A tervező koncepciója

2012. szeptember 05. 20:30

A Kossuth tér jelenlegi gépkocsidominanciája fenntarthatatlan, a hatalmas parkoló- és útfelületek élhetetlenné teszik a térfelszínt. A villamospálya jelenlegi vonalvezetése több helyen értékes területeket foglal el.

2012. szeptember 05. 20:30
Tima Zoltán
Kossuth Tér - Közös Tér

„A tér történetét szintén meghatározzák az itt elhelyezett képzőművészeti alkotások, szobrok. A szoborhelyek keresése már közvetlenül a Parlament megépülése után megkezdődött, ezzel összefüggésben is számos térberendezési elképzelés született.

Az 1944-re kialakult kedvező elrendezés részben a jó szándékú véletlenek sorozatának volt köszönhető. Míg a tér egységes arculatának kialakulását a déli térrészre 1906-ban elhelyezett Andrássy szobor nehezítette, a keleti térrész alakítását az itt elhelyezett szobrok határozták meg. Mára az 1944 előtti szoborhelyek egy kivételével megszűntek, a tér karakteres képzőművészeti arculatát elvesztette.

A történeti alapvetéseken túl a Kossuth tér jelenlegi formájában, funkcionális működésében nem felel meg a Parlament és a teret határoló közjogi fontosságú középületek által állított mércének. A tér jelenlegi gépkocsidominanciája fenntarthatatlan, a hatalmas parkoló- és útfelületek élhetetlenné teszik a térfelszínt. A villamospálya jelenlegi vonalvezetése több helyen értékes területeket foglal el. Megoldatlan a Parlament épületét évente felkereső 400-450 ezer látogató méltó fogadása, jelenleg a turistacsoportok a szabad ég alatt várakoznak az épületbe való bejutásra.

Mindezek miatt, a történeti előképek és a tér geometriájának ismeretében kialakulhat egy egységes arculatú, a Parlament minőségéhez és méltóságához illeszkedő, azt kortárs visszafogottsággal keretbe foglaló új Kossuth tér. Ennek kapcsán újra kell fogalmazni a tér funkcionális tartalmát, így helyreállhat az egyes térrészek közötti történelmi hierarchia. Létre kell hozni a tér gyalogosforgalmi dominanciáját, a gépkocsik áthaladása és a téren való parkolás megszűnik. Az északi térrész alatt a Parlament látogatóinak fogadását és tájékoztatását biztosító látogatóközpont, alatta háromszintes mélygarázs létesül. Megvalósul a térfelszín és az alsó rakpart intenzívebb kapcsolata, új rakparti sétány jön létre.

A Parlament és az Alkotmány utca tengelyében, a nemzet főterén a nemzeti lobogó jelöli ki a leendő Kossuth tér szellemi középpontját.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kaktuszvirág
2012. szeptember 06. 07:13
A villamos pályáját miért nem a tér alatt építik? Nem kellene mélyen,hanem kéregvasútként,megállók pedig csak az alagút két végén lennének.
kjkj945
2012. szeptember 05. 20:45
És hol lehet látványtervet, makettet megnézni. Legalább egy linket!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!