Természetes? Állati!

2017. március 10. 08:56

Miközben a férfi és a nő mint biológiai kategória most is pünkt ugyanakkora távolságra áll egymástól. A biológiai kategóriával, vagyis a természettel összeférnek a legkülönbözőbb társadalmi állapotok.

2017. március 10. 08:56
Révész Sándor
hvg.hu

„Yuval Noah Harari Sapiens című könyvének 140. oldalán van egy pofátlanul egyszerű táblázat. Ez összehasonlítja az ókori és a modern Athén nőjét egyrészt mint biológiai kategóriát, másrészt mint társadalmi-kulturális kategóriát. A nő mint biológiai kategória az évezredek alatt nem változott: XX-kromoszóma, méh, petesejt, kevés tesztoszteron, sok ösztrogén, tejtermelő képesség – semmi különbség. A nővel mint társadalmi nemmel kissé más a helyzet. Az ókori Athénban nem szavazhatott, nem lehetett bíró, nem láthatott el közfunkciókat, tipikusan írástudatlan volt, nem dönthette el, kihez menjen feleségül vagy menjen-e egyáltalán, és apja vagy férje tulajdonaként kezelték. A mai Athénban pedig a nő szavazhat, bíráskodhat, mindenféle közfunkciót betölthet, tipikusan írástudó, jogilag független, és nem megy férjhez ahhoz, akihez nem akar. A változatlan biológiai kategóriához teljesen más társadalmi kategória tartozik. Olyan, amilyen sokkal közelebb áll a férfi társadalmi kategóriájához, mint állt az ókorban. Miközben a férfi és a nő mint biológiai kategória most is pünkt ugyanakkora távolságra áll egymástól. A biológiai kategóriával, vagyis a természettel összeférnek a legkülönbözőbb társadalmi állapotok. A természet egyiket sem tiltja, egyiket sem parancsolja, egyik sem természetes és egyik sem természetellenes.

Harrach Péter és eszmetársai azt a kapitális ostobaságot terjesztik, hogy akik a társadalmi nemek viszonyával foglalkoznak, a biológiai nemek közötti különbséget akarják felszámolni. Ezt a kapitális ostobaságot nem azért terjesztik, mert olyan borzasztóan ostobák lennének, hanem azért, mert ha valóban ahhoz viszonyulnának, amivel a társadalmi nemek kutatói – a legkülönbözőbb szemlélettel – foglalkoznak, akkor mégis mondaniuk kellene valamit arról, hogy melyik állapotot tartják természetellenesnek. Azt, amelyben az athéni nők az ókorban voltak, vagy azt, amelyben most vannak?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 80 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
áfonya
2017. március 12. 13:52
Mi az hogy jogegyenlőséget kérne ,kérjenek a természettől neki köszönhetik a fintorát . Eddig azzal kamatyoltak :D akivel akartak akár a kutyával kecskével vagy egy tüzes tehénnel :D .Senki nem tett feljelentést , magán ügynek tekintették . Fodor egy másik azonos neműtől ne várjon gyerek természet akadályozza ,ne az államtól kérjen segítséget . Fodor megszünteti maga ellen a természet ellenességet jogegyenlősége helyre áll. Igazából nehogy a buzikhoz igazítsák a világot ..Fodor próbálja már magát kordába tartani.
Hunyadi Mátyás
2017. március 12. 13:44
Abból kell kiindulni, hogy olyan fogalom: "társadalmi nem" - nincs. Egy nagy üres gondolati lufi. Mária Teréziának (sok sok gyermek) nem volt más a társadalmi neme mint a biológiai. Uralkodónőként abszolúte megfelelt biológiai nemének. Nagy Katalin dettó. Rombolni akar mindenki aki ezzel a marhasággal jön, hogy "társadalmi nem". A "társadalmi szerep"-ről volna értelme beszélni, de a nem az nem. Aki a biológiai neméve ellentétes viselkedésmintát erőltet - az degenerált.
gonterl
2017. március 12. 09:58
Gondolom, hogy valamikor az ember nevű élőlényt nem foglalkoztatta az, hogy a másik milyen nemű, csak csinálta azt, amit a természete parancsolt neki. Akinek nem parancsolt semmit, vagy a parancs nem vezetett szaporodáshoz, akkor az a lánc megszakadt és a közösséget ez egyáltalán nem érdekelte. Azt hiszem, hogy civilizációs, meg vallási megfontolások kirekesztették a közösségből azokat, akik nem járultak hozzá a közösség szaporodásához. Úgy gondolom, hogy mostanában kezdünk visszatérni oda, hogy ezeket a szokatlan embereket visszafogadjuk a társadalom tagjai közé. A monokini és nudista strand megjelenését, a gender vizsgálatát, én ennek tudom be, és teljesen természetesnek, bár a szocializációmmal ütközőnek tartom. Kirekesztés a régi görögöknél is volt, meg a mostaniaknál is, csak a mértéke és a milyensége változott. Szerintem a biológia i változatlanság mellett a kirekesztettség is változatlan maradt.
csurcsányi
2017. március 10. 22:25
Révész úr!Nem tudom hogy ön mit szólna és mondana, ha ön kedves felesége a Szt.István téri játszótéri WC-be az 5 éves lány unokáját és ott egy pedofil férfi ott rázná a farkát, mert ő most éppen nőnek gondolja magát ott!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!