Critical Mass '56!

2014. december 04. 10:40

„Sose hittük volna, hogy ennyi kerékpár van Budapesten. Ugy-e, milyen jó most a megvetett, üldözött kerékpár?” Így örült az '56-os forradalom napjaiban a bringásoknak a Népsport ismeretlen szerzője.

2014. december 04. 10:40
Rajcsányi Gellért
Mandiner

Ma ötvennyolc éve talán a mostanihoz hasonló szürke idő ülte meg Magyarországot, benne az eltiport forradalmárokkal, az újra kibekkelni készülő nagy többséggel s az ekkor magukban talán még nem annyira biztos eltiprókkal. Közel volt még az a néhány októberi és novemberi nap, amikor egy nemzet elhitte, hogy tényleg sikerült, hogy győzött a forradalom, hogy eljött a szabadság kora; és bár vannak még nehézségek, de minden rendben lesz. Pár nap múlva aztán bejöttek a ruszkik az új helytartóval, de a szabadság néhány napjának emléke a rendszerváltásig kitartott az emberekben.

S hogy milyenek is voltak a szabadság hétköznapjai, milyen is volt a hétköznapok szabadsága? Hát olyan, mint a Magyar Népsport felszabadult jegyzetírójának optimista sorai. Az ismeretlen szerző a sportlap november 1-ei számában konstatálta örömmel, hogy a forradalom zűrös napjai után ellepték a várost a bringások, és ismét birtokba veszik a köztereket. Apró, de megejtően kedves epizódja ez 1956 történetének. A biciklisek és a budapesti közlekedés helyzetét leíró sorait viszont akár ma is megfogalmazhatta volna. Vannak dolgok, amik soha nem változnak?

Akárhogy is, ilyen volt a Critical Mass '56.

*

Ugy-e milyen jó most a kerékpár?

Az újjászülető főváros utcáin még az elmúlt nehéz napok emlékei sokasodnak. Belőtt kirakat, kiégett autó, rommá lőtt falak. A villamosvezeték szakadtan lóg, s az itt-ott kintfelejtett villamoskocsik kilőtt ablakokkal, behorpadt oldalakkal várják a gyógyító kalapácsot.

kerekpar_56.jpg

Fotó: Fortepan.

Gyalog járnak az emberek. Igaz, hogy boldogan, felszabadultan, a felvirradt nagy napok tüzével az arcukon, de gyalog.

Persze azért akad, aki segíteni tudott magán. Előszedte a padlásán rozsdásodó ócska kerékpárt, s vígan jár vele. Sose hittük volna, hogy ennyi kerékpár van Budapesten. Egyik-másik forgalmasabb utcakereszteződésnél valósággal hollandiai méreteket üt meg a kerékpár forgalom.

Ugy-e, milyen jó most a megvetett, üldözött kerékpár? Ugy-e milyen boldog az, aki valahonnan szerezni tudott egyet? Látjuk az embereket a Körúton, a Rákóczi úton, s a többi régi tilos útvonalon vidáman kerékpározni. Feltűnnek a versenyzők is, Favorit, Legnano vagy egyéb gépeiken. Az arcukon látszik, mennyire élvezik, hogy egyenrangú, sőt, irigyelt résztvevői lettek a budapesti közlekedésnek.

Reméljük, hogy az új idők szele elfújja ezeket a teljesen indokolatlan, nagyképű közlekedési szabályokat is, amelyek a kerékpárosokat az utca számkivetettjei közé alázták. A jövőben nekik éppen úgy jár a hely a Nagykörúton, mint bármilyen más jármű használóinak, hiszen nem hogy akadályozzák, hanem éppen ellenkezőleg: segítik, gyorsítják a forgalmat.

Sokszor halljuk: Budapest világváros. A világváros képéhez hozzátartozik a sokezer kerékpár is.

Lássuk őket minél hamarabb, minél nagyobb számban, mert nemcsak a közlekedés jelenlegi nehézségein segítik át Budapest lakosait, hanem egyben az alapját teremtik meg a magyar kerékpársportnak, amelyről a forradalom viharában szétfoszlott sporthatóságok csak állították, hogy van.

(Magyar Népsport, 1956. november 1.)

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2015. április 26. 10:20
Igen, csak ő még tudott fogalmazni, ezért írt kerékpárt bringa helyett. A mai újságírók a primitív, trágár óvodás szintjén művelik már csak a szakmát. Sem fogalmazni nem tudnak, sem helyesen írni nem, de még egy helyesírás ellenőrzőt használni sem. S a szókincsük is sivár. Ja a sivár az már nem egyszerű szó, úgyhogy inkább úgy írom, szegényes. Minden nap "kiakad" valaki, valahol valamiért az a fogalmazni nem tudó újságírók szerint. Na és emellett még csalók is. Rendszeresen alkalmaznak megtévesztő, félrevezető címeket, hogy az olvasókat kattintásra bírják. Azután majd' kiderül, hogy nem igazán arról szól a cikk, mint amire a címből várná az olvasó. Például rendszeresen adnak külföldi híreknek olyan címeket, mintha azok Magyarországon történnének. Na mondjuk egy "bringás " Rajcsányinak ezëket hiába is írom! Talán tetszene példát venni akkor az 1956-os újságíróról! Az MTI 70 évvel ezelőtti színvonala nagyon messze verte a mai színvonalat.
Ángyán Páván
2015. április 26. 10:19
Nincs ezzel gond. A szektaszerű világmegváltó tudatos faszombringásokkal van tele a tököm. A kerékpár közlekedési eszköz, Magyarországon minden faluba azzal kerekeznek a parasztok és nem gondolják, hogy ezzel megváltják a világot, hisz a paraszt amúgyis célszörűen gondolkodik. A neofita zöldek pedig szánalmasak a státuszbringáikkal, a habitusukkal, a küldetéstudatukkal.
Morgen
2015. április 26. 10:19
Bicajozni jó, reméljük, egyre többeknek fog megtetszeni. 56'-ban pedig biztosan kincs volt a kétkerekű.
Senior
2015. április 26. 10:19
Mórickának legalább mindenről a punci jut eszébe. Oké, kóser punci. A cikk üdítő, a sok politikai szarság közt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!