszinten teljesítők aránya 5 és 15 százalék között, a leszakadó tanulók aránya 7 és 13 százalék körül van; matematikából a magyar 8. évfolyamos tanulók 11 százaléka éri el a kiváló képességszintet, a leszakadó tanulók aránya pedig tíz százalék. Mindkét adat megfelel a nemzetközi átlagnak.

Ugyancsak a 2019-es TIMMS-mérés szerint a természettudományos területen a 8. évfolyamos magyar diákok 530 pontos eredménye kifejezetten jónak számít: Magyarország a részt vevő 39 országból a 8. legjobb eredményt érte el, az Európai Unió országai közül pedig csupán Finnország (543) és Litvánia (534) ért el a magyarnál jobb eredményt. Az EU országainak átlageredménye csupán 512 pont. A természettudomány területén a 8. évfolyamos magyar diákok között a nemzetközi átlag (hét százalék) helyett 12 százalék tekinthető kiváló képességűnek, ugyanakkor diákjainknak a nemzetközi átlaggal (15 százalék) szemben mindössze hét százaléka nem rendelkezik az alacsony képességszint eléréséhez szükséges tudással.

És végül a 2019-es PISA-mérések eredményével kapcsolatban: igen, a legutóbbi magyar eredmény – statisztikai hibahatáron belül – valóban elmarad az OECD átlagától. Hasonlóképpen maradt el jellemzően az elmúlt két évtizedben is. Ez egyébként nem azt jelenti, hogy »gyenge a magyar tanulók teljesítménye«, hanem azt, hogy a tanulóink teljesítménye ezen a nem a magyar oktatási rendszer erősségeire fókuszáló mérésen is ott van az OECD-átlagnál. Nem árt az eredmény helyes megítéléséhez tudomásul venni, hogy az OECD a világ elit klubja, nem szégyen ebben a klubban átlagosnak lenni (a magyar GDP például nem egy hibahatáron belüli mértékben marad el az OECD átlagától.)

Az elit klub eredményei egyébként igen sok, nálunk gazdagabb országban romlottak, míg a magyar eredmények az elmúlt években javultak. Az OECD elemzése rá­adásul külön kiemelte, hogy a magyar tanulók a szövegértés területén a szociokulturális hátterükhöz képest jobban teljesítenek. Természetes, hogy azért (is) dolgozunk, hogy a következő mérésen a magyar eredmény már ne alulról, hanem felülről térjen el az OECD átlagától, bár kétségünk ne legyen, a rosszakarók akkor majd azt írják meg: a magyar eredmény csak átlagos.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
BossN
2021. június 11. 07:14
Végre.
MZperXXL
2021. június 07. 10:39
Ezt kellene minél többet ismételni, büszkélkedni vele. Sajnos itt a Mandineren is sokkal több komment érkezik a negatív tartalmú hírekre, mint az ilyen elismerendő eredményt bemutatóra. Kell az országnak a pozitív élmény, a pozitív hírek. "Magyarország a részt vevő 39 országból a 8. legjobb eredményt érte el, az Európai Unió országai közül pedig csupán Finnország (543) és Litvánia (534) ért el a magyarnál jobb eredményt. " Na EZT kellene kitenni óriásplakátokra, hogy az emberek lássák, van remény, nem mindenszar, ahogyan a komenisták sugallják. A Fundan-t is jobban lehetne kommunikálni: ezeknek az értelmes gyerekeknek kell legalább egy nemzetközileg is elismert ITTHONI egyetem, hogy ne külföldre kelljen menniük tanulni, a családaik nyakába a külföldi tanulással nagy terhet téve + a diákhitelt kiemelni (nincs másik EU-s ország, amely ilyen jó feltételekkel adná...)
tacsi90
2021. június 06. 12:33
ezt mond meg révész máriusznak is, mert ő nem tud ezekről az eredményekről.
vajda.
2021. június 05. 11:35
Azért javultak a magyar eredmények mert a magyar kormány anyagilag és erkölcsileg támogatja az oktatás színvonalának az emelését.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!