Se veled, se nélküled: népzene és világzene

2020. április 20. 10:03

Az autentikus népzene számtalanszor bizonyította tehát érdemességét arra, hogy hazánk védjegyévé váljon a world music univerzumában. A magyar világzene arculattervező elitjének impresszáriói azonban úgy tűnik, másképp vélekednek.

2020. április 20. 10:03
Salamon Soma
Gramofon Magazin

„Az autentikus népzene számtalanszor bizonyította tehát érdemességét arra, hogy hazánk védjegyévé váljon a world music univerzumában. A magyar világzene arculattervező elitjének impresszáriói azonban úgy tűnik, másképp vélekednek. Egy részük ugyanis mintha szemlátomást szégyellné a magyar népzenét. A fiatal táncházas bandák által hihetetlen fordulatszámon pörgetett, vibráló közeg létjogosultságáról, egyre fogyatkozó adatközlő mestereinkről, a magyar hagyomány mind a mai napig élő néhány Compay Segundojáról és Cesaria Evorájáról sokszor mintha tudomást sem vennének. Nemhogy a Womexen, többnyire a világzene nagy hazai seregszemléin sem kap bemutatkozó lehetőséget hagyományos népzenei együttes a magyarországi délszláv tamburazenére, vagy az autentikus cigányfolklórra épülő nagyszerű formációktól eltekintve. Nem segítenek a helyzeten a műfaj egyes újságíróinak, bloggereinek cikkei, kritikái sem. Ezek zöme meglehetősen egydimenziós üzenetet sulykol: az intakt népzene játszása csupán a hagyomány mechanikus ismétlése, ennélfogva dögunalmas tevékenység, s az igazi katarzishoz, koncertélményhez, lemezanyaghoz egyéni innováció, az elavult, dohszagú anyag korszerűsítése szükségeltetik. Ez az iránymutatás számos kiváló előadót késztet a népzene elmélyült megismerésének félbehagyására, hogy a gyorsabb siker és érvényesülés érdekében a könnyebbnek vélt – valójában rettenetesen nehéz – úttal, a crossoverrel próbálkozzon, mely épp az eredeti anyag átfogó ismerete után lehetne csak hiteles.

A magyar népzenei hagyomány és a táncházzenekarok ignorálásának szimbolikus gesztusa volt az idén januárban a MüPában megrendezett, Népzene Ünnepe (alcím: A táncháztól a világzenéig) álnév alatt futó monstre világzenei gálaműsor, melynek szervezői idén lapot húztak a tizenkilencre; ellentétben az előző évek rutinjával – miszerint elenyésző arányban ugyan, de helyett kapott autentikus produkció a műsorszámok között – ez alkalommal nem hívtak meg hagyományos magyar népzenei formációt a koncertre. A fellépők között ugyan voltak kiváló népzenészek is, mégis a programot végignézve felmerült a gyanú, hogy a meghívottak listáját összeállítók kifejezett koncepciója volt az autentikus oldalukról ismert táncházas zenekarok diszkvalifikálása a koncertről. Az estet végül a Góbé zenekar mentette meg szászcsávási összeállításával, így a koncertre látogatók legalább pár percig élvezhettek némi magyar vonós népzenét a Népzene Ünnepén. Legitim álláspont, hogy egy több zenei irányzatot, az autentikus műsorszámok mellett népzenei alapú crossover produkciókat is felvonultató koncertre többen jönnek el, ugyanakkor nem teljesen világos, milyen marketingstratégia indokolja a magyar népzene teljes kizárásának szándékát a tiszteletére adott hangversenytermi estélyről.

A jövő tán legfontosabb kérdése, hogy a world music egyre több lehetőség előtt álló hazai színtere újra tudja-e definiálni kapcsolatát az autentikus népzenével és azok művelőivel. A témával kapcsolatos szakmai – esetleg tudományos – igényű, a magyar népzenekutatást is bevonó diskurzus létrejötte jelentősen hozzájárulna az álláspontok közeledéséhez, s ha a világzene hazai, de nemzetközi nyilvánosságú eseményei állandó helyet tudnának biztosítani az autentikus magyar zenei hagyomány legnagyobb mestereinek és a táncházi élet leglehengerlőbb ifjú formációinak, a magyar népzene végre elfoglalhatná méltó helyét a world music palettáján.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 13 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Nannyó
2020. április 20. 12:29
Ha tényleg szereted a népzenét, látogass Martonvásárra a magyar népdal napjára. Én ott igazi népzenét hallhattam. :) https://www.feol.hu/kultura/helyi-kultura/magyar-nepdal-napja-martonvasar-2547823/
hegyaljai
2020. április 20. 12:25
"A világzene gyűjtőnév azokra a zenei stílusokra jellemző, amelyek sem a klasszikus zenébe, sem a világ nagy részén elterjedt könnyűzenébe nem illeszthetőek be, és gyakran népzenei eredetűek. Leggyakrabban a szó szorosabb értelmében vett nyugati (elsősorban az angolszász) kultúrkörön kívül eső országok zenéjét nevezik így." Én maradnék a népzene kifejezésnél.
Onurisz
2020. április 20. 12:08
A 'Népzene ünnepe' már hosszú évek óta ilyen, ezért pár éve már eszembe sem jut, hogy jegyet vegyek rá. Eleinte csak arról győzködtek bennünket, hogy a 'feldolgozott népzene' is a műfaj része, majd ez uralta el a műsort. De nem a színvonalas, a népzene átütő erejét megtartó produkciók, hanem rissz-rossz, kényszeredett, rokkosított izék. Ám a népzene nem csak a saját ünnepéről szorult ki, hanem mindenhonnan, a rádiókból, tévékből is. Vezető funkciókba került egy új nemzedék, amely számára a népzene úgy tűnik, valóban unalmas, ásatag valami. Rezervátumba kényszerítették a Dankó rádióba a magyar nóta mellé, de oda is csak úgy kiegészítésképpen, meg a Duna tévébe 'versenyző sónak', noha semmi sem áll távolabb a népzene szellemiségétől, mint a versenyzés. Az új kivagyik azonban nem igényes műfajokkal, kreatív előadókkal töltötték fel a műsoridőt, hanem ócska, külföldi divatfutamokat utánzó 'dalokkal', és zenének egyáltalán nem is nevezhető szöveghadarásokkal.
Knerten
2020. április 20. 10:25
Ez nagyon tragikus.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!