Az Európai Unió gazdaságára további nyomást helyez, hogy szakértők szerint minden valószínűség szerint képtelenség elérni a kitűzött célt, és az év végére máshonnan pótolni az orosz gázimport kétharmadát – olvasható a Világgazdaság cikkében. A portálon azt írják: az EU tavaly 155 milliárd köbméter gázt vásárolt Oroszországtól, a források diverzifikációjával és az alternatív energiahordozókkal azonban évente csupán 102 milliárd köbméternyit tudnak pótolni az Európai Bizottság REPowerEU programjának adatai szerint.
Az EU többet fog fizetni a nem orosz olajért és gázért
Christopher Granville, a londoni székhelyű TS Lombard makrogazdasági előrejelzési tanácsadó cég kutatója ezért „féktelenül optimistának” tartja a bizottság célját. A CNBC-nek nyilatkozva emlékeztetett arra is, hogy az orosz gáz leváltása jelentős költségvonzattal jár.
Az EU átlagosan többet fog fizetni a nem orosz olajért és gázért, mint mások. Az ázsiai országok több orosz olajat fognak vásárolni kedvezményes áron”
– mondta. Értelemszerűen az Egyesült Államokból importált LNG-t is drágábban tudják csak beszerezni, mint az amerikai fogyasztók, hiszen ahhoz hozzájárulnak a szállítás, valamint a cseppfolyósítás és újragázosítás költségei. Ez pedig súlyosan érinti az európai gazdaságot, amelynek már így is egyre nagyobb nehézséget jelentenek a folytatódó háború miatt „örökösnek” tűnő szankciók. Arról már nem is beszélve, milyen gondot okozna az orosz gázcsapok teljes elzárása, amelytől egyre többen tartanak.
A gázszállítás egyelőre folyamatos
Az orosz gázszállítás ugyan egyelőre folyamatos, a mennyisége az Északi Áramlat-1-en és Ukrajnán keresztül is stabil. Előbbi vezetéket azonban július 11. és 21. között karbantartási munkálatok miatt leállítják, és sokan kétségbe vonják, hogy Moszkva utána újraindítja-e. Közéjük tartozik Kiucsi Takahide, a Nomura Research Institute közgazdásza, aki szerint
a G7 orosz olajimportra tervezett ársapkája miatt könnyen ez lehet Vlagyimir Putyin elnök megtorlása.
Ez annak ellenére elképzelhető, hogy egyelőre nem ismeretesek a terv részletei, és senki nem tudja, hogy az egyáltalán megvalósítható-e. Lehet-e például olyan alacsonyan megállapítani az árat, hogy azzal jelentősen csökkentsék az orosz olajbevételeket, de elég magasan ahhoz, hogy Moszkvának érdeke legyen a kivitel.
Nyitókép: MTI