Attól tartok, nem. Mert a következő gondolatmenetből, ami úgy tobzódik a harci képzetekben, hogy azokból Mel Gibson filmet forgathatna, kiderül, hogy a politika, a háború nem érhet véget. Továbbmegyek: nincs is más, csak politika. Igen ám, de akkor mit fog csinálni a politikai gondolkodó, ha már nem lesznek ellenzékiek? Kire fog lőni? Mi lesz, ha már nem lesz ellenzék – véget ér a politika?
Ezek a baljós lehetőségek jól érzékelhetően nyugtalanítják a politikai gondolkodót. Gyorsan fölvázolja tehát az örök ellenzéket, a politikai sátánt. A sátán, mint tudjuk, egyrészt van, másrészt nincs. Ez a trükkje, ez a valósága. Valahol létezik a gonosz, amely cinikus, nem hisz semmiben (nem is érthető, hogy akkor miért nem áll át hozzánk: neki is egyszerűbb volna). Nem hisz a valóságban, így önmagában sem, tehát nyugodtan elfelejthetnénk. De nem tudjuk, mert pont az a lényege, hogy az örök kételkedéssel saját létezésünket is képes kétségbe vonni. Ezért létünket ellene kell megvédenünk. Csakhogy pont ezzel adunk értelmet saját létünknek, így ébredünk öntudatra. Ha tehát nem volna politika, nem léteznénk.
Nem állítom, hogy ez a fichtei-nietzschei-schmitti politika-felfogás, amelyet a létért való harc, a megsemmisüléstől való rettegés („fenyegetsz?”), a diabolikus elemek jellemeznek, intellektuálisan nem elég izgalmas. Az ilyen teológiai politika hatékonyan tudja pótolni a vallást, többek között ezért is van a radikális jobboldalnak rítusjellege (a konzik, sajnos, ragaszkodnak a hagyományos és egyházias kereszténységhez). A központban a lét és a nemlét áll, a léthez pedig a nemlétre van szükség: magyarán a győztes oldal létezik igazán, a vesztes nem, ám nélküle mégsem létezhet a győztes. De ha így van, nem lehet, hogy mégis mindannyian a sátán gyermekei vagyunk? Nem lehet, hogy minden politika a lázadással, a nem-et mondással, az ellenzékkel kezdődik? Elég kétségbeejtő gondolat, de legalább érthetővé teszi, miért radikális a radikális jobboldal: lelke mélyén csak a háborúban hisz, ahhoz viszont ellenségre van szüksége, s ez kiszolgáltatottjává teszi, ami ellen maga is lázad.
Miért ellensége, sőt, a legnagyobb ellensége a radikális jobboldalnak a konzervatív? Azért, mert semmilyen lázadásban nem hisz. Mert jobb orra van a gonoszhoz, s tudja, hogy lelke mélyén, lényegét tekintve a radikális jobboldal is lázadáshívő. De pont ezért nem lázad ellene. A lázadás ugyanis az ősbűn, ezért van az Írásban: „ne álljatok ellen a gonosznak” (Mt 5:39). Annak, amelyik belecsábít ebbe a démoni-egzisztencialista, végső soron nihilista, fantom-kergető, pusztító és önpusztító, lelket kiszikkasztó, gollami politika-felfogásba.
S íme: „Sok liberális mondja ma azt, hogy nekik van igazuk és a morál az ő oldalukon áll. Ha nekik van igazuk, ha a morál az oldalukon áll, akkor miért nem tudnak többséget szerezni? Menekülnek a valóság elől”. Lám-lám, mire vezet a diadalittasság mögötti mély kétségbeesés. A politikai gondolkodó szerint az igazság attól van, hogy többséget szerez. A konzervatív megvakarja a fejét, s ezt tanácsolja a politikai gondolkodónak: ha még tud, higgadjon le. Senki sem menekül a valóság elől. A menekülés eleve rossz valóságértelmezés. Legföljebb a háborút, a revolverrel hadonászókat igyekszünk elkerülni, amíg lehet. És hát: a morális igazság nem mindig élvezi a többség támogatását. De miért változtatna ez az igazság-voltán? Ez ügyben a Szentírás forgatását is ajánlani tudjuk, különös tekintettel a prófétákra és az Újszövetségre. A nihilista lóláb, hiába, előbb-utóbb kilóg.