Mit kezdjünk az éhes betörővel? − Migráció és mi XX.

2015. szeptember 09. 07:43

Az illegális migráns esetében a helyes példázat a szükséghelyzetben lévő törvénysértőé. Az erkölcsi ítéletalkotás kiindulópontja csak a két elem – a szükséghelyzet és a törvénysértés – együttes figyelembe vétele lehet.

2015. szeptember 09. 07:43
Mike Károly
Mandiner

Migráció és mi címmel körkérdést és cikksorozatot indít a Mandiner: vezető magyar véleményformálókat kérdezünk meg arról, mit gondolnak az egyre forróbb témává váló migrációról és a kapcsolódó jelenségekről. Az eddig megjelent írások ezen a linken keresztül olvashatók.

*

Mit kezdjünk az éhes betörővel?

Mike Károly közgazdász, egyetemi oktató írása

Nincs biztosabb jele a valódi társadalmi válságnak, minthogy hirtelen mindenki a társadalom alapértékeiről kezd el vitatkozni. Ez egészséges reakció, hiszen minél nagyobb a megrázkódtatás, annál fontosabb tisztázni, mik az együttélésünk biztos alapjai. A gyakorlati nehézségek útvesztőjébe csak világos etikai elvekkel felvértezve léphetünk be. Európában a vallási és politikai vezetők, véleményformálók meglepő összhangban találtak rá a keresztény könyörületesség elvére, mint ami világosan kijelöli a helyes cselekvés útját a migránsok kiváltotta krízisben. Az irgalmas szamaritánus, de legalábbis a betlehemi szállásadó példáját kell úgymond követnünk, minden más megfontolás előtt. Természetesen igyekezni kell felszámolni a menekülés okait is, de amíg zörgetnek, addig ajtót is kell nyitnunk.

Bármennyire egybe esik is erkölcsi indulatainkkal, az „irgalmat” minden más elé helyező érvelés sántít. A felhozott erkölcsi példázatok nem adják kielégítő leírását jelenlegi magyarországi helyzetnek, de talán tágabban az európainak sem. A valóságnak nem megfelelő erkölcsi érvelésen pedig nem alapulhat helyes cselekvés, csak tévelygés és zűrzavar.

A Közel-Keletről hozzánk érkezők nagy többsége illegális határátlépő. Tudatosan megszegi az ország törvényeit. Nem kér bebocsátást, menedéket, hanem erőszakkal próbálja azt megszerezni magának. Nem ahhoz hasonlít, aki valakinek az ajtaján zörget és menedéket kér, hanem ahhoz, aki a kerítésen át ugrik be a kertbe és fittyet hány a tulajdonosra. Világos, hogy az utóbbi teljesen más erkölcsi és ebből fakadó jogi megítélés alá esik. József és Mária nem betörtek a betlehemi házba, hanem bebocsátást kértek.

Természetesen a törvénysértésre is létezhet mentség. A ma sokat emlegetett keresztény erkölcs valóban hagyományosan azt tanítja, hogy ha valaki közvetlen életveszélyben van, joga van elvenni a másét. Azonban egyik legfőbb tekintélye, Aquinói Szent Tamás azt is hozzáteszi, hogy például az éhség vagy ruhátlanság még nem feltétlenül életveszély. Akinek van feleslege, annak ilyen esetben (és máskor is) erkölcsi kötelessége segíteni a szorult, nyomorúságos helyzetben lévőt, de az utóbbinak nincs joga a tulajdonát erővel elvenni. Ha az utóbbit teszi, büntetést érdemel. Nem csak azért, mert aláássa a társadalom rendjét, hanem mert a „ne lopj!” erkölcsi parancsát is megszegi.

Az illegális migráns esetében a helyes példázat tehát a szükséghelyzetben lévő törvénysértőé. Az erkölcsi ítéletalkotás kiindulópontja csak a két elem – a szükséghelyzet és a törvénysértés – együttes figyelembe vétele lehet. Ha csak a törvénysértést vesszük észre, a szükséghelyzetet nem, akkor könnyen véthetünk a segítségnyújtás erkölcsi parancsa, esetleg a másik ember élethez való joga ellen. Ha pedig eltagadjuk, bagatellizáljuk a törvénysértést, és csak a szükséghelyzetre koncentrálunk, akkor semmibe vesszük a törvényt betartók erőfeszítéseit, „biankó csekket” adunk a törvényt megsérteni szándékozóknak, és felszítjuk az ezt rossz szemmel nézők indulatait.

A „szükséghelyzetben lévő törvénysértő” megközelítése világossá teszi, hogy valódi erkölcsi dilemmával van dolgunk, amelynek megoldása árnyalt gyakorlati bölcsességet kíván meg. Ez lehetőséget kínál arra, hogy az értelmes párbeszéd medrébe terelje a „naiv liberálisok” és az „idegengyűlölők” erkölcsi indulatait. A „szamaritánus” retorika az utóbbiakat egyszerűen elítéli és szalonképtelennek nyilvánítja, tagadva a törvénytisztelet sérelme miatti aggodalom jogosságát. Az értelmesen meg nem vitatható, elnyomott indulatok azután rendszerint radikalizálódva törnek fel a mélyből.

A menekültügyben folytatandó értelmes vitához fontos lenne még egy további körülményt tényként közösen elfogadni. A magyar határ illegális átlépésére gyakorlatilag senkit sem a közvetlen életveszély késztet. A legális belépésre kényszerítés, de még a belépés erőteljes korlátozása sem okozna életveszélyt vagy direkt módon vészhelyzetet. Más szóval, van valódi mozgástér a törvénytisztelet kikényszerítésére humanitárius áldozat nélkül. Hozzátéve, hogy az utóbbi elkerülésében a menekülteknek és más országoknak is nagy felelősségük van.

Böjte Csaba még a válság kezdetén éleslátóan azt mondta, hogy kell kerítés és kell rá kapu is. Ha véget vetünk a törvénysértésnek, és a migránsok valóban menedékkérőkként jelennek meg, a „jó szamaritánus” egyoldalú logikája életbe léphet. Akkor sem lesz könnyű megvalósítani, és aligha lesz azonos egyszerűen a „befogadással”. Ám előbb el kell oda jutnunk, humánusan, de gyorsan és határozottan.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 74 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Valeri Anna
2022. október 17. 19:52
Ezt a baromságot honnan szedte MIke költő"?? (...) A ma sokat emlegetett keresztény erkölcs valóban hagyományosan azt tanítja, hogy ha valaki közvetlen életveszélyben van, joga van elvenni a másét. (...) ?????????????, NINCS JOGA... de tessék tanulni, sosem késő... Alapból nem a kereszténységre kell hivatkozni! Ószövetségi kötelezettségek vannak, az ateista prolik részéről.! MTörv 15.1 Minden hetedik évben adj haladékot. MTörv 15.2 A haladék jegyében így kell eljárni: a hitelező engedje el a kölcsönt, amit embertársának adott, ne szorongassa sem embertársát, sem testvérét, ha az Úr (tiszteletére) kihirdetik a haladékot. MTörv 15.8 inkább nyisd meg a kezed, s adj szívesen annyit, amennyire csak szüksége van szorult helyzetében. Lev 25.13Ebben a jubileumi évben mindenki kapja vissza a birtokát. Sir 4.1 Fiam, a szegénytől el ne vedd kenyerét, s ne hagyd elepedni az elnyomott szemét MTörv 24.19 Ha aratsz földeden s kint felejtesz ott egy kévét, ne menj vissza érte; legyen az idegené, az árváé és az özvegyé, hogy az Úr, a te Istened megáldja kezednek minden munkáját.Ha olajfáidat megszeded, utána ne keresgélj rajtuk. Maradjon az idegennek, az árvának és az özvegynek.Ha szőlődben szüretelsz, utána ne keresgélj szemeket. Maradjon az idegennek, az árvának és az özvegynek.Emlékezz, magad is rabszolga voltál Egyiptom földjén. Ezért parancsolom meg neked, hogy így tégy. Iz 58.7 Törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be házadba. Ha mezítelent látsz, öltöztesd föl, és ne fordulj el embertársad elől! http://mek.oszk.hu/00100/00176/html/ ---------------------A KERESZTÉNYSÉGRE EZ VONATKOZIK!‼‼‼ 2Tessz 3.10 Már amikor nálatok voltunk, meghagytuk nektek, hogy aki nem akar dolgozni, ne is egyék. Most mégis azt halljuk, hogy némelyek rendetlenül élnek, semmit sem dolgoznak, hanem haszontalanságra fecsérlik idejüket. Az ilyeneknek megparancsoljuk, figyelmeztetjük őket Urunkban, Jézus Krisztusban, hogy békésen dolgozva a maguk kenyerét egyék. http://mek.oszk.hu/00100/00176/html/
fradi44
2015. szeptember 09. 18:50
Van ezeknek az átgázolóknak gyalogos matricájuk forgalommal szemben ???
Hegedűs Imre
2015. szeptember 09. 17:27
" egész egyszerűen európai életszínvonalra vágynak, a beszivárgó szélsőséges iszlamisták szándékait pedig nyilván mindenki sejti..." Úgy látszik hogy én a mindenki-n kívül vagyok - mert vágyhatnak az otthoninál biztonságosabb országra is: olyanra, ahol nem lőnek, bombáznak. A követhetetlen magyar törvénykezés és gazdaságirányítás össze sem hasonlítható a Németországéval.
Vezetéknév Utónév
2015. szeptember 09. 14:16
Az '56 magyar menekültek sem kérdezték meg az osztrák vagy jugo határőrt, hogy bemehetnek el. Szükség törvényt bont.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!