Nem hiszem, hogy olyan blöffnek, mint Magyar Péter, bedőlnek az emberek

Márki-Zay Péternek se dőltek be, pedig mögötte azért volt egy csapat, ott állt az összes létező párt.

Ezért kerültek defenzívába az önmagukat liberálisnak tartó erők.
Korunkban egy rendkívül érdekes jelenségnek lehetünk tanúi: úton útfélen beszélünk a politikai populizmusról (ami röviden szólva a népre való túlzott politikai támaszkodást jelenti); és szinte szóba se hozzuk a másik populizmust, mi több, talán nem is gondoltunk még arra, hogy van gazdasági vagy piaci populizmus is.
Ez utóbbi azt jelenti, hogy
Csak míg a politikai populizmust illő rossznak, sőt a legrosszabbnak tekinteni, addig a piaci populizmussal kapcsolatban mindez fel sem merülhet. Pedig figyeljük csak meg: a mozgatórugók kísértetiesen hasonlítanak.
Kezdjük a politikai populizmussal, amelyet azért szokás kárhoztatni, mert bizonyos politikusok folyton a nép lelkét fürkészik, és a népet akarják kiszolgálni. Ez önmagában is bűnös „népbarátság” a részükről, és ezért ellenfeleik, akik a leggyakrabban liberálisnak gondolják magukat, ki is tessékelik őket a liberális demokráciából.
Merthogy a liberális demokráciában a nép fogalma gyanúsan cseng. Illetve nem is a nép fogalma, hanem a népre való osztatlan hivatkozás és a nép igényeinek követése és kegyeinek keresése. Bizonyos populisták erre persze hiába mondják – mint például Orbán Viktor –, hogy ők nem követik, hanem vezetik a népet, s az ilyen típusú rendszereket hiába nevezik bizonyos teoretikusok vezérdemokráciának. Liberális nézőpontból a populizmus hatalmas métely, amellyel szemben folyamatosan magasra kell emelni a progresszió fáklyáját.
Ha a harc további tartalmát nézzük, akkor abban vastagon benne van, hogy
a liberálisok a demokrácia tömeg-jellege ellen küzdenek.
Ne feledjük, hogy boldogult klasszikus korában evidens volt, hogy a liberalizmus nem tömegideológia, hanem – hogy úgy mondjuk – a kivételesek vagy a kevesek ideológiája. Nem kis önkorlátozás kellett, amikor a liberalizmus-demokrácia házasságba a demokraták behozták a tömeg-szempontot – voltaképpen azt az igényt, hogy a kisebbség kivételesség-érzését a tömegérzések felől korlátozzák. Nem csak a többséget lehet és kell ugyanis korlátozni, hanem akár a kisebbséget is, ha azon túlságosan úrrá lesz a meritokratikus kivételesség-érzés.
Csakhogy mára csakis a többség korlátozásának tana van érvényben, és, naná, hogy a populistákat, a nép barátait kell korlátozni.
A probléma csak az, hogy a van egy másik populizmus is, amelyet fentebb piacinak neveztünk. Elvben a piacnak a liberalizmus támasztékának kellene lennie, de már réges rég nem az, vagy nem úgy az, ahogy a liberálisok gondolnák. A piac mai legjellemzőbb tulajdonsága, hogy tömegigényeket szolgál ki, azaz a legkevésbé sem a kivételességet emeli piedesztálra.
Voltaképp a tömegembert épp a piac teremti meg, a maga új és új szolgáltatásaival.
A tévedések elkerülése végett: természetesen létezik a piacnak egy exkluzív fajtája is, ami talán a legjobban emlékeztet arra a klasszikus liberális piacra, amelyet a hőskorban piacnak képzeltek. De mi nem erről a piacról beszélünk, hanem arról, ami folyamatosan termeli az ugyanazt nézők, fogyasztók, hallgatók tömegeit.
Ez a piac logikájában nagyon hasonlóan működik, mint az említett politikai populizmus.
Vajon miért is gondoljuk, hogy a politikai populizmus önmagában, minden mástól elszakítva áll? Egyszerűen torz és féloldalas magyarázat, hogy a politikai populisták „önmaguktól” megteremnek. De az sem elegendő, hogy a populisták a mainstream politikai erők hibáinak köszönhetik létüket és népszerűségüket. Ez utóbbiból ugyanis az következne, hogy majd a mainstream pártok összeszedik magukat és akkor a populistáknak befellegzik.
Csak hogy épp arról van szó, hogy a politikai populizmust sem önmaga, sem egy rivális politikai osztály mozgása felől nem érthetjük meg. A populizmus ugyanis egy komplex jelenség, amelyet döntően a piaci populizmus táplál és tart életben. Ameddig tehát a piac egyre átfogóbban nyúl bele tömegek életébe, addig a politikai populizmus ennek mindig visszfénye marad vagy legfeljebb a tünete. Magával a piaci mechanizmus „demokratizálódásával” van tehát a baj, illetve ezt nem is bajnak tekinthetjük, hanem egy adottságnak.
Ellentétben tehát a klasszikus kapitalizmus időszakával, amikor a piac és a liberalizmus kéz a kézben járt, ma a piac és a demokrácia jár kéz a kézben, és ez a sajátos „új szövetség” szüli azt az új rendet, amelyben a politikai populizmus olyannyira hatékonyan tud működni. Ameddig tehát a piaci szereplők (legyenek azok globális nagyvállalkozók vagy éppen okostelefon-gyártó mega-konszernek) nem tudják vagy akarják korlátozni piaci tevékenységüket, addig a demokratikus népigény oly mértékben fokozódik, hogy annak nemigen lehet megálljt parancsolni. Így azok a liberálisok, akik azt hiszik, hogy ők továbbra is a tankönyvszerű liberalizmus és piacelv képviselői, ezzel éppen ellentétesen, azt a korlátlanságot segítik, ami pedig a kiskáték szerint a leginkább ellenükre van.
Végeredményben azt mondhatjuk tehát, hogy korunk egyik legérdekesebb kihívása a fent említett kettős populizmus. Vizsgálata már csak azért is fontos, mert
Azért, mert – a nélkül, hogy ennek jelentőséget tulajdonítanának – a piaci populizmus eluralkodott rajtuk s az általuk alkalmazott ideológiai liberalizmussal hatástalanok a politikai populizmus megállítására. Populizmust ugyanis csak ott lehet gyógyítani, ahol egymással kompatibilis dolgokat találunk, márpedig a liberalizmus, mint ideológia ez esetben egyáltalán nem kompatibilis. Míg a liberálisok (tévesen) úgy vélik: a piac nekik dolgozik, kénytelenek vagyunk megállapítani: nem, a piac a tömegdemokrácia egyik legfontosabb ágensévé vált és aláássa a liberalizmus egyik legfőbb éltető elemét, a kivételességet.
Liberalizmus és demokrácia viszonyának elemzését tehát sürgősen ki kell egészíteni a piac populizmust erősítő hatásának elemzésével.