Populista-e vagy?

2016. november 24. 14:27

Jön föl a populizmus! − hallatszik a felkiáltás/jajszó sokfelől manapság. De mi van, ha a populizmus egyidős a civilizációval, és a politika szerves része?

2016. november 24. 14:27
Rajcsányi Gellért
Mandiner

Jön föl a populizmus! − hallatszik a felkiáltás/jajszó sokfelől manapság, a politika és politikusok új hullámának láttán.

E sorok íróját is meg-megkérdezik erről a témáról, s van is miről vitatkozni. Mondjuk első körben arról, mi is az a populizmus; aztán arról, hogy problémás-e egyáltalán ez a jelenség; sőt, hogy egyáltalán el lehet-e különíteni azt a politika alaptermészetétől. S hogy forradalmian újszerű jelenségről van-e szó, vagy pedig a populizmus, annak minden elemével együtt netán egyidős a civilizációval, a politika megjelenésével?

Nézzünk a múltnak kútjába!

Az év: Krisztus előtt 59. A helyszín: a köztársasági Róma.

Új arc lép fel Róma politikai színpadára, ahol már forronganak, elégedetlenkednek a tömegek a politikusi dinasztiák és az elitista frakciók megkövesedett uralma miatt.

Publius Claudius Pulchernek hívják a feltörekvő figurát. Sármos fickónak mondják, nőcsábásznak, aki állítólag a férfiakat sem veti meg. Egy bizonyos Cicero például ezzel vádolja őt állandóan.

A Claudius család gyermeke ő. Patrícius, de hogy népiesnek, plebejusnak, kívülállónak tűnjön, póriasan Clodiusnak kezdi hívatni magát.

Clodius az első pillanattól hatalomra törekszik, mindenre képes, hogy előbbre – és fölfelé – jusson. A hadseregbe lép, de mivel úgy érzi, nem kapja meg ott a kellő tiszteletet, fellázítja a katonákat. Elhajtják onnan, erre más politikai nagyemberhez csatlakozik. Újra beléphet a hadsereghez, de ismét lázítani kezdi a katonákat.

Rómába visszatérve a hatalom csúcsaira tör, miközben nőügyein csámcsog a város. Kitalálja, hogy néptribunus lenne, hiszen amúgy is ért már a nép nyelvén. Gyakorlatot szerzett a romlott, korrupt elit elleni felszólalásokban is.

De ahhoz, hogy néptribunus lehessen, plebejusnak kellene lennie a patrícius Clodiusnak. Ez sem akadály számára: jogszabályokba ütköző eljárással örökbe fogadtatja magát egy egyébként nála fiatalabb plebejussal, és a néptribunusi posztot meg is szerzi végül.

Clodius plebejussá maszkírozza magát és megtanul a plebejusok fejével gondolkodni, az ő nyelvüket beszélni.

Megnyerő, meggyőző, feltüzelt szónok, dühösen ostorozza a nép nevében a korrupt, valóságtól és néptől elszakadt elitet. Szerinte a szenátus nem képviseli már a közérdeket. Az elit nem tudja megfékezni önjáróvá vált, egyszerű üzenetekkel operáló fiát. Cicero is hiába szónokol ellene, nyilván kifinomult, művelt ékesszólással.

A nép, a populus támogatásának megszerzésére feltalálja az azóta is örök aduászt: az ingyen ebédet.

Pontosabban az ingyen gabonát, amit állítólag ő osztogatott először térítés nélkül a hálás római plebsnek. Hogy a korporatív testületek támogatását megszerezze, visszaállítja és gyarapítja a céhek sorát.

Az őt mindvégig támadó Cicero félelmében emigrál előle, de aztán Clodius hivatalosan is száműzeti Rómából. Cicero házát felégeti, vidéki villáit leromboltatja.

Cicero házának és más villáknak a helyén ingatlanbizniszbe kezd, hatalmas palotát akar építeni.

A népszerű Clodius újra engedélyezi a konzervatív Sulla idején betiltott fél-politikai csoportosulásokat – magyarul az utcai bandákat. Ilyen utcai igazságosztó bandákra is támaszkodik hatalma megőrzése érdekében.

A nagy hatalmú, kőgazdag Pompeius, Clodius néptribunussága idejére jobbnak látja, ha meghúzza magát a saját házában – amit egyébként megfigyelnek Clodius emberei.

Clodius Krisztus előtt 57-ben veszítette el néptribunusi hivatalát, de pozíció nélkül is, az utcai bandákra és informális hálózataira építve tovább befolyásolta a politikát. És amikor csak tehette, a nép előtt tovább szidalmazta a korrupt elitet.

Clodius élete 52-ben ért véget: bandájával összecsapott egy haragosa bandájával, ő húzta a rövidebbet, megölték. A Clodius-párti, feldühödött nép felgyújtotta a szenátust, Róma anarchiába süllyedt. Az elit vezető politikusai egymásra mutogattak, egymás embereit játszották ki a másik ellen, ahogy növekedett a válság.

Nem sokkal később egy bizonyos Julius Caesar átlépi a Rubicont. Róma üdvözli a diktátort. Alig várják addigra, hogy egy erős ember rendet tegyen.

A többi: történelem.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 89 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2016. november 25. 14:07
zolizolizoltan [Hozzászóló kiszűrése] 2016. november 24. 16:53 Nálunk szűk réteg liberális, ezért nem tűnnek a fenti lózungok néptömegnek szólónak. Ellenben az USA-ban nagy tömegbázisa van a liberalizmusnak és ott igencsak populistán pufogtatják a fenti lózungokat a pártok vezetői." na ja, Hollywood, média, celebek stb. stb. de a lényeg a lényeg: ".. ÉS AZ AMERIKAI POLITIKAI KULTÚRÁBAN A LIBERÁLIS ÉS A ZSIDÓ OLYANNYIRA ÖSSZEFONÓDOTT, hogy elmosódhat az előbbi és az utóbbi megtámadása közötti határ” A zsidókhoz hozzájön az még, akit meg tudnak fizetni, továbbá a hasznos idióták, no meg a "védelemre szoruló" melegek, szinglik, hermafroditák stb. stb.
catalina9
2016. november 25. 14:01
dakotasámán [Hozzászóló kiszűrése] 2016. november 25. 13:06 a legrosszabb gyurcsányi irány is jobb, mint a legjobb zorbáni. perpill ez a nagy büdös helyzet." hát az a nagy büdös helyzet, hogy 126 hónapja vezet a Fidesz...és erősödik! SZÁZHUSZONHAT dakotasámán...!
Csigorin
2016. november 25. 12:22
Nem, az eb ott van elhantolva, hogy aki meghallja a nep szavat es aszerint igyekszik politizalni, az demokrata, es nem "populista". Ti meg akik magatokat demokratanak nevezitek de kozben feltek/undorodtok a neptol, valojaban demofobok vagytok.
dakotasámán
2016. november 25. 11:32
"De mi van, ha a populizmus egyidős a civilizációval, és a politika szerves része?" akkor biztos el kell fogadni, üdvözölni kell és természetesen alkalmazni is. küzdeni a hülyeség ellen sem kell egyáltalán, mert az is van a civilizáció kezdete óta. sőt rabszolgaság is volt, /van az ellen sem kell szót emelni, tegyük ismét a mindennapok részévé. ha jól értem ez az írás trumpot és zorbánt akarja mosdatni. csak szólok, kár a kisérletért, a lelki szennyet nem lehet sehogyan sem kimosni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!