Az államalapító öröksége – István, a legnagyobb magyar államférfiú

2022. augusztus 20. 06:50

I. (Szent) István rakta le hazánk egyházszervezetének és politikai-jogi kereteinek tartóoszlopait. Gali Máté történész írása.

2022. augusztus 20. 06:50
null

Gali Máté írása a Mandiner hetilapban.

Az Árpádok vérségi-nemzetségi viszonyok mentén létrejött törzsi állama helyett Szent István új típusú, frank és német mintákon alapuló, de nem azokat másoló államot hozott létre. Első királyunkat minden bizonnyal a feleségével, Gizella bajor hercegnővel az udvarába érkező német előkelők győzték meg arról, hogy helyezze országa irányítását területi alapokra, szakítson az addigi gyakorlattal, miszerint a fejedelmi család tagjai osztoztak a fennhatóságuk alatt lévő területeken – mint például a somogyi és más dél-dunántúli vidékek felett a hatalmat gyakorló Koppány vezér, aki Istvánnal Géza nagyfejedelem révén állt rokonságban –, és a neki engedelmeskedő területeken egységes elvek mentén alakítson vármegyéket.

A vármegye mint intézmény tehát egyidős a magyar államisággal. A frank grófságokra emlékeztető első vármegyék az István közvetlen uralma alatt álló dunántúli és nyugat-felvidéki régiókban létesültek, és úgy jöttek létre újak, ahogyan az országépítés során a király fokozatosan maga alá gyűrte az olyan nagy hatalmú, tőle nem függő törzsfők törzsi államait, mint a fentebb említett Koppány, a Maros vidéki Ajtony vezér vagy éppen az erdélyi Prokuj gyula, aki ráadásul István anyjának volt a testvére. A vármegyeszervezés István idejében kezdődött, és jóformán az egész Árpád-kort átfogta, hiszen voltak olyan vármegyéink is, amelyek a 13–14. században születtek. A források alapján a történészeink több-kevesebb fenntartással tíz vármegye István kori létét tudják kimutatni: Csanád, Doboka, Fejér, Győr, Hont, Kolon (a későbbi Somogy és Zala), Nyitra, Veszprém és Visegrád. A vármegyék pontos száma jelenlegi ismereteink alapján megállapíthatatlan, annyi bizonyos, hogy az említett tíznél több, illetve a 12. századi krónikákban előforduló hetvennél kevesebb lehetett.

A vármegyeszervezés István idejében kezdődött, és jóformán az egész Árpád-kort átfogta”

Az államszervezet e fontos középszintű egységei élére több helyütt is István megbízható német hívei kerültek, akik semmiféle vérségi kapcsolatban nem álltak a magyar nemzetségek és nagycsaládok vezetőivel és tagjaival, ami a királyhűségüket illetően erős biztosítékot jelentett. Ők lettek a király által kinevezett és leváltható megyés ispánok, akik a vármegye csúcsán az uralkodói hatalmat testesítették meg. Fő feladatuk a királyi jövedelmek – adók, vámok, vásári illetékek – behajtása volt, aminek fejében megtarthatták egy részüket. Az igazság­szolgáltatás terén is szerephez jutottak, hiszen az egész vármegyére kiterjedő bírói jogkörrel rendelkeztek, s az általuk kiszabott ítéletek végrehajtásához igénybe vehették a nekik beosztott katonaságot. Az ispán irányítása alatt álló katonaság nemcsak a belső rend fenntartására volt bevethető, háború esetén a vezetésével hadba is vonult.

A világi igazgatás kiépülésével szoros kölcsön­hatásban folyt a latin rítusú katolikus egyházi szervezet megteremtése is. Számos vidéken a vármegyék megalapítása biztosan megelőzte az egyház­megyékét, és utóbbiak is olyan ütemben jöttek létre, ahogyan István kiterjesztette uralmát az újabb és újabb országrészek felett. Az első magyarországi egyházmegye minden kétséget kizáróan a veszprémi püspökség volt. Az államalapítóhoz köthető második egyházmegye a győri lett, aztán az érseki székhellyé váló esztergomi, majd az erdélyi – első központja Dobokavár lehetett, a székhely a 11. században került át Gyulafehérvárra –, a hamarosan rangemelés révén szintén érsekséggé váló kalocsai, majd a pécsi, az egri, végül pedig a csanádi. Ezt a nyolc püspökséget tekinti napjaink magyar középkorkutatása Szent István-i alapításúnak. A közvélekedés két egyházmegyét, a vácit és a biharit is az ő nevével társítja, ám ezt a források nem támasztják alá. Az egyházmegyékkel egyidejűleg haladt az egyházszervezet alsóbb szintjeinek, a falusi plébániáknak a felállítása – ismeretes, hogy István törvényei értelmében minden tíz falu volt köteles egy templomot építeni –, továbbá szerényebb mértékben a középső szint, tehát a káptalanok és az esperességek létesítése. Mindezeken felül Pécsváradon, illetve Bakonybélen bencés kolostor szerveződött, Veszprémvölgyben és Oroszlámoson pedig keleti rítusú monostorok kezdték meg a működésüket.

Szent István a fiához címzett Intelmeiben fogalmazta meg, hogy a „királyi palotában a hit után az egyház foglalja el a második helyet”. Pontosan tisztában volt ugyanis azzal, hogy népünk megmaradása szempontjából alapvető fontosságú a betagozódásunk a keresztény Európába. Ami voltaképpen 1000 tájékán született meg, hiszen a skandináv népek, a csehek, a lengyelek, az oroszok, illetve a magyarok csaknem egy időben formálódtak barbár népekből keresztény mintájú országokká. Pogányok csupán a Baltikum egyes szláv és balti törzsei, illetve a besenyők maradtak, ám ezek a népcsoportok, leszámítva az államukat a 13. században megalapító litvánokat, később vagy kipusztultak, vagy idegen uralom alá kerültek, és ezzel eltűntek a történelem színpadjáról.

A pogánysággal való szakítás egyértelmű jelének tekinthető, hogy amikor István királlyá koronáztatta magát az uralkodói székvárosában, Esztergomban, attól fogva keresztény legitimáció alapján Isten kegyelméből, azaz Dei gratia eredeztette a hatalmát. Az általa kibocsátott törvénykönyv előszavában is leszögezte, hogy „Isten akaratából” igazgatja az országát, „a régi és új császárok példáját követve”. Ez utóbbi szellemében rendelkezett a magántulajdon védelméről, a keresztény vallás megtartásáról, rögzítette a keresztény hitélet alapvetéseinek – vasárnapi templomba járás, böjt, gyónás stb. – teljesülését, pénzt veretett, királyi tanácsot alakított, okleveleket bocsáttatott ki. Mindezek nem sokban tértek el a korszak más keresztény uralkodói által követett gyakorlatoktól, habár a törvénykönyve előszava is kiemelte, hogy „minden nép a saját törvényei szerint él”.

A szívós országépítő munkára, amely szükség­szerűen együtt járt a belső ellenségekkel való leszámolással, többek között azért nyílt lehetősége Istvánnak, mert okos külpolitikája révén a római pápával, valamint Európa két másik legmeghatározóbb erőközpontjával, a Bizánci Birodalommal és a Német-római Császársággal is jó viszonyt ápolt. Ennek jegyében az 1002 és 1018 között megszakításokkal zajló német–lengyel háborúban a németek oldalára állt, 1015-ben pedig a bizánciaknak nyújtott fegyveres segítséget a bolgárokkal vívott háborújukban, ami 1018-ban az első dunai bolgár birodalom bukásával végződött. Nem volt egyetlen más középkori magyar uralkodó sem, akinek a mindenkori nagyhatalmakkal három évtizedes békés kapcsolatot sikerült fenntartania. Az 1000 és 1001 fordulóján történt királlyá koronázása után csak 1030-ban viselt hadat a németekkel szemben, amikor II. Konrád német-római császár határincidensekre hivatkozva támadást indított Magyarország ellen. A felperzselt föld taktikáját alkalmazó magyarok azonban kiéheztették a seregét, aztán pedig egészen Bécsig üldözték.

Szent István 1038. augusztus 15-én hunyt el. Műve, a nyugati típusú keresztény államiság, amelynek keretei között létezve a magyarság napjainkig fennmaradt a Kárpátok koszorújában, a majdani pogánylázadások és trónharcok ellenére is hatékonyan működött, és életképesnek bizonyult, mivel a vármegyerendszer, valamint az egyházszervezet a későbbiek során is eredményesen fejlődött tovább. Az uralkodó halálát követő néhány zavaros évtized viszályaiból a központi hatalom megerősödve került ki, hiszen I. (Szent) László királyunk, majd pedig Könyves Kálmán korában már hódításokra is képes volt. A fentebbiek fényében igaza volt kiváló történészünknek, Engel Pálnak, aki egy írásában ekként fogalmazott: „Szent István államférfiúi működése, ha jobban belegondolunk, arra tanítja mai utódait, amire most is a legnagyobb szükség van: helyzetfelismerésre, pragmatikus gondolkodásra és észszerű döntésekre. Arra, hogy a magyarságnak boldogulása érdekében mindenkor alkalmazkodnia kell szűkebb és tágabb környezetéhez; arra is, hogy ehhez meg kell keresnie a legcélszerűbb lépéseket; és leginkább talán arra, hogy amikor eljön az ideje, tudni kell szakítani, keményen és határozottan, mint ő tette, olyan értékekkel és eszmékkel, amelyek fölött eljárt az idő.”

A szerző az MCC Társadalom- és Történelemtudományi Iskolájának kutatótanára.

Nyitókép: Shutterstock 

Összesen 138 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kirishitan
2022. augusztus 20. 20:54
Boldog születésnapot Magyarország!
Palatin
2022. augusztus 20. 12:43
A nemzeti ünnepeink olyanok az ellenzéknek, mint az ördögnek a szentelt víz. Gyurcsány ma egész nap forog a düh okozta verítékben. Úgy kell neki. De az ellenzéki média is megpróbálja lekicsinyleni, relativizálni, elhallgatni nemzeti ünnepeink jelentöségét és fényét. Az ö egyetlen ünnepük a Pride. Gyalázat rájuk...
Takagi
2022. augusztus 20. 12:21
Attilát is nagyvezérnek tartom.
Rasdi
2022. augusztus 20. 11:48
"Első királyunkat minden bizonnyal a feleségével, Gizella bajor hercegnővel az udvarába érkező német előkelők győzték meg arról, ...." Őszintén szólva ennek a mondatrésznek az elolvasása után elment a kedvem minden továbbolvasástól. (Bevallom, hogy "kárpátmedencei keverék etnikumú mivoltom ellenére "koppánymagyar" tudatú - Szörényi Levente egykori osztályozása szerint - magyarnak, hungarusnak tartom magam.) Ez a "német előkelők győzték meg" fordulat jóval korábban kezdődött. Az egész szentistváni gondolkozás - feltételezésem szerint - kialakulás jóval korábbra megy vissza. És itt lényegében az egész X. századi "a történelmet mindig a győztesek írják" alapon nyugvó "hivatalos történelmünk" megkérdőjelezéséről van szó. De ennek most csak ezt az elemét nézzük. Vajkot (Istvánt) az apja, Géza fejedelem a bajor udvarba küldte nevelkedni. És ezt tudják csak így egyszerűen emlegetni. Géza fejedelem csak úgy "békés szándéka jeléül" elküldi a fiát az akkor is ellenségesnek tekinthető bajor udvarba. Felmerült bennem, hogy ez csakis egy régi szokás alapján történhetett, potenciális UTÓDOK kölcsönös "cseréje", vagyis mindkét oldalon mintegy az ott-tartózkodás idejére túszként történő alkalmazására. A német "királyfi" eljelentéktelenedhetett vagy elhalálozott, és így szerep híján "kihullott a történelem rostáján. Vajk viszont egy "szerencsés agymosáson" eshetett át. El kell ismerni, az egyház papjainak ebben kellő gyakorlatuk lehetett. (Na és itt jön közbe a másik "szerencsés tényező", hogy a bajor Gizellának sikerült "elkapnia Vajknak a frakkját".) Így egy jelentős német lovagsereg kíséretében jön haza, és lép Géza örökébe, megkezdve azonnal a térítést, és a gyakorlatilag semmi magyarországi tulajdonnal nem rendelkező kíséretének anyagilag is "méltó helyzetbe hozását". Ennek akkor is így kellett történnie, ha erre különösebb feljegyzések nem maradtak. Meggyőződésem, hogy elsősorban ez volt a Koppány féle lázadás kiváltó oka. Nem a sokat emlegetett "legidősebb Árpád ivadék" akinek feleségül kellett volna vennie az elhúnyt fejedelem özvegyét, és így a fejedelem örökébe lépni. Árpád óta már az egyenesági utódlás volt a "rend". A Koppány-féle lázadás lényegében az idegen uralom elleni lázadás volt. És az "államalapítás" lényegében behódolás volt, aminek következtében István kipusztította a magyar identitás egyik nem elhanyagolható elemét, a nemzeti vallását. (Hogy egy "nemzeti vallásnak mekkora jelentősége van, azt Izrael és a zsidóság példája mutatja. A zsidók egykori államuk elpusztítása után közel kétezeréves diaszporikus létezés alatt is hűek maradtak egykori nemzeti vallásukhoz, megőrízték identitásukat. Majd közel kétezer év után újra szuverén államot tudtak alkotni. Sőt...)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!