Kafka beájulna: elveszve a korona-bürokráciában

2021. május 19. 13:35

A víruson átestem, az ügyintézésben körkörös csapdába kerültem.

2021. május 19. 13:35
null
Maráczi Tamás
Mandiner

Március idusán estem át a koronavírus-fertőzésen. A feleségem szintúgy, aki hetekkel ezelőtt kézhez is kapta az ezt tanúsító igazolványt. Nem lett volna rossz, ha én is: június elején mennénk a srácokkal együtt a Balatonra.

Többhetes várakozás után délelőtt már

bizonyos voltam abban, hogy az irat elkeveredett valahol a hivatalos ügyintézések útvesztőiben

– úgy döntöttem, rákérdezek a szerveknél. A koronavírussal kapcsolatos kormányzati információs portállal kezdtem, ott azt a tájékoztatást olvastam, hogy ilyen esetben érdemes telefonon vagy személyesen felkeresni valamelyik kormányablakot. A helyileg legközelebb fekvő kormányablaknál telefonos érdeklődésre azt a választ kaptam, hogy időpontfoglalás nélkül, személyesen tudok érdeklődni az irat státuszával kapcsolatban, fáradjak be.

Húsz perc autóút és fél óra folyosói várakozás után ez gyors megoldásnak ígérkezett, ott azonban

az ügyintéző hölgy azt tudatta velem, hogy nem vagyok benne a rendszerben,

a közigazgatási szervek nem látnak engem. A hölgy arra kért, hogy vegyem fel a kapcsolatot a háziorvosommal, mert vélhetően a tesztem idején nem vett fel az egészségügyi rendszerbe. A doktor telefonos érdeklődésemre elmondta, hogy ő még márciusban regisztrált, szerinte a mintavételi ponton a tesztelő egészségügyisek követhettek el hibát, ott maradhatott el a regisztráció.

Az általuk adott tesztelési igazolásomon egyetlen elérhetőség sincs, a fejlécen azonban a Nemzeti Népegészségügyi Központ neve áll, megpróbálom tehát az NNK honlapján kideríteni, milyen úton juthatok el a megfejtéshez. A központi szám elérhetetlen, az emailes cím a titkársághoz vezet: feltételezem, nem okmányügyekkel foglalkoznak arrafele.

Megpróbálom tehát az Országos Mentőszolgálat honlapján, emlékeim szerint a konkrét Covid-tesztelési időpontot ők ajánlották és szervezték meg. A központi telefonszámon mellékek tárcsázásával eljutok a Covid-információs számig, ott azonban a hívásom kicsöng a végtelenbe.

Rákeresek a Google-n, van-e nyoma a márciusi mobil mintavétel helyének, szervező hatóságának – semmi.

Visszatérek a kormányablakhoz, hátha valamit elnéztem. Hívom a kormányablak koronavírussal kapcsolatos ügyintézési számát, de egy női hang jelzi: túlterheltség miatt a hívásomat ismételjem meg később. A honlapon látom, hogy van egy országos telefonos ügyfélszolgálat, az 1818. Hívom, de túlterheltség miatt itt sem tudják fogadni a hívásomat. Marad a chat funkció, és már írom is a panaszomat az ügyintézőnek.

Néhány perc várakozás után bejelentkezik (névvel) az ügyintéző, aki miután megismeri a problémámat, azt javasolja, forduljak személyesen a kormányablakhoz, vagy keressem meg a mintavételi pont elérhetőségét.

Ez a két út már lezárult, C opciót kérek

– az ügyintéző szerint akkor ellenőriznem kellene, hogy a „fertőzés ténye rögzítve lett-e az elektronikus szakrendszerben”. Gyorsan beregisztrálok az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) Lakossági portálon, és perceken belül látom is az eredményt: ott van a márciusi pozitív koronavírus-tesztem a rendszerben.

Vagyis az egészségügyi rendszer lát engem, a közigazgatási nem. Mi a megoldás? A chates ügyintéző most azt javasolja, hogy hívjam fel az NNK központi számát vagy a koronavírus információs vonalat – ezt már többször megtettem, mindkét szám süket, túlterhelt.

Virtuális segítőm végső javaslata, hogy az eljáró hatóság, a Budapest Főváros Kormányhivatala oldalán egy elektronikus ügybejelentő lapon írjam le az esetet. A www.magyarorszag.hu oldalon az ügyfélkapu segítségével belépek a rendszerbe, és megpróbálok a „koronavírus elleni védettségi igazolvánnyal kapcsolatos ügybejelentés” panelben megtalálni egy ügybejelentő linket – ehelyett azt az értesítést találom, hogy „amennyiben (...) a védettségi igazolványt nem kapta meg, vagy a védettségi igazolvánnyal kapcsolatban egyéb bejelentési szándéka keletkezik kérjük, hogy válassza a telefonos vagy a személyes ügyintézést”.

Ennél a pontnál kicsit ingerülten kértem a feleségem segítségét, hogy mondjon valami okosat... Találtam még egy mail-címet, már nem tudom, hol, tizenvalahány járványügyi, hatósági honlap van nyitva előttem: [email protected] – ez jelenleg az utolsó reményem. Leírtam a helyzetemet ide is, várom a választ.

Hosszas keresések után ugyanoda lyukadtam ki, ahol elkezdtem: az eltűnt időm és igazolványom nyomában járva.

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Botsinkay Jónás
2021. május 20. 10:56
Elég káoszos az egész kártya igénylés/ gyártás folyamata. Szerintem hiba volt az igénylést központosítani. A kormanyablakok csak kérelem felvevő és továbbító helyek lettek, semmi ráhatásuk nincs a gyártásra,vagy a kártya tartalmára. Az ostor mégis rajtuk csattan. Egyéb személyi okmány igénylésénél a kormányablak veszi fel az igényt. Ellenőrzi az adatokat,a feltételeket,esetleg felveszi más intézménnyel, szervvel a kapcsolatot,stb. A védettségi kártya esetében erre nincs lehetőség. Hasonló szakrendszereket évekig fejlesztenek mielőtt élesítik,itt erre nyilván nem volt idő,és ez meg is látszik.
Harangláb
2021. május 20. 07:06
Ez valóban bosszantó!
székelyszó
2021. május 20. 00:20
EGY NYIVÁKOLÓ MÉG NEM NYIVÁKOLÓ
antioxi
2021. május 19. 21:04
Tanulság: Ne tessék betegnek lenni, csak oltakozni-:)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!