Iszik és teker? Mértékkel, miért ne?

2014. július 24. 13:03

A bringázás terén mindenesetre több szabadságban részesülnek ezután az állam polgárai, helyesen. Most jön a polgárok feladata: ezzel a szabadsággal felnőtt módjára, belátóan, felelősen élni.

2014. július 24. 13:03
Rajcsányi Gellért
Mandiner

 

Tegye fel a kezét az, aki bringázott már alkoholfogyasztás után.

És utána még egyszer, ha balesetet okozott ezzel.

Nos, ennyire életszerű a kerékpározás mértékletes alkoholfogyasztás utáni engedélyezése, és ennyire volt fölösleges korlátozás a korábbi tiltás.

A 2010 óta regnáló kormányzatról nem mondható el, hogy a társadalom különböző szektoraival, léthelyzeteivel kapcsolatos szabályozások liberalizálását tartaná szem előtt − kivéve az otthoni pálinkafőzés engedélyezését. A több államban és több szabályozásban hívő kormányzat viszont egy területen megnyitotta a szabadság kis szelepét. Szombattól a főutakon is lehet kerékpározni alkoholfogyasztás után, amennyiben a biciklista biztonságos vezetésére képes állapotban van − derül ki a KRESZ-t módosító rendeletből, amely a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg.

Ez egy, a valósághoz igazodó, életszerű, az embereket felnőttként kezelő döntés. 

A kerékpárosokat ezután nem lehet megbírságolni némi alkoholfogyasztás miatt, főúton és mellékúton sem. A közúti közlekedésről szóló rendelet eddig úgy szólt, hogy járművet csak az vezethet, aki a vezetési képességére hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és a szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. Viszont ha az illető kerékpáros, és a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, csak a főúton nem ülhetett nyeregbe. A módosítás szerint viszont ha a kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, akkor lehet a szervezetében szeszesital fogyasztásából származó alkohol.

Legyen szó akár romkocsmába elbringázó, ott 1 korsó sör fölött elmerengő, majd hazatekerő urbánus fiatalokról vagy a pincéjében bort fejtő, majd a szőlőhegyről a faluba visszatekerő Józsi bácsiról, a magyar társadalom életében benne van az, hogy néha akad némi alkohol az épp kerékpározó tagjaiban. A lényeg itt is a mérték, az ember tudatossága, hogy mennyi alkoholt fogyaszt és utána mennyire mer bringára ülni. Az, aki mattrészegen kanyarog haza a kocsmából, eddig is így tett, hiszen valószínű, hogy nem a friss Magyar Közlöny által közölt jogszabályok alapján élte az életét. És ezután is így tesz majd. De egy pohár bortól vagy sörtől nem kell félteni a magyart, hadd tekerjen haza így, ha képes rá. És igen, a rendőrség is jobban jár, ha nem bringások ilyen-olyan szívatásával lesz elfoglalva, hanem a valódi rendbontóktól védi majd a rendet.

Igaz, információink szerint a szabálymódosítás megalkotói nem keresték meg a kerékpáros szervezeteket a kerékpárosokat érintő döntés meghozatala előtt − bár 2014-ben egy ilyen civil szervezetekkel való állami, államhatalmi előzetes konzultáció lenne a meglepő. Sajnos.

Kérdés: felkészülhetünk az alkoholfogyasztás utáni autóvezetés tilalmának fellazítására is? Adná magát a döntések logikája. És ahogy a térképből látható, Bezzegnyugat felnőttebbnek kezeli a társadalmait, mint a jobbára autóvezetési zéró toleranciát alkalmazó, ettől függetlenül az alkoholizmus népbetegségével küszködő kelet-európai országok.

A bringázás terén mindenesetre több szabadságban részesülnek ezután az állam polgárai, helyesen. Most jön a polgárok feladata: ezzel a szabadsággal felnőtt módjára, belátóan, felelősen élni. Több szabadságjog, több egyéni felelősség. Most a bringázásban, aztán majd más területeken is, remélhetőleg.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fahrenheit 451
2016. július 07. 15:40
"Most jön a polgárok feladata: a szabadsággal felelősen élni." ez már a választásokkal se jött össze. nem tudni, hogy milyen tudatmódosítókkal élnek, de felmerülhet a központilag megoldott kútmérgezés is.
Apáczai
2014. szeptember 18. 00:07
"felelos allampolgarok vannak, kulturalt es mertekletes alkoholfogyasztassal, altalaban, es amennyiben vezetnek. tobbnyire." Ha így lenne, akkor nem lennének ittas vezetők által okozott balesetek. Végzetes balesetek. De vannak, és az alkohol az egyik legtöbbször előforduló ok. Ezért hülyeségeket ne írogasson, "többnyire". Az alkohol tilalma a közlekedésben emberéleteket ment meg. Csak sokkal keményebben kell betartatni. Ahol a kocsmák előtt sorakoznak a kerékpárok meg a személygépkocsik, köztük a rendőrautó is, ott valami nincsen rendben az életvédelemmel.
Autofocus
2014. augusztus 05. 19:15
Örök viták pro és kontra. Nyilván én is mindig elmondom a magamét, még ha kicsit radikális vagyok a kispolgároknak, akkor is. A kerékpár de facto nem jármű, úgy ahogy a roller, görkorcsolya, gördeszka, és minden amit az ember a saját kis pilinszka lábaival hajt. Ezek mind játékszerek egy erőgéphez képest. Nyilván jogos hogy más a mérce. Mindennel el lehet esni, és mindennel el lehet gázolni mindenkit, és persze aki lefejeli a járdaszegélyt az meghal, pont mint eddig. A városi / falusi biciklizést pont arra találták ki hogy legyem mivel el- és visszajönni a kocsmába/ból. Ennyi. Jogszabályok jönnek-mennek, de ez mindig is így volt és mindig is így lesz. Lazán kapcsolódik, de pont ma hallgattam a rádióban: az autós baleseti statisztikák nem ám attól javulnak vagy romlanak, hogy az ORFK éppen milyen közlekedésbiztonsági akciót hirdet, hogy kiszűrik-e a gyorshajtókat, ittas vezetőket, hogy mikor mennyi körforgalmat adnak át. Nem. A baleseti statisztikák annak megfelelően javulnak vagy romlanak, hogy mennyi üzemanyagot adtak el a benzinkutak az évnek abban az időszakában. Teccikérteni? Több közlekedő --> több baleset, kevesebb közlekedő ---> kevesebb baleset. (az már csak szubjektív tapasztalatom hogy a szezonális, benzinárfüggő úrvezetők a legveszélyesebbek, azokhoz képest akik rutinból nyomják nap mint nap mert muszáj nekik.
Akitlosz
2014. augusztus 05. 19:06
1. Mert aki iszik ő általában nem arról híres, hogy tud mértéket tartani. Aki tudna ő általában eleve nem is iszik. 2. Mert aki iszik, ő már nem tudja jól megítélni a saját állapotát, torzul a józan ítélőképessége, azaz már nem lesz józan ítélőképessége. Így részegekre bízni a saját közlekedési képességük megítélését rossz ötlet. Hát persze, hogy alkalmasnak fogják tartani magukat, akkor is, ha már megállni sem bírnak a lábukon. 3. "Nos, ennyire életszerű" Mert ki tette fel a kezét? Én aztán egészen bizonyosan nem. Az, hogy a szerző, aki ezek szerint piásan szokott biciklizni magából indul ki, még nem jelenti azt, hogy ez lenne az általános. Aztán meg az, hogy valami életszerű, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy helyes és kívánatos is. A gyilkosság is életszerű mégsem engedélyezik. 4. "Legyen szó akár romkocsmába elbringázó," Mi a rák az a romkocsma? Kocsmát már láttam párat -persze általában csak kívülről, de romosat még egyet sem. Még Budapesten sem, ahonnan pedig ez "romkocsma" szó nagy valószínűséggel származik. Tessék már mutatni egyet, vagy befejezni ezt a dumát! 5. "majd a szőlőhegyről a faluba visszatekerő Józsi bácsiról," A szőlőhegyek általában nem alkalmasak kerékpározásra. Józanul sem. Részegen meg pláne összetöri magát biciklivel Józsibácsi mire leér, de eleve fel sem kerékpárral megy, mert fel sem bírna oda tekerni, ha meg úgyis tolni kell, akkor minek a bicikli. Tehát sok hegyi út nem alkalmas kerékpározásra, részeg kerékpározásra pedig pláne nem azok. 6. "De egy pohár bortól vagy sörtől nem kell félteni a magyart, hadd tekerjen haza így, ha képes rá." Csakhogy nem lesz abban az állapotban, hogy ezt el tudja dönteni. Így is úgy is képesnek fogja tartani magát. Ráadásul, ha már úgyis biciklivel ment oda, akkor haza is kell vinni a biciklit. Szándékosan nem fogja ott hagyni, csak ha annyira berúgott, hogy már elfelejtette, hogy biciklivel ment a kocsmába. 7. "Bezzegnyugat felnőttebbnek kezeli a társadalmait, mint a jobbára autóvezetési zéró toleranciát alkalmazó, ettől függetlenül az alkoholizmus népbetegségével küszködő kelet-európai országok." Mert felnőttebbek is. A zéró tolerancia ellenére is sok az ittas autóvezető. Ha még engednék is ezt, akkor attól ugyan nem csökkenne a számuk, sőt még bátrabbak lennének. Az állam sajnos nem szűri ki a forgalomból a közlekedés biztonságát veszélyeztető embereket, túl elnéző velük szemben, inkább csak a pénzgyűjtésre hajt. Pedig közérdek lenne az ittas vezetők a notórius gyorshajtók, az irányjelzőt nem használók végleges, a követési távolságot szándékosan nem tartók stb. végleges kiszűrése a forgalomból. Sőt az állam maga csinál a forgalomszabályozásával balesetveszélyes helyzeteket. Lásd amikor egyszerre engedi rá a lámpa a zebrára a kanyarodó autósokat és a gyalogosokat. Na ilyen nincsen mindenhol. +1 Az persze nem lep, hogy Rajcsányi Gellért örül a részeg biciklizés engedélyezésének. Hiszen ő feltette a kezét.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!