Kilenc éves csúszással, de elindult a forgalom az új berlini reptéren

2020. október 31. 15:39

Elindult a forgalom Berlin és a német főváros körüli Brandenburg tartomány új nemzetközi repülőterén szombaton, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel.

2020. október 31. 15:39
null

Elindult a forgalom Berlin és a német főváros körüli Brandenburg tartomány új nemzetközi repülőterén szombaton, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel. A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) elsőként két ünnepi különjáratot fogadott, a Lufthansa LH 2020-as számú járata Münchenből, az Easyjet EJU 3110-as járata a rövidesen bezáró berlini Tegel repülőtérről szállított vendégeket a megnyitóra.  A BER az egykori NDK területén végrehajtott legnagyobb beruházás. Közpénzből finanszírozták, több mint hétmilliárd euróba (2570 milliárd forint) került. Befejezésére ötször kellett új időpontot kitűzni. A munka az utóbbi évek kudarcainak megfelelő módon a polgári repülés történetének egyik legmélyebb válságának közepette ért véget.

A nemzetközi légi közlekedés a koronavírus-világjárvánnyal leginkább sújtott ágazatok közé tartozik, így a BER kihasználtsága az utasforgalom világszerte meredek visszaesése miatt az első időszakban várhatóan legfeljebb 25 százalékos lesz. Ezért a repülőteret üzemeltető vállalat már az induláskor 300 millió euró rendkívüli tőkeinjekcióra szorul a tulajdonosoktól – Berlin és Brandenburg tartománytól és a szövetségi kormánytól –, hogy elkerülje a csődöt. Az építkezés 2006-ban kezdődött, és az első tervek arról szóltak, hogy 2011. október 30-án indul a forgalom a három kisebb berlini nemzetközi repülőteret (Tempelhof, Tegel, Schönefeld) kiváltó új légikikötőben. A csúszás sorozatos tervezési és kivitelezési hibák és mulasztások következménye, rendbe kellett hozni a többi között az épületegyüttes tűzvédelmi rendszerét, a falakba beépített csővezetékkel és kábelhálózattal együtt. A feladat összetettségét mutatja, hogy a főépület 220-szor 180 méteres és 32 méter magas – hatszintes és összesen 280 ezer négyzetméteres –, tervezésében pedig több mint 150 mérnöki iroda működött közre.

A csaknem kétezer futballpályányi területet elfoglaló repülőtér évi 27 millió utas fogadására alkalmas. A koronavírus-járvány előtt készített tervek szerint már működése első évében bekerül Európa tíz legforgalmasabb légikikötője közé. A Berlin központjától néhány kilométerre fekvő Tempelhof repülőteret már 2008-ban bezárták. Az ugyancsak a város belső kerületeinek közelében fekvő Tegel repülőteret a következő napokban fokozatosan leállítják, és november 8-án bezárják. A BER szomszédságában fekvő schönefeldi reptér még néhány évig indít és fogad majd járatokat, de nevet vált, BER Terminal 5. néven működik tovább.

Az alábbi videóból az olvasók megismerhetik mi is okozta pontosan a reptér megnyitásának csúszását:

(MTI)

Fotó: MTI/ EPA/ Hayoung Jeon

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szemlelo
2020. november 01. 08:21
A tervezett ára 2 milliárd Euró volt. A végleges ennek több, mint a 3-szorosa. Ha eredetileg is belicitálták volna a mostani árat, senki bele nem kezdett volna az építkezésbe. A fő buktató az volt, hogy a már majdnem kész reptéren derült ki, hogy a tűzvédelmi rendszer teljesen használhatatlan. Az esőztetőkből (sprinkler) csak csöpögött a víz és az egészet nem lehetett elindítani. De alapvető problémák voltak a csomagkezelési rendszerrel is.
pemete jakab
2020. november 01. 05:33
Azért csúszott ennyit, mert először a politikusok a levegőbe akarták építtetni a repteret, mert hát egy repülőgép a levegőben repül. És így megspórolhatták volna azt az időt, ami a landoláshoz kell.
gin74tonic
2020. november 01. 01:01
nemetek? kik? azt a repuloteret magyarok, lengyelek, szerbek, torokok, ukranok stb epitettek, nem nemetek, olyan is lett. Nemetorszag? Eh. Nem a regi.
Bell & Sebastian
2020. október 31. 23:42
Idén tavasszal hajtották el a teljes bonyolítói stábot, mert nem hitték el nekik, hogy ki tudják valaha is javíttatni a sokadik alvállalkozókkal az elkövetett szarvashibákat. Ez úgy ment, ha X cég belefulladt a vállalásába, félretették, és hívták Y céget pénz nem számít -alapon, és befejeztették vele X munkáját, annak elszámolásának terhére, majd miután ez sem boldogult, jött Z cég... usw. Munka nem haladt, de legalább az ügyvédek gazdagodtak, miközben X, Y, és Z fűbe kaputt. Szerintem most sincs minden rendben, bizonyára minden hibát átsoroltak üzemelést nem gátlóvá, és a kijavításukra szabtak határidőt. Sok ilyet láttunk Magyarországon is, nem az történik, hogy mi vesszük át a német precizitást, helyette a németek kurvultak cigány putri színvonalra. Vagy még az alá is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!