Az iszlám fundamentalizmus politikai, vagyis vallási céljai tehát világosak, és az Iszlám Állam ennek érthető, digitálisan elérhető, (poszt)modern kifejezését is adta. Ez a cél röviden: a szunnita iszlám szaúdi eredetű, purista irányzata, a wahabizmus háborúval való terjesztése. Ez az ún. szalafista–wahabita dzsihadizmus az iszlám egymástól soha el nem választott világi és vallási hatalmának totalitását képviseli, hiszen a „medinai modell” jegyében ezek egylényegűségét vallja. Ezért mutatják a legkülönfélébb iszlamisták jobb kezük mutatóujját az ég felé, amivel nem az „egyetlen Istenre”, hanem inkább az ősi iszlám megbonthatatlan vallási–politikai egységére utalnak (amelybe az előbbi értelemszerűen belefoglaltatik). Ez a cél az ennek megfelelő törvénykezés (sária) bevezetésével, valamint az iszlámon belül más felekezethez tartozók (síiták, alaviták), a másvallásúak (keresztények, zsidók, hinduk, buddhisták, jazidik) és egyben a nemvallásosok vagy ateisták elleni hadjárattal jár. E fundamentalista felfogáson belül az Iszlám Állam egy még más szélsőségesek által is elutasított réges-régi eretnekség (khawarij) mai mutációját képviseli, amikor a Kalifátus önkényes kikiáltását, a más muszlimok elleni háborút és sajátos apokaliptikus halálkultuszát vallja. Ha valamihez hasonlítani kellene, azt mondhatnánk, az ISIS Allah Vörös Khmerje: ugyanaz a sötét nihilizmus, ugyanolyan gépkarabélyok és ugyanazok a fekete egyenruhák a kockás kendőkkel. Az Iszlám Állam a 2017-es csatatéri vereségek ellenére sem tűnt el, sőt a terror brandjeként működve kezdettől fogva sokkal hatékonyabb virális terjedésre képes, mint amire a hozzá képest analóg al-Kaida vagy a kifejezetten pastu etnikumhoz kötődő Talibán.
Az Iszlám Állam soha nem csinált titkot abból, amit tervez,
sem pedig abból, amit már elért. A Dabiq 12. számának címlapja például egyenesen a 2015-ös párizsi merénylet helyszíni fotójára írt „Pusztán terror” felirattal jelent meg. A szerkesztői előszó szerint „Kelet és Nyugat megosztott keresztesei azt hitték, hogy biztonságban vannak és közösen bombázták a muszlimokat és a Kalifátust, de Allah elrendelte ellenük a bosszút ott, ahol nem számítottak rá. Az oroszok és a franciák elleni áldott támadások a nemzetközi hírszerzés ellenére sikeresek voltak”.6 De a szám ünnepeli azokat a „magányos harcosokat” is, akik Ausztráliától az Egyesült Államokon át Izraelig a Kalifátus nevében csaptak le. A minden lapszámban, így ebben is hosszasan közölt hadszíntér-beszámolóban a többek között szíriai, libanoni, bengáliai és iraki tartományokban (vilajet) folyó harcok mellett riport olvasható a párizsi merényletről is, méghozzá ezekkel a szavakkal: „A Kalifátus nyolc katonája a francia keresztesek területének szívében vitt végbe haditettet. Több egymással párhuzamos támadás zajlott robbanóövekkel és gépkarabélyokkal, különböző célpontok ellen, köztük a Stade de France stadionnál […] és a Bataclan klubban, ahol francia mushrikin-ek [Allah megtagadói, többistenhívők] százai gyűltek össze egy koncert alkalmából. A támadás, amelyben keresztesek százait sikerült megölni és még többet megsebesíteni közülük, sokkolta a világot, és a hitetlenségben élő nemzeteket emlékeztette arra, hogy az Iszlám Állam vérrel és vassal áll bosszút a Próféta becsületéért és azokért a sokakért, akik a keresztesek légitámadásaiban haltak és sérültek meg a muszlimok földjén.”7 Legalább annyira világos beszéd, amennyire a Mein Kampf is az volt a maga korában. Mire észbekapott a világ, utóbbi esetben már késő volt – a kérdés az, hogy ebből a tragikus leckéből tanultunk-e?
A 15. szám címlapjára „A kereszt ledöntését” írták. Cikkei többek között az orlandói, nizzai, würzburgi merényleteket ünnepelték, az egyik pedig felsorolta a kereszténység tévedéseit: nem fogadja el a prófétát, nem ismeri el Allahot, teret enged a szekularizációnak és a dekadenciának, nyitottsággal viseltet a többistenhit, a pogányság és az istentagadás iránt. A „Miért gyűlölünk benneteket és miért harcolunk ellenetek” című cikkben pontokba szedve olvasható a fundamentalisták hadüzenete, amely többek között így szól: „Mindenekelőtt azért gyűlölünk benneteket, mert hitetlenek vagytok s nem fogadjátok el Allahot”, aztán „gyűlölünk, mert szekuláris, liberális társadalomban éltek, amely engedélyezi az Allah által tiltottakat, viszont számos olyasmit megenged és bátorít, amit ő kifejezetten elítél”;8 ezenkívül a muszlimok és országaik ellen indított háborúk és azok megszállása is szerepel a bűnök felsorolásban. A lapszám egy másik szövegében „a nyugati nő közelgő eltűnéséről” írnak, azzal az üzenettel a végén, hogy „az igazi nő Nyugaton eltűnésre van ítélve, mert a nyugati életmód veszélyei és devianciái a lelkét fenyegetik. Emiatt önkéntesen válnak áldozatául azoknak az erkölcstelen »szabadságoknak«, amelyek feláldozzák őket a vallástalanság oltárán. Számukra a megoldás nem más, mint az Iszlámnak való engedelmeskedés, amely a fitrah [az isteni egységet ösztönösen elfogadó emberi természet] igaz vallása.”9 Jegyezzük meg, amit Michel Houellebecq regényéből (Behódolás. 2015) is tudunk:
az iszlám arab szava engedelmességet, alávetést jelent.
arab szava engedelmességet, alávetést jelent.