Igen, férfiasan tökéletes!

2019. február 01. 16:33

A „tudományosság” vagy a „divatosság” álcáját felhasználva ma a férfiasság elnőiesítése zajlik.

2019. február 01. 16:33
Szánthó Miklós
Szánthó Miklós
Demokrata

„A kisfiú a szülei szobájában próbálgatja édesanyja ruháit, cipőit a tükör előtt, mire rányit az apja, és döbbenten megkérdezi: »Mi a frász, fiam, hát te buzi vagy?«, mire a fiú kecses kézmozdulattal odaveti: »Nem buzi, hejcegnő!« – szól az emlékeim szerint a ’90-es évekből származó vicc, melyen még pár évvel ezelőtt is óriásiakat nevettünk, amit viszont ma már nem tehetnénk meg. Nemcsak azért, mert lassan bűncselekménynek számítanak az ilyen »homofób« poénok, hanem mert a viccben lefestett helyzet lassan normálissá, valóságossá válik: a valóságon pedig nem illik nevetni, ugyebár.

Igen, van, amikor a valóság másolja nemcsak a művészetet, de a vicceket is: nagyon egyszerűen arról van szó, hogy a »tudományosság« vagy a »divatosság« álcáját felhasználva ma a férfiasság elnőiesítése zajlik. Ha tudálékosan akarnám megfogalmazni, azt mondanám, feminizálják a maszkulinitást: életformánk – például a mód, ahogyan nőként vagy férfiként élünk – átfogó támadás alatt áll.

Sajnos ennek fel nem ismerése viszont oda vezet, hogy a nemeket és az egyes nemekhez természetes módon kapcsolódó erényeket fel akarják cserélni, össze akarják kavarni – pedig a harmóniához nyilvánvalóan nőies nőkre és férfias férfiakra van szükség –, a férfiakból pedig, ahogy Szilvay Gergely fogalmazott a Mandineren, »erélytelen androgünöket« akarnak formálni. A férfiak »kigyógyítása« férfiasságukból persze a fogyasztói kultúra termékeiből is ömlik ránk, a felnőttruhaosztályon is egyre nagyobb mértékben forgalmazott uniszex ruháktól kezdve a metroszexualitás reklámozásán át a normális maszkulinitás nyílt kriminalizálásáig. Utóbbira példa a Gillette nemrégi vírusvideója, melyben – formálisan is áttörve a márka korábbi »férfias« szlogenjét – a kertben hús sütögető, egymással civódó srácaikat szét nem választó apákat bűnösnek, a csinos lánynak az utcán utánanéző fiút pedig szexistának állítják be.

1993-ban került a mozikba A pusztító című film, mely egy hátborzongatóan tiszta amerikai nagyvárosban, San Angelesben játszódik 2032-ben, ahol kitört a világbéke: a férfiak nem fognak kezet egymással, mert az durva fizikai kontaktusnak számít, a káromkodásért pénzbüntetés jár, tilos a testi érintkezéssel járó szex, és a rendőröket már nem képezik ki erőszakra. Van azonban egy föld alatti alternatív társadalom, bárokkal, csúnya szavakkal és zsíros hamburgerekkel. Vezetőjük így írja le világukat egy, a múltból odacsöppent, igencsak maszkulin rendőrnek (akit Sylvester Stallone alakít): »Eleget láttam a jövőből, tudod milyen? Egy 47 éves szűz ül a drapp színű pizsamájában, banán-brokkoli turmixot iszogat, és közben azt énekli, hogy férfiasan tökéletes!« Bár ha valaki megnézi filmet, ijesztő párhuzamokat fog találni az abban lefestett disztópia és korunk tendenciái között, legyünk azon, hogy 2032 Magyarországa ne legyen San Angeles, a nők maradjanak nők, a férfiak férfiak – mindenki a maga természetes erényeivel. Mert így kerek a világ.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 163 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Mbear
2019. február 03. 18:47
Wow, egy 40 kilós bajszos mininerhuszár aztán tudja mi a férfias:D
74bro
2019. február 02. 09:52
Nincs ebben se új, se meglepő, ilyesmi az emberi faj során nyilván számtalanszor megtörtént, a hanyatló civilizációk visszatérő problémájáról van szó. A kakas kiöregedett, a baromfiudvar úr nélkül maradt, az elpofátlanodott tyúkok pedig kezdik elhinni hogy ők tojták az univerzumot. Teljesen abszurd viszont az az elképzelés, hogy a bomlásból táplálkozó efemer ideológiák rövidke uralmuk alatt képesek megváltoztatni az emberi természetet, azt a genetikailag kódolt örökséget, amelynek mai arculatát több százezer éves evolúció vagy/és tudatos teremtés véste kőbe. A fehér lovas herceg és az érte epekedő királykisasszony toposza "örök", míg a cumisüveggel bajlódó apuka és genderfluid élettársának társadalmi relevanciával bíró képe pillanatnyi - kulturális - elmebaj degenerált agyszüleménye. Előbb-utóbb új, ifjú kakas érkezik, és hogy ki fog ennek legjobban örülni? A tyúkok természetesen...:) Persze a tyúk lényéből fakadóan igazából másodlagos a kérdés, hogy a kakas hazai tojásból fog-e kikelni vagy idegen rendet hoz-e magával, a lényeg hogy termékeny legyen és védelmet nyújtson. A hagyományos értékrend következő generációra történő átruházása az öreg kakas dolga kellene hogy legyen - persze csak ha észreveszi hogy eljárt fölötte az idő és nem azzal foglalkozik, hogy a keserves munkával felépített baromfiólat merő dekonsrukcionizmusból lebontsa... Férfiak, figyeltetek?
tango47
2019. február 02. 09:26
Semmivel sem tudom bizonyítani megjegyzésem tudományos megalapozottságát, de valószínűnek tartom, hogy a fogamzásgátlók feltalálása óta annyi hormont etettek az orvosok a védekezni kívánó nőkkel, ami végül csak továbbjutott később a gyerekeikbe is. Minden esetre elképesztő, hogy a mai nyámnyila fiúk egyre többen vannak, akiket az első szellő elfújna és erre még rá is játszanak. Ami még nagyobb baj (és ezt már tudományosan bizonyították!), hogy nemzőképességük folyamatosan romlik és egyre nagyobb százalékuk egyenesen nemzőképtelen.
luzitanxaver
2019. február 01. 23:14
“Igen, van, amikor a valóság másolja nemcsak a művészetet, de a vicceket is:” Azon próbálna meg valaki akár csak elmosolyodni is Progresszivisztánban, hogy Loretta gyereket akar. Monthy Python ist Ihnen unbekannt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!