Itthon a legátfogóbb kritika az internet felszabadító és forradalmi hatásáról a demokráciára Molnár Attila Károly eszmetörténész tollából jelent meg A tanácskozó demokrácia és a megváltó csevegés című munkájában. Ebben az eszmetörténész rámutat: hamisnak bizonyultak azok a kezdeti technokrata elképzelések, hogy az internet és a közösségi média javít a demokrácia helyzetén és kiiktatja a szabályozást. A neten nagyrészt a hagyományos média hírei termelődnek újra, a sztárbloggerek régi médiacégeknél kötnek ki, az olvasók többségéhez pedig az esetleges alternatív tartalom nem jut el. Az alternatív tartalom jó része pedig megbízhatatlan. Az internet tehát nem több egy puszta új platformnál.
2013-ban Zuckerberg a Facebookon leszögezte: „a legnagyobb jelenlegi probléma, amit próbálunk megoldani az az, hogy biztonságban legyen 11 millió dokumentumok nélküli ember (azaz illegális bevándorló – SzG), akik ebben az országban élnek”, és hogy a hasonló helyzetben lévő emberekkel később is tisztességesen bánjanak. A cég 2011-ben 70, de 2013-ban már 700 alkalmazottal vett részt a San Francisco-i melegfelvonuláson. A muzulmánok által elkövetett 2015-ös párizsi és a San Bernardino-i terrortámadások (a kaliforniai városkában Syed Rizwan Farook és Tashfeen Malik ölt meg 14 és sebesített meg 22 embert) után az alapító saját Facebook-falára azt írta ki, hogy szeretné saját maga is támogatásáról biztosítani „a muszlimokat a mi közösségünkben és szerte a világon”. Hozzátette: a muszlimok mindig szívesen látja a Facebookon, a mamája pedig azt tanította neki, mint zsidónak, hogy minden közösség elleni támadást el kell utasítani.
Közösségi média: urbánus liberálisok
Mindez nem csak a Facebookra jellemző, hanem általában a közösségi oldalakra: Donald Trump Twitter-fiókját is lekapcsolták tavaly. A vallásszabadság közösségi médiában való érzényesülését vizsgáló, 2011-es John Milton Project kutatása során a Facebook mellett az Apple, a Twitter, a Google, a MySpace, a Comcast, az AT&T és a Verizon vállalatpolitikáját vizsgálta meg, és arra jutott:
a Twitter kivételével mindegyik vállalat cenzúrázza azokat a véleményeket, amelyeket offenzívnak tart,
és amelyek a legtöbbször keresztény világlátást tükröznek; konkrétan pedig jó eséllyel moderálódnak az életpártiak, azaz abortuszellenes, illetve a melegházasságot kritizáló vélemények – ezekhez azóta felzárkózott a bevándorlás témája. Volt, hogy a Google elutasította egy keresztény szervezet abortuszellenes hirdetését. Az Apple eltávolította az iTunes App Store-ból a Manhattan Declaration appját, mivel a deklaráció a hagyományos férfi-női házasság mellett állt ki. A Facebook melegjogi szervezetekkel működik együtt és részt vesz LMBTQ-tudatossági programokban. Ezzel szemben arról nincs hír, hogy a Facebook-dolgozók nagyböjti elmélyülését keresztény lelkipásztorok segítenék, vagy hogy különféle keresztény felekezetek képviselőivel egyeztetnének azok speciális érzékenységeiről.
A John Milton Project 2013-as folytatása a Facebook-cenzúra számtalan esetét sorolja fel: a platform időlegesen felfüggesztett egy Obama elnökkel szemben kritikus oldalt; blokkolta egy konzervatív női kommentátor hozzáférését a Chicks on the Right oldalhoz, aminek az illető volt az egyik szerzője; időlegesen felfüggesztette Khalid Abu Toameh izraeli újságíró oldalát, amiért kritizálta a Paleszint Hatóságot; 2013 nyarán felfüggesztette Mike Adamsnek, az Észak-Karolinai Egyetem professzorának oldalát, amiért az azonos neműek házassága mellett érvelt – a helyzet iróniája, hogy a professzor egyik szakterülete a szólásszabadság.
Hogy ezeknél a vállalatoknál nem csak egy-egy alapító meggyőződéséről van szó, hanem
az egész vállalati kultúrát és az üzletpolitikát is áthatja egyfajta világnézeti meggyőződés,
az azért is fontos kérdés, mert a melegházasság amerikai Legfelsőbb Bíróság általi elfogadása és több vállalat az elleni tiltakozása, elsősorban a Hobby Lobby barkácsbolthálózat tulajdonosának hagyományos álláspontok melletti kiállása miatt felmerült a kérdés az Egyesült Államokban: a szólás- és vallásszabadság csak egyénekre, azaz természetes személyekre vonatkozik, vagy kiterjed jogi személyekre, például cégekre is? De ez a vonal most messzire vezetne.
A Facebook és a hasonló cégek vezetői és alkalmazottai mind urbánus értelmiségiek, ráadásul sokuk épp a Szilícium-völgyben él és dolgozik – akárcsak a Facebook-stáb.
Gregory Ferenstein, a techvilággal foglalkozó szakújságíró, a Ferenstein Wire szerzője egy éve faggatta ki a Szilikon-völgy kisebb-nagyobb techcégeinek, startupjainak alapítóit, összesen 147-et arról, mit gondolnak a jövőről és milyen politikát támogatnának.
A völgy techvezetőinek túlnyomó többsége demokrata párti, olyannyira, hogy legtöbbjük személyesen támogatta Barack Obamát és más demokrata jelölteket, a republikánusok viszont nem sok támogatást kapnak a völgyből. 2008-ban a top netes vállalatoktól érkező támogatások 83 százaléka Obamához ment. Ugyanezektől a személyektől a különféle ügyekre adott támogatások 63 százaléka valamilyen liberális kezdeményezést segít.
Ferenstein szerint ezek az üzletemberek „lenyűgöző keverékét adják a kollektivistának és haszonleső kapitalistának”. A techvezérek szerint a változás jó, a kormányzásnak pedig úgy kell kinéznie, mint egy vállalat vezetésének. A magyarázat az, hogy a techvezérek hosszú távon optimisták, hisznek a szabad piaccal összefüggésbe hozott kreatív rombolásban és a változásban.
Miközben gazdaságilag szuperkapitalisták, bár az adót növelnék és szeretnek adakozni; eközben a kulturális-társadalmi kérdésekben balos progresszívek.
Mindez áll a Facebookra is.
És vajon beszáll-e a Facebook a magyar kampányba?
Szakértőnk szerint a portál nem akar beszállni semmilyen választási kampányba, de liberális világlását mindenhol képviseli, kivéve ha nagy pénzük lehet abból, ha ezt feladják.
A vállalat nem száll be a pártpolitikába, de liberális értékrendjének hangot ad. Például a nőnapon „arcodba tolják a legvadabb feminista és progresszív üzeneteket. Amikor pedig kilenc bíró az Egyesült Államokban úgy döntött, hogy a választópolgárok megkérdezése nélkül legalizálja a melegházasságot, akkor ezt a Facebook úgyszintén mindenkinek az arcába tolta”.