Egyelőre nem látni – Esterházy 70

2020. április 14. 20:01

Az Esterházy Péter nevű néhai író egyelőre nem látszik ki igazán a rá rakódott értelmezési rétegek alól.

2020. április 14. 20:01
Győrffy Ákos
Mandiner

Ma lenne hetvenéves Esterházy Péter, de most már örökre hatvanhat marad. A halála óta eltelt négy évben kapott hideget és meleget aszerint, hogy épp melyik politikai oldalon esett róla szó. Esetében is – mint oly sok más esetben –

hajlamosak a mindenkori megszólalók a végletekig elmenni.

Vagy az van egyfelől, hogy minden magyar írók apja volt, egy pótolhatatlan irodalmi apafigura, aki nélkül minden üressé vált; vagy az van másfelől, hogy egy egyszerű hazaáruló, érthetetlen dolgokat összezagyváló, erősen túlértékelt író, aki ráadásként még a saját könyveit is innen-onnan összeollózott szövegekkel rakta tele.

Nagyjából ilyen véleményeket olvastam róla a halála óta eltelt időben. Egyik véleményt sem osztom. Az egyiket ezért nem, a másikat meg azért nem, ennél árnyaltabban most nem szeretném ezt itt kifejteni. Legyen elég annyi, hogy azok, akik szerint Esterházy gyenge és érthetetlen író volt, valószínűleg nem nagyon konyítanak ahhoz, amit irodalomnak hívnak.

Azok pedig, akik kritikátlanul istenítik, feltehetően nem elsősorban irodalmi megfontolások mentén teszik.

Négy év rövid idő, ennyi általában nem elég ahhoz, hogy egy írói életművet tárgyilagosan meg tudjunk ítélni. Túl sok még a személyes emlék, túl sok az elfogultság pozitív vagy negatív irányban. Az „igazi” Esterházy Pétert egyelőre nem látni, pontosabban

az Esterházy Péter nevű néhai író egyelőre nem látszik ki igazán a rá rakódott értelmezési rétegek alól.

Ami viszont már most látszik (és persze tetszés szerint megítélhető), az az Esterházy Péter nevű jelenség, tehát nem az író, nem a magánember, hanem az a valaki, aki megnyilvánult, interjúkat adott, beszélgetett, felolvasott, egyszóval aki kilépett a nyilvánosság elé. Persze ebben a jelenségben nyilván nem kevés volt mind az íróból, mind a magánemberből.

Mostanában végighallgattam néhány régi beszélgetést vele és meg kellett állapítanom, hogy elég ritkán lehet hallani embereket ilyen szellemesen, jó humorral és okosan megszólalni. Leginkább azokra a beszélgetéseire volt ez igaz, amelyekben irodalomról, írásról volt szó elsősorban. Itt érződött a leginkább, hogy milyen hallatlanul művelt volt, mennyire a kisujjában volt a magyar és a világirodalom, és mindezekről ráadásul milyen élvezetesen tudott beszélni. Mindenestül az irodalomban élt és lélegzett.

Szembetűnő volt ezen képességeinek látványos elvesztése, amikor politikai ügyek mentén szólalt meg, ilyenkor távolról sem emlékeztetett arra a  lefegyverzően intelligens figurára, aki Ottlikról vagy Pázmány Péterről olyan csillogóan tudott előadni. Mintha ezen a terepen bizonytalanabbul mozgott volna. Amit mélységesen meg tudok érteni egyébként.

Nem árulok el nagy titkot, ha megvallom, hogy soha nem voltam a rajongója. Semmiféle elfogultság nem volt ebben, csupán arról volt (van) szó, hogy nem áll közel hozzám az a beszédmód, az az „irály”, amelyet képviselt. Ennek ellenére mindig is tisztában voltam vele, hogy nagy formátumú író, tiszteltem is érte. Van ezzel így az ember. Például James Joyce-ot sem szerettem soha különösebben, mégis látom, hogy kicsoda.

A Harmonia Caelestist, Esterházy opus magnumát viszont jelentékeny és nagy könyvnek tartom, amely tényleg a 20. századi magyar irodalom egyik emlékezetes pillanata. („Kutya nehéz úgy hazudni, ha az ember nem ösmeri az igazságot”.)

„A halott ember közel van az Istenhez vagy a semmihez, végtelen és örök tehát. Ezért olyan nevetséges őt a szakmája felől nézni.”

Így fogalmazott Esterházy egy nekrológjában, amelyet a Jelenkor című pécsi folyóirat legendás szerkesztőjéről, Szederkényi Ervinről írt.

A halott ember tehát végtelen és örök, Istennel vagy Isten nélkül egyaránt. És hát tényleg nevetséges a szakmája felől nézni akár Esterházyt is immár, aki – hogy a Harmonia Caelestis egyik emlékezetes részletét idézzem, amelyben azt kérdezi, mi a különbség halott édesapja és az Isten között – „mindenütt ott van már, csak itt nincs”.

Összesen 172 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kata56
2020. április 15. 16:55
Én az "Egy nő" című ...örökbecsűjének rugaszkodtam neki 2x. A 98. oldalon túl nem jutottam. Nem az én íróm.
Palepoli
2020. április 15. 12:55
"azok, akik szerint Esterházy gyenge és érthetetlen író volt, valószínűleg nem nagyon konyítanak ahhoz, amit irodalomnak hívnak" Logikailag mit is jelent ez a kijelentés, T. Győrffy Ákos? Értelmesen kellene fogalmazni, és nem úgy próbálni érvelni, hogy megváltoztatod a szavak jelentését.
Palepoli
2020. április 15. 12:51
Esterházy nem irodalmi jelenség, hanem a kulturpropaganda egyik szennyterméke. Ezért nem tartom jónak, ha valaki irodalmilag akarja megítélni. "azok, akik szerint Esterházy gyenge és érthetetlen író volt, valószínűleg nem nagyon konyítanak ahhoz, amit irodalomnak hívnak" Győrffy Ákos már régóta szenved a megmondóember szindrómába. Hívhatod irodalomnak a gyógyszertájékoztatót vagy a turmixgép használat utasítását is, attól az még nem lesz irodalom.
Okoskodó
2020. április 15. 10:43
Többször nekifutottam, de úgy jártam mint Csipkerózsika. Szerintem senki sem olvasta végig a műveit, csak nem merik bevallani. Olvasótábora a "Császár új ruhája" mai változata.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!