Most dől el, hogy biciklis város lesz-e Budapest

2013. november 17. 14:30

Mondjanak bármit a szkeptikusok, Budapest biciklis város volt és egy pár évtizedes intermezzo után újra az kezdett lenni.

2013. november 17. 14:30
Halász Áron
Hungarian Cycle Chic

„Mondjanak bármit a szkeptikusok, Budapest biciklis város volt és egy pár évtizedes intermezzo után újra az kezdett lenni. A második világháború után a vasfüggöny mindkét oldalán a modernizmus szinonimájává a »nagy, gyors, tömeges« fogalmak váltak, és ezt szolgálta ki az autóközlekedés előtérbe helyezése is. Felüljárók épültek a belvárosokban, villamosvonalak szűntek meg, a gyalogosokat a nagy és veszélyes forgalom elől aluljárókba száműzték. Dübörgött a fejlődés - a háború utáni prosperitásban nem is volt ez kérdés -, a városok viszont elrugaszkodtak az emberi léptéktől. Ez a folyamat mára fenntarthatatlanná vált, városaink közlekedési folyosóvá silányultak, ahol a közösségi tereinket az egyéni autós közlekedés gyűrte maga alá. A levegő rossz, a házak befeketedtek, a dugók nem csak mindennapos stresszt, de rosszabb életminőséget, betegségeket, a szükségesnél korábbi elhalálozásokat okoznak.

(...)

Tíz éve senki nem gondolta volna, hogy jön egy Critical Mass mozgalom, ami megmutatja a városnak, hogy a bringázás jó. Hét éve senki nem gondolta volna, hogy a városi biciklis közlekedés nem egyenlő a bozótharccal és mára biztonságos lehet az utcai tekerés. Öt éve - a Cyclechic indulásakor - nem gondoltuk volna, hogy a lehető legkülönbözőbb emberek fognak pár éven belül bringára ülni és ők lesznek a biciklis közlekedés hírvivői. Ma már egyértelmű, hogy rövid városi távokon (és a városokban megtett utak többsége ilyen, 3-5 km közötti) a bicikli a leggyorsabb, legegyszerűbb és legolcsóbb közlekedési eszköz, legyen szó vásárlásról, gyerekek iskolába szállításáról, szórakozásról vagy munkába járásról. És ezt nem csak mi mondjuk, cégvezetőktől a divatvilágig halljuk ugyanezt az igazságot. 

(...)

A fentiek miatt baromira nem mindegy, mi lesz a jövőre induló budapesti közbringa, a MOL-BuBi sorsa. A 75 állomáson kihelyezett 1000 bicikli ugyanis óriási lehetőség arra, hogy azok is megtapasztalják az A-ból B-be eljutás egyszerűségét és gyorsaságát, akiknek nincs biciklijük. Ezután valószínűleg vesznek majd egyet. Az sem mindegy, hogyan tartják majd karban, vagy milyen lesz a program kommunikációja. Ugyanis ezeken dőlhet be az egész rendszer, meg azon, hogy milyen fejlesztések készülnek el a Bubi átadására, ha egyáltalán elkészülnek. A Kerékpárosklub tárgyalásai során ugyanis azt látjuk, hogy alibizés megy és fölösleges arra számítani, hogy szerkezetileg is újragondolják a belső kerületek struktúráját, amikor egy- egy kis utcába kihelyezendő 30-as tábláért is küzdeni kell. Passzírozzunk be valami bringás felfestést a meglévő sávok közé, jó lesz az úgy. Ne szüntessünk meg egy autóparkolót sem azért, hogy ott emberek közlekedhessenek, vagy 10-szer annyian parkolhassanak, mert akkor biztosan kevesebben szavaznak majd ránk. Ez megy.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2016. október 18. 07:41
Ha nem is volt biciklis város, legyen az....
hihhaa
2014. március 03. 13:55
Múltkor metró helyett biciklivel mentem dolgozni, szerintem tök jópofák ezek a városi biciklisek. Szigorúan biciklisnadrág, sisak, napszemüveg (novemberben is). Az elvetemülteken power ranger maszk. Be kell öltözni, anélkül mit sem ér az egész, oda az érzés.. Megállni tilos, piros lámpánál is. Úton buzi autósok, járdán és bicikliút-járdán pedig buzi gyalogos. Élhetőbbvárost! :)
Akitlosz
2014. március 03. 13:55
Egy fenét volt Budapest biciklis város, ez hazugság. Már Aquincum idején is város volt, a bicikli pedig még fel sem volt találva. A városi biciklizés a szmogban, forgalomban, hóban, fagyban, hőségben olyan mint a homoszexualitás. Elhiszem, hogy akadnak emberek, akiknek ez tetszik, de azért kötelezővé ne tegyék!
tevevanegypupu
2014. március 03. 13:55
Budapest soha az eletben nem volt biciklis varos ellentetben a nagy, videki iparvarosokkal, ahonnet a gyarakbol a munkaido vegenel szazasaval todultak a biciklisek..de vasarnap is nagyon sokan kozlekedtek igy. Jelenleg egyre tobb a biciklis, Budapesten is, neveletlen, elovigyazatlan es buta csurhe, tisztelet a kivetelenk, keves van.Veszelyesek, ahogy eszelos tekintettel szaguldoznak a gyalogosok kozott.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!