„A munkások immár nem ott élnek, ahol a munkahelyek vannak – ez pedig egy kulturális és társadalmi sokkhoz vezet” – fogalmaz Guilluy. A nagyvárosok eközben furcsa változáson esnek át: miután az alsó-középosztály is elhagyni kényszerül őket, csak a gazdagoknak lesz maradásuk, illetve a frissen beáramló bevándorlóknak, akik a többségi társadalom normáira fittyet hányva építgetik külön világukat. „Itt van a paradox: a nyílt társadalom olyan világot eredményez, amely egyre inkább zárt a dolgozók nagy része felé” – írja a geográfus.
A cserbenhagyott osztályok frusztrációja táplálja a populista mozgalmakat, de egyfajta „ellentársadalmat”is létrehoznak, amelyet az „újragyökerezés”, a hagyományos értékekhez való visszatérés jellemez. Miközben a demográfiai folyamatok azzal fenyegetnek, hogy kisebbséggé válnak, ezek
a pályaszéli franciák újra felfedezik a közösség erejét.
Azt szeretnék, hogy ne nézzék többé „szánalmasnak” őket, ahogyan azt Hillary Clinton ejtette el egyik őszinte pillanatában. Vágyaik mindenestül egyszerűek: hadd őrizhessék meg társadalmi-kulturális örökségüket. A geográfus Mamouval egyetértve jelenti ki, hogy a tüntetők tudatosan nem fogalmazzák meg nyíltan az identitásproblémákat, ez esetben ugyanis rögtön rasszistának és szélsőjobboldalinak titulálnák őket.
Az identitás kérdése mindenesetre nagyon is meghatározó a sárgamellényesek mozgalmában, a francia társadalom túlnyomó része pedig az erőszakoskodások ellenére töretlenül a tiltakozók mellett áll – hangsúlyozza Guilluy.
A sárga mellény jelkép: a leszakadó osztályok ismét láthatóvá váltak, „megnyerték a kulturális reprezentáció csatáját”.