Csakhogy mára csakis a többség korlátozásának tana van érvényben, és, naná, hogy a populistákat, a nép barátait kell korlátozni.
A probléma csak az, hogy a van egy másik populizmus is, amelyet fentebb piacinak neveztünk. Elvben a piacnak a liberalizmus támasztékának kellene lennie, de már réges rég nem az, vagy nem úgy az, ahogy a liberálisok gondolnák. A piac mai legjellemzőbb tulajdonsága, hogy tömegigényeket szolgál ki, azaz a legkevésbé sem a kivételességet emeli piedesztálra.
Voltaképp a tömegembert épp a piac teremti meg, a maga új és új szolgáltatásaival.
A tévedések elkerülése végett: természetesen létezik a piacnak egy exkluzív fajtája is, ami talán a legjobban emlékeztet arra a klasszikus liberális piacra, amelyet a hőskorban piacnak képzeltek. De mi nem erről a piacról beszélünk, hanem arról, ami folyamatosan termeli az ugyanazt nézők, fogyasztók, hallgatók tömegeit.
Ez a piac logikájában nagyon hasonlóan működik, mint az említett politikai populizmus.
A cél itt is a tömegek befolyásolása és a tömegigények kiszolgálása.
Vajon miért is gondoljuk, hogy a politikai populizmus önmagában, minden mástól elszakítva áll? Egyszerűen torz és féloldalas magyarázat, hogy a politikai populisták „önmaguktól” megteremnek. De az sem elegendő, hogy a populisták a mainstream politikai erők hibáinak köszönhetik létüket és népszerűségüket. Ez utóbbiból ugyanis az következne, hogy majd a mainstream pártok összeszedik magukat és akkor a populistáknak befellegzik.
Csak hogy épp arról van szó, hogy a politikai populizmust sem önmaga, sem egy rivális politikai osztály mozgása felől nem érthetjük meg. A populizmus ugyanis egy komplex jelenség, amelyet döntően a piaci populizmus táplál és tart életben. Ameddig tehát a piac egyre átfogóbban nyúl bele tömegek életébe, addig a politikai populizmus ennek mindig visszfénye marad vagy legfeljebb a tünete. Magával a piaci mechanizmus „demokratizálódásával” van tehát a baj, illetve ezt nem is bajnak tekinthetjük, hanem egy adottságnak.