2500 év után megoldották a go titkát

2016. január 26. 16:00

Egy amerikai tudós megfejtette a két és félévezredes rejtélyt, és most már tudjuk, mennyi a klasszikus kínai játékban, a góban kivitelezhető lépések száma.

2016. január 26. 16:00

John Tromp, long islandi illetőségű számítástudós kiszámította a szabványos, 19x19-es kínai eredetű, a hagyomány szerint 4 ezer, más források alapján 2500 éves táblás játék, a go szabályos pozícióinak számát.

Több kutatóintézet szerverét és a Hewlett-Packard (HP) Helion számítási felhőjét használta hozzá. Egy 2005-ben fejlesztett szoftverrel dolgozott.

2007-re a 17x17-es változat pozíciószámát más kutatók kiszámolták, de az akkori hardveres erőforrások nem voltak elegendők a 19x19-eshez.

A szoftver megtalálható Tromp GitHub-oldalán, a gyors számításokhoz viszont 15 terabájtos szerver, 8-16 magos processzor és 192 giga RAM kellett.

A 17x17 és a 19x19 tábla szabályos lépései közti különbség nem tűnhet soknak, pedig az. Tromp szerint ugyanis minden egyes hozzáadott négyzettel ötszörösére nő a memória-, idő- és tárhely-igény.

A bűvös szám pedig: 208168199381979984699478633344862770286522453884530548425639456820927419612738015378525

648451698519643907259916015628128546089888314427129715319317557736620397247064840935.
 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!