különösen így, hogy Balavány is inkább az ethoszt hozza elő, semmint a konkrét cselekvéseket.
A legegyszerűbb módon megközelítve: a fasizmus a harc és az egység szellemében hisz. Harcolni szükséges a hierarchiáért, az államon belüli egységért és a birodalom növekedéséért, állapította meg annak idején Gentile és Mussolini. A fasizmus bizonyos fokig hisz a hagyományok szükségszerűségében, ily módon a nagy civilizációk eszmei továbbélésében, de a fejlődés szükségszerűségét is vallja – miközben elutasítja a pozitivizmust. Nem véletlenül tartják egyesek a fasizmust az első archeo-futurista-irányzatnak. Ebből következik vonzalma a klasszicizmus és a futurizmus felé.
Mussolinire és Gentilére a legnagyobb hatással két gondolkodó volt, Hegel és Marx. Mindketten értékelték Marx dialektikáját és az osztálykonfliktusokról vallott elveit, bár Gentile Marx tanításának egy java részétől idegenkedett és inkább Hegeltől merített ihletet. Mussolini a politikai cselekvés módszertanait tekintve eredetileg inkább a lenini utat látta járhatónak, semmint a marxit. Az, hogy Mussolini végül eltávolodott Marxtól, Nietzschének és az olasz elitista iskolának köszönhető, különös tekintettel Robert Michelsre és Vilfredo Paletóra. Mi több, Mussolini sokat merített Georges Soreltől is, ami a társadalmi erőszak szükségszerűségét illeti, bizonyos nagy és szent elvek mentén. Ennek teljességéhez azért hozzátartozik, hogy Sorel eleinte teljes mértékben elfogadta az osztályharc marxi elképzelését, ám a későbbiekben már sokkal inkább vonzódott kora jobboldalához, főleg Charles Maurras-hoz.
Fontos még Mazzini hatását is megemlítenünk, főleg ami a monarchikus rendszerekről vallott felfogására vonatkozik. A fasizmus gazdasági természetéről, az ún. korporatív szindikalizmusról Balavány nemigen beszél, holott
egy politikai ideológia igen nehezen elválasztható attól, hogy az abban élő embereknek hogyan kerül kenyér az asztalára,