Harcba száll a brüsszeli protekcionizmussal a fuvarozóiért Románia

2020. október 26. 11:18

Románia pénteken megtámadta az Európai Unió Bíróságán az uniós mobilitási csomag azon előírásait, amelyek hátrányosak a román fuvarozók számára - közölte pénteken a román külügyminisztérium.

2020. október 26. 11:18

Románia elégedetlen

Románia a kormány révén három keresetet is benyújtott a csomag azon előírásai ellen, amelyek hátrányosan érintik a román áruszállítókat, és az előírások megsemmisítését kérte.

A mobilitási csomag egyes rendelkezései augusztusban léptek hatályba. A fuvarozó cégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három- vagy négyhetente haza tudjanak menni. Emellett a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Lucian Bode román közlekedési miniszter korábban elmondta, hogy a román gazdaság veszteségei több milliárd euróra rúgnak majd ezen előírások bevezetése miatt.

Uniós protekcionizmus

Az uniós intézkedések a nyugati országok lobbitevékenységét tükrözik, céljuk az, hogy kiszorítsák a kelet-európai vállalkozásokat azon kevés piacok egyikéről, ahol azok váratlan sikereket értek el és képesek voltak piacot szerezni. Erről is beszélgetett a Makronóm Dittel Gáborral, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkárával.

A román előretöréssel a magyar fuvarozók korábbi önmagukra ismerhetnek. A fuvarozás volt talán az egyetlen olyan terület, ahol régiónk sikeresen szállt versenybe nyugati piacokért. Az uniós csatlakozás előtt a keleti régió részesedése 1–4 százalék volt, ma a lengyeleké 25, a magyaroké 5-6 százalék. A magyar fuvarozók óriási részt vittek el nyugat-európai társaiktól – ennek a következményét szenvedjük most el. A nyugati vállalkozók maguk mellé tudták állítani az erős országok kormányait, amelyek uniós szabályozási szintre emelve érik el, hogy a mobilitási csomagnak nevezett intézkedéseken keresztül kiszorítsák a keleti cégeket nyugatról. Valódi protekcionista politika ez a közös, egységes uniós piacon belül: a keleti fuvarozók költségeit szándékosan növelik meg, hogy a versenyképességük elvesszen.

A piacvédelmi trükkök EU-s szabállyá váltak. A kiküldetési irányelv lényege például, hogy amikor a magyar fuvarozó úgy szállít Németországba, hogy nem Magyarországról viszi az árut, hanem Olaszországban veszi fel, akkor az olasz és a német útszakaszon eltöltött időre az olasz és a német átlagjövedelmet kell kifizetnie a magyar gépkocsivezetőnek. Ez akkora költségnövekedést jelent, hogy a magyar fuvarozó többé nem tud alacsonyabb díjat megajánlani, mint olasz vagy német versenytársa. Azt is elő fogják írni, hogy négyhetente haza kell hozni a gépkocsi vezetőjét, nyolchetente pedig a járművet is, hogy ne lehessen kizsákmányolni őket. „De hol a szociális mozzanat a teherautó hazahozásában? Az pusztán költségnövelés” – mutatott rá Dittel Gábor a Makronóm cikkében.

Az uniós intézkedések a nyugati országok lobbitevékenységét tükrözik, céljuk az, hogy kiszorítsák a kelet-európai vállalkozásokat azon kevés piacok egyikéről, ahol azok váratlan sikereket értek el és képesek voltak piacot szerezni. Erről is a Makronóm Dittel Gáborral, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkárával. A román előretöréssel a magyar fuvarozók korábbi önmagukra ismerhetnek. A fuvarozás volt talán az egyetlen olyan terület, ahol régiónk sikeresen szállt versenybe nyugati piacokért. Az uniós csatlakozás előtt a keleti régió részesedése 1–4 százalék volt, ma a lengyeleké 25, a magyaroké 5-6 százalék. A magyar fuvarozók óriási részt vittek el nyugat-európai társaiktól – ennek a következményét szenvedjük most el. A nyugati vállalkozók maguk mellé tudták állítani az erős országok kormányait, amelyek uniós szabályozási szintre emelve érik el, hogy a mobilitási csomagnak nevezett intézkedéseken keresztül kiszorítsák a keleti cégeket nyugatról. Valódi protekcionista politika ez a közös, egységes uniós piacon belül: a keleti fuvarozók költségeit szándékosan növelik meg, hogy a versenyképességük elvesszen. A piacvédelmi trükkök EU-s szabállyá váltak. A kiküldetési irányelv lényege például, hogy amikor a magyar fuvarozó úgy szállít Németországba, hogy nem Magyarországról viszi az árut, hanem Olaszországban veszi fel, akkor az olasz és a német útszakaszon eltöltött időre az olasz és a német átlagjövedelmet kell kifizetnie a magyar gépkocsivezetőnek. Ez akkora költségnövekedést jelent, hogy a magyar fuvarozó többé nem tud alacsonyabb díjat megajánlani, mint olasz vagy német versenytársa. Azt is elő fogják írni, hogy négyhetente haza kell hozni a gépkocsi vezetőjét, nyolchetente pedig a járművet is, hogy ne lehessen kizsákmányolni őket. „” – mutatott rá Dittel Gábor a Makronóm cikkében.

Egységfront

A román külügy jelezte, hogy kész csatlakozni a többi uniós tagállam hasonló jogi eljárásához, amennyiben ők is úgy döntenek, hogy megtámadják az Európai Unió Bíróságon a csomag előírásait. Az Európai Parlament augusztusban szavazta meg a mobilitási csomagot, amelynek célja, hogy felszámolja a versenytorzító jelenségeket a közúti szállítási ágazatban, javítsa a gépjárművezetők szociális és munkakörülményeit. Románia más nyolc európai uniós tagállammal együtt (Bulgária, Ciprus, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Málta, Portugália) ellenezte a csomag elfogadását.

(MTI, Makronóm)

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!