Egy alapjog esetén ugyanis fel sem vethető, hogy más bír-e olyan joggal, mely ezzel szembeállítható, s konkrét esetben mérlegelés tárgya lehet, hogy melyik az erősebb.
A migráció alapjoggá minősítése jogtalanná teszi, hogy egy ország saját migrációs politikát folytasson,
hogy maga döntsön, kit fogad be és kit nem. Aki fenntartja magának e jogot (illetve őrzi a régmúlt meghaladandó, nemzeti szuverenitásra hivatkozó jogát), azt rasszizmusa (hard változat) vagy idegenellenessége (szoft változat), vagyis erkölcsi gyengesége okán teszi – mi más miatt tenné?
Nem pusztán arról van szó, hogy mindenki oda migrálhasson, ahová akar. A migráció a társadalmi-gazdasági problémák megoldásának alapja (ahogy a marxizmus szerint a magántulajdon köztulajdonba vétele). Az emberek ott szeretnének élni, ahol jobb életben lehet részük, nyilvánvaló bizonyítékaként annak, hogy ott jobb megoldásokat találtak a társadalmi-gazdasági problémákra, mint azokon a helyeken, melyeket az emberek elhagynának. A fejlett országoknak nem kell többet foglalkozni az alacsony jövedelmű országok problémáival, felzárkóztatásuk segítésének leghatékonyabb módjait keresve. Elegendő, ha bárki hozzájuk költözhet. Aki meg nem költözik, bizonnyal azért teszi, mert nem a sors igazságtalanságaként éli meg születésének helyét. Magára vessen, mossuk kezeinket.
A migráció folyamata idővel elvezet a nemzetek és államaik felbomlásához,
az etnikai határok elmosódásához, majd felszámolódásához, ezzel párhozamosan előbb a kis, majd a nagyobb nyelvek eltűnéséhez, míg végül csak egy marad. (Egyetlen nyílt társadalom.) Helyreáll a Bábel tornya építése előtti kívánatos állapot, amikor csak egy nyelv és egy nép volt, kiküszöbölve az emberiség nyelvi és etnikai megosztottságát eredményező eredendő történelmi bűnét. (A marxizmus szerint az ősközösség felbomlása volt az eredendő történelmi bűn.) Az emberiség nyelvi és etnikai egysége pedig magától értetődővé teszi, hogy mindennapi működését egyetlen (világ)kormány irányítsa. Annak felállítására az egységesedés kellő előrehaladtával, még a folyamat lezárulása előtt sor kerülhet.
A világ jóvá és igazságossá tételének történelmi víziója az emberiség egységességét kívánja elérni, így küszöbölve ki az emberi közösségek közötti konfliktusokat. (A marxizmus a magántulajdon létét tartotta minden politikai, társadalmi és gazdasági konfliktus alapjának, úgy e történelmi vízió az emberiség etnikumokra és azok közül számosnak a 19. századi nemzetté szerveződését, a nacionalizmust tartja annak.)
A cél szent, tehát az eszközökben nincs ok válogatni. A multikulturalizmus kívánatosnak és pozitívként való beállítása csupán az első lépcsőfok. A multikulturalizmus elmélete szerint egy ország működőképességéhez nincs szükség arra, hogy polgárainak nagyjából közös érték- és hiedelemvilága, íratlan törvényei legyenek. Elegendő, ha az írott törvényeket betartják. Elegendő, ha hűek az azokat meghozó politikai rendszerhez.
Elvileg már az a multikulturalizmus elvének megsértése, ha egy ország elvárja, hogy a bevándorló az állampolgárságért cserébe megtanulja (hivatalos) nyelvét.
Az új történelmi vízió elfogadja a demokráciát és annak alapjául a szólás- és véleménynyilvánítás szabadságát. Elméletileg. Addig, amíg nem kerül szembe vele. A népre, a népakaratra hivatkozás megvetendő („populizmus”). A demokrácia korlátozásának eszköze a „gyűlöletbeszéd” kategóriájának alkalmazása. A demokráciában mindenkit megillett a szólás- és véleménynyilvánítás szabadsága, feltéve, hogy nem „gyűlöletbeszél”. (A proletárdiktatúra épp így tett, csak népellenest mondott.) Hogy mi a gyűlöletbeszéd (mi a népellenes), azt viszont ők határozzák, az nem lehet demokratikus diskurzus tárgya. Meg különben is: a gyűlöletbeszéd mibenlétéről és határairól való (esetleges) vitában a „hibás” álláspont védelmezői elkerülhetetlenül a gyűlöletbeszéd bűnébe esnének, jobb tehát megelőzni.
Az olyan magától értetődő állítások, miszerint az emberek nemük szerint férfiak vagy nők, önmagában többszörösen kimerítheti a gyűlöletbeszéd fogalmát, mert gyűlöletet kelt azok ellen, akik egyrészt nem férfiként, de nem is nőként határozzák meg magukat (a genderelmélet szerint több tucatnyi további lehetőség van), másrészt nem azonosulnak biológiai (és társadalmi) neműkkel: transzok (transzfóbia). Aki meg úgy gondolja, hogy házasságot csak férfi és nő között jöhet létre, az homofób, meg kirekesztő, mert megvonná a homoszexuális párok erre való jogát (mely az emberi történelemben addig, míg nem napjainkban fel nem találták, nem létezett).
Cél a demokrácia korlátozása az ellenvélemény megfogalmazásának korlátozásával,
a társadalmi diszkvalifikációtól, az erkölcsi megsemmisüléstől való félelem miatti hallgatás, kivonulás, passzivitás elérése minél szélesebb rétegek esetén. (A Kádár-kori képlet új kiadásban: ti nem szóltok bele a politikába, mi nem zavarjuk magánszférátokat.)
Kérdés, hogy e társadalmi vízió világában hol helyezhető el a milliárdos Soros György. Úgy gondolom, nagyjából ott, ahol az előző társadalmi vízióban Friedrich Engels. Csak Soros lényegesen gazdagabb, valamint szélesebb és messzebbre nyúló kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Soros bejáratos az Európai Unió legfelsőbb döntéshozóihoz, Engels aligha juthatott be a brit vagy a német kormánytisztviselők irodáiba. Engels (ahogy Soros) bírt némi elméleti és nem is érdektelen munkássággal, a kapitalizmus bukását kívánta kapitalistaként, de igazán fontosnak a (vélt) igazságait kétely nélkül, a szembenállókat lebunkózó stílusban, éles(nek látszó) logikával papírra vető Marx és az őt zászlóra tűző mozgalom anyagi támogatását tartotta.
Bár van Engels, nem igazán látszik, ki lenne napjainkban Marx. Sokan feltételezik, hogy Soros „emberbaráti” aktivitása mögött jól kiszámított profitérdekei találhatók. Magam nem hiszek ebben. Engelst sem haszonszerzés, hanem a hit mozgatja. Hite egy jó és igazságos világban. Ennek egyenes következménye lett tízmilliók halála, s a meghaladni vél rossz és igazságtalan világnál még rosszabb és igazságtalan világ. Egy történelmi zsákutca. Ezt Engels már nem érte meg. Soros György sem fogja.
Ez a legtöbb, amit elérhet.