A baloldal megint fiókba tenné a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének ügyét – Szatmáry Kristóf miniszteri biztos a Mandinernek

2021. szeptember 11. 13:13

A fejlesztésről, annak jelentőségéről Szatmáry Kristófot, a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjét kérdeztük.

2021. szeptember 11. 13:13
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter márciusban jelentette be, hogy a kormány 4,6 milliárd forintot biztosít a 2-es metró és a gödöllői HÉV Örs vezér téri összekötésének, valamint a HÉV-vonal korszerűsítésének kiviteli terveire. A nagyvolumenű elővárosi fejlesztés – amely a metró- és HÉV-vonalak összekötésén túl magába foglalná az Örs vezér terének felújítását, a gödöllői és a csömöri HÉV teljes rekonstrukcióját és az új szerelvények beszerzését – régóta terítéken van; s ugyan 2010-et követően megindultak a tervezési, egyeztetési folyamatok, a 2019-es helyhatósági választásokat követően a Karácsony Gergely-féle fővárosi városvezetés kifarolt a projekt mögül.

Az új lendületet kapó fejlesztésről és annak jelentőségéről Szatmáry Kristófot, a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjét, miniszteri biztost kérdeztük.

***

1950. január elseje óta, amikor is hozzácsatolták Budapesthez a külső kerületeket, nem történt meg a belső, illetve a külső városrészek közlekedési integrációja, elmaradtak az infrastrukturális fejlesztések – fogalmazott a Mandinernek Szatmáry Kristóf. Mint mondta, ha volt is valamiféle városfejlesztés ’90 előtt, az nemhogy javította, rontotta a külső és a belső kerületek összeköttetését, elég arra gondolni, hogy korábban a gödöllői HÉV nem az Örs vezér teréig járt (akkortájt még ez a közterület sem létezett), hanem a Keleti pályaudvarig. A helyzet a rendszerváltást követően sem javult, a külső városrészeket ugyanis a belső kerületekhez képest másodrendűként kezelték, csupán 2010-et követően kezdődtek el azok a tervezési, egyeztetési folyamatok, „amelyek megpróbálják ledolgozni ezt a 60 éves hátrányt” – fűzte hozzá.

Elkezdődtek a tervezések, de Karácsony Gergelyék visszavonulót fújtak

A külső kerületek lobbijának köszönhetően a Fővárosi Önkormányzat elindította a HÉV-Metró projekt tervezését, a projekt komplexitását pedig jól jelzi, hogy nem csak az infrastruktúrához kell hozzányúlni, a szerelvényeket is cserélni kell. De a gödöllői HÉV-nél két problémát is meg kell oldani: ez a korábban hibásnak bizonyult döntés korrekciója – a HÉV és a metró, tehát a belvárosi kapcsolat összekötése –; valamint a szintbeli kereszteződések megszüntetése – magyarázta a miniszteri biztos, jelezve,

ezzel nem csak a kerületek közti átjárás lenne könnyebb, de a forgalmi dugóktól is mentesülne ez a városrész.

Szatmáry Kristóf szerint már az is óriási teljesítmény volt, 2014 és 2019 között odáig eljutottak, hogy a főváros több milliárd forintot fordított a tervezésre: a forrásokért már akkor is különböző közlekedés-fejlesztési koncepciók versengtek. Ennek – az időközben félbeszakadt – tervezési folyamatnak az egyik manifesztuma volt az a 2017-es koncepció, amely bár még nem volt engedélyköteles, mégis ezt kellett leegyeztetni az érintett feleknek: a fővárosnak és a kerületeknek. Ennél a fázisnál jöttek elő szakmai olyan szakmai problémák, minthogy miként valósuljon meg például a Keresztúri úti és a Kerepesi úti kereszteződés, s hogy milyen formában történjen a HÉV és a metró összekötése. „Ha az egyeztetések lezárultak volna ’19 őszéig – folytatta a térség országgyűlési képviselője –, akkor lettek volna meg az engedélyek, és ezt követően indulhattak volna el a kivitelezési tervek előkészületei.”

Szatmáry Kristóf és Kovács Péter
Szatmáry Kristóf és Kovács Péter

A miniszteri biztos emlékeztetett, Kovács Péter kertvárosi polgármester a Fővárosi Közgyűlésben több alkalommal is arra kérte a baloldali városvezetést, hogy biztosítsanak forrást a tervezési folyamatokra, ám ezeket a grémium vagy leszavazta, vagy napirendre sem tűzte.

A magyar kormánynak köszönhetően új lendületet kapott a fejlesztés

„Ugyan részben nagyon szomorú vagyok, hogy majd két évet csúszik a projekt ütemezése a baloldali városvezetés miatt, de ha valaki azt mondja, hogy ebből a tetszhalott állapotból vissza tudjuk húzni a fejlesztési előkészületeket, hogy a főváros hajlandó lesz átadni a terveket, hogy a kerületekkel sikerül a korábban vitás műszaki megoldásokat leegyeztetni, hogy a kabinet hajlandó mindezt átvenni, tovább tervezni, uniós forrást biztosítani, akkor az elvesztegetett idő mellett elégedett is vagyok” – jelentette ki Szatmáry Kristóf.

A HÉV-Metró összekötésére immár minden érintett önkormányzat zöld utat adott – előbb a kertvárosi, majd a kőbányai és a zuglói képviselő-testület hagyta jóvá a műszaki megoldásokat –, most pedig már a támogatási szerződés megkötése előtt áll a projekt. Ha ez megtörténik, akkor a fejlesztés átkerül a Budapesti Fejlesztési Központhoz (BFK), a megszakadt munka ismét elindulhat – például a módosított engedélyezési tervek és a kivitelezési tervek elkészítésével. „Nem akarok nagyon előre szaladni, de ha ezeket a dokumentumokat jóváhagyják, ezt követően ki lehet írni a feltételes közbeszerzést” – mondta az országgyűlési képviselő, megjegyezve azt is: „Ha nincs az a pár megszállott ember a XVI. kerületben, akiket, ha az ajtón kidobtak, az ablakon keresztül másztak vissza, jelezve, hogy márpedig erre a tervre szükség van,

akkor ez a projekt a mai napig ott porosodna a főváros egyik fiókjában.”

A politikus hangsúlyozta továbbá: ennek az elképzelésnek a valós megvalósítására csak akkor van esély, ha a mostani EU-s költségvetési ciklusban lesz erre forrás. Ha ez biztosított – konkrét ajánlatok érnek be, lefut a feltételes közbeszerzési eljárás –, akkor a jelenlegi tervek szerint olyan összeköttetés jönne létre Gödöllő és a belváros között, amely segíthet kiváltani az agglomerációból érkező autós forgalmat, s amely lehetővé tenné Budapest központjának fél órán belüli elérését.

„Egy olyan szintű infrastruktúra-fejlesztési beruházásról van szó, amely pozitív értelemben, alapvetően alakítja át Kelet-Pest közlekedését” – mondta a miniszteri biztos, jelezve: a projekt az M0-ás körgyűrű megépítéséhez mérhető. Szatmáry Kristóf úgy összegzett, nagyon sok múlik a jövő évi országgyűlési választások kimenetelén, mert a baloldal láthatóan eddig sem tett semmit az ügy érdekében, a projekt pedig értelemszerűen ciklusokon átívelő fejlesztés lenne.

Nyitókép forrása: Budapest Fejlesztési Központ

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ekeke
2021. szeptember 11. 19:14
Felesleges pénzkidobás lenne ez a beruházás. Mindezt miért?Hogy a metró végállomás ről nem kelljen az aluljárón átmenni az utasoknak a HÉV megállóba? Inkább újítanak meg a HÉV vonalakat,mert 40 éves NDK kocsik közlekednek
Tidal_wave
2021. szeptember 11. 15:41
Karácsony gyűlöli Kelet Pestet, mert Tarlósra szavazott. Tirpák szardarab.
MayorAnna
2021. szeptember 11. 15:34
A ráckevei HÉV bevezetéséről a Kálvin térre, már a '60-as évek elején kész voltak a tervek...
balbako_
2021. szeptember 11. 15:09
Ennek van értelme, de inkább marad a biciklisáv....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!