Ha egy ilyen alapvető és jól ismert kérdésben, mint a házasságtörők bűnbocsánata, évszázadokon keresztül tévedett az Egyház, élén a pápákkal, akkor bármiben tévedhetett. Ám ha így van, akkor miért ne tévedhetne bármely hitbeli kérdésben a jelenlegi főpásztor is? Végső soron hogyan bízhatnának meg a hívek bármiben, amit az Egyház valaha is tanított?
Isten ahhoz, amit kötelezően elvár, elegendő segítséget is ad. Egy irgalmas Isten nem is tehetne másképp. Ezért „szentség” a katolikus hit szerint a házasság, azaz a „segítő kegyelem” olyan eszköze, amelyen keresztül Isten elegendő segítséget ad a hűséghez. Ha viszont igaz, hogy a házastársaktól nem várható el még az sem, hogy a házasságtöréstől tartózkodjanak, akkor ez a segítség mégsem elégséges. Isten pedig nem irgalmas. De tovább kell mennünk: ha a házasság szentsége nem hatékony, akkor miért lenne bármelyik másik az? Talán azért, mert a házasság kevésbé szentség, mint mondjuk a keresztség? Vagy a szentségek általában kevésbé hatékonyak, mint az Egyház tanította? Nos, ezek a protestantizmus válaszai lennének…
Nem tartozik ide, hogyan ítéli meg valaki Ferenc általános ténykedését, stílusát, személyét. Bár annyit fontos szem előtt tartanunk, hogy a pápai megnyilatkozás nem egy alkalmi kisiklás, hanem minden jel szerint egy gondosan és nagy eréllyel kivitelezett program állomása. Azé a programé, amelybe a Szentatya rögtön a megválasztása után belevágott, amikor az „újraházasodottak áldozásának” legismertebb szószólóját, a német Kasper bíborost ajánlotta a hívek figyelmébe, majd folytatódott a családról szóló szinóduson, ahol ugyanőt kérte fel vitaindító előadásra, és természetesen az Amoris Laetitia buzdítással, amelynek értelmezéseként az itt tárgyalt „hiteles tanítás” megszületett. És a pápa legfőbb szövetségesei, a „progresszív” német püspökök meghirdették már a következő célt is: a homoszexualitás normalizálását.
De katolikus szemszögből az egyetlen igazán fontos kérdés, hogy amit a pápa egészen konkrétan tanításként közreadott, összeegyeztethető-e az Egyház hitével. A válasz pedig sem véleménytől, sem szimpátiától nem függhet. Az csak a tiszta logikai elemzésen alapulhat, a pápa tanító szavainak komolyan vételén és a belőlük adódó következtetések szigorú végiggondolásán. A fentiekben felvázolt gondolatmenetben pedig semmi új nincsen, hiszen az teljes egészében az előző pápák tanítását ismétli el.