Koltay-Magyarország nem ország

2011. június 05. 10:18

Koltay utoljára mintegy 30 éve, az István, a király megrendezésével tett le valami olyat az asztalra, ami a mai napig is nyugodt szívvel vállalható és megállja a helyét. De azon kívül?

2011. június 05. 10:18
Balogh Ákos Gergely
Mandiner

„Koltay utoljára mintegy 30 éve, az István, a király megrendezésével tett le valami olyat az asztalra, ami a mai napig is nyugodt szívvel vállalható és megállja a helyét. De azon kívül? Akármilyen művére gondolok, rossz emlékeket idéz. A millecentenáriumi gimnáziumi Honfoglalás-nézés az egerszegi Ady Moziban, ami után történelem tanárnőnk arról próbált meggyőzni minket, milyen jó filmet is láttunk ahhoz képest, hogy milyen kevés pénzből készült (nem készült kevés pénzből, sokkal kevesebből is készültek már jó és nagyon jó filmek). A millenniumra elkészült Sacra Coronából ismét csak a teljes értetlenség maradt meg bennem, no meg az, hogy ismét szerepet kapott Franco Nero, a legmagyarabb olasz.

A Megfeszített margitszigeti főpróbája életem egyik legszörnyűbb színházi élménye, a magyarok keresztfájáról szóló fináléjával. Puskás Öcsi bácsi minden méltóságot nélkülöző, ízléstelenségben tobzódó temetése a félig sem telt Puskás Stadionban. A frissen indult Jobbik politikusaival készült smúzoló interjúkötet. A Trianon, a Horthy, a kormányzó és az Adjátok vissza a hegyeimet sablonossága, kiszámíthatósága és önbecsapó történelemszemlélete. 

És most a Vérző Magyarország, a Koltay-filmek kötelező elemeivel: beszélő fejek által előadott prózai részek és rockopera-részletek váltakoznak, egymást érik az áttűnés-effektek (fogadkozó énekesen átderengő erdélyi naplemente) és persze a szenvelgő, nem-is-érdemel-meg-minket-a-világ narráció. És különben is: a '80-as években menő lehetett a rockopera, a '90-es években még talán elment, de 2010-ben? Ráadásul Koltay a saját műveit hasznosítja újra, itt például A Napba öltözött leány rockoperából emeli át az Áron imája című dalt. 

A film nem óvatoskodik, bátran vág a néző arcába olyan kijelentéseket, minthogy »az eredendő bűn: Trianon«. És a végén persze az elmaradhatatlan Székely Himnusz is felcsendül (itt éppen egy Reményik-versre mixelve).”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 72 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
drieno
2011. június 06. 09:13
azért nem ártana, ha átmenne a köztudatba: a háború végén aláírt tűzszünet garantálta a monarchia, így Magyarország területi integritását is azonban Károlyi előbb leszereltette a hadsereget, vagy legalábbis szó nélkül tűrte, hogy "hadügyminisztere" olyanokat nyilatkozzon, hogy "nem akarok katonákat látni", Budapestre rendelje az összes katonát és a vörös őrség előtt letétesse velük a fegyvert még a pályaudvaron - az évekig küzdő honvédek, akik azt várták, hogy hősként üdvözlik őket, mélyen meg voltak döbbenve és sértve, hogy szinte bűnözőként bántak velük nem mellesleg, a valóban nem túl okos károlyinak még a háború alatt bemesélték, hogy Svájcban egy szállodában az antant megbízottaival tárgyal - holott valószínűleg szerb kémek voltak amikor az antant francia megbízottjával hivatalosan, mint Magyarország miniszterelnöke kezdett tárgyalni, jött rá, hogy valami nem stimmel...vagy nem antant megbízottakkal tárgyalt, vagy hazudtak aztán átadta a hatalmat a vörösöknek, ez volt az utolsó koporsószög - nyilvánvaló volt, hogy ha másért nem is, de a "szocilaizmus"miatt a fél világ meg fog minket támadni, ahogy tették az oroszokkal is... a kommün végén a románok bevonultak Budapestre, magyar haderő gyakorlatilag nem is létezett, ha a háborúk logikáját követték volna, akkor a kisantant simán feloszthatta volna az országot trianon sok mindennek a következménye, de károlyi és kun nélkül biztos, hogy nem így és nem ilyen mértékű terület és emberveszteséget szenvedtünk volna el
Julio Salazar
2011. június 06. 09:12
Sajnos azt kell , hogy mondjam egyet értek a cikk szerzőjével, bármennyire is berzenkedem ellene, mert ez a Koltay egy jobb oldali ember és én is az vagyok. Ami a művészi kivitelezéseket érinti a felsorolt filmjeiben, hát arra sajnos igaz a kritika. Ennyi pénzből, mert nem kevésbe kerültek ezek a művek, sokkal de sokkal látványosabb művek is készülhettek volna. A sors fintora, hogy a sötét kádári érában egy Várkonyi Zoltán nagyszerű, látványos és hazafias filmeket tudott alkotni. Na ez hiányzik Koltay műveiből.
trendo
2011. június 06. 08:59
Koltaynak komoly művészi kvalitásai vannak. Hatalmas nagy életművész az az ember. Mindig tudta, mire van szükség! Marton Frici sameszaként a Forradalmi Ifjúsági Napok rendezésekor is ő tudott a Főrendező Úrnak leghamarabb friss szalámis zsemlét és forró kávét keríteni :) A damaszkuszi utat rajta kívül a fél Fidesz megjárta, úgyhogy ezen nem rugóznék. De a jobboldal helyében dührohamot kapnék, hogy milyen egyedülálló lehetőségeket puskázott el Koltay. Ha a nagy történelmi sorsforduló filmes feldolgozását nem egy ilyen megélhetési kezébe adják, már egy egész sorozat nemzeti érzelmű, a fiatalok érzelmeire és nyiladozó értelmére valóban ható filmünk lenne. Ezekkel a giccses fércművekkel nem lehet büszkélkedni. És újból nekiszaladni ezeknek a témáknak, nagyívű történelmi pannókat készíteni belőlük szinte kilátástalan most. Elment a hajó, elúszott a korona.
vagye
2011. június 06. 08:00
Azért volt még egy nagy dobása Koltaynak. A 86-os VB-re kijárta pártvonalon ( nem, nem a jobboldal- akkor még csak egy párt volt és ott igen jól állt a szénája ), hogy a csapat minden rezdülését filmezhesse. Mezey dührohamot kapott és nagyon nagy feszültséget keltett, ahogy K.G a pártközpont papírját lobogtatva tolakodott nyíltan a játékosok előtt veszekedve az edzővel. Persze nem ezért égtünk meg Mexikóban de a Koltay felsoroláshoz azért ez is tartozik.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!