A hagyományos parasztság, de még a mai, józan falusi ember is elsősorban azt szeretné, ha békén hagynák. Hagynák élni, a többit ő megoldja. Mivel a modern korban élünk, az ingyenes egészségügyet és az ingyenes oktatást nem fogja visszautasítani, sőt. De eszébe se jut az a baromság például, ami a felvilágosult, önérdekkövető, önellátó városi tömegeknek igen: hogy a közterület-fenntartó legyen szíves eltakarítani ősszel a leveleket, télen a havat a háza előtt az útról. Azt ugyanis megcsinálja ő maga, aki pedig nem, az egy lusta, trehány disznó.
A belpesti értelmiség, miközben szellemi függetlenséget képmutat, sokkal inkább függ az államtól, mint a parasztság,
, sokkal inkább függ az államtól, mint a parasztság,És eközben elvárja, hogy a szellemi függetlenséget, az értelmiségi „szabadon lebegést” anyagilag (és akár ellátásban) az állam biztosítsa. Mintha csak a feudális vagy kapitalista anyagi érdekek lennének a szabadon lebegés és a széles horizont akadályai, az állami függés nem.
A hagyományos, szabad parasztságot, és nyomában a mai, vidéki embert lehet, hogy tényleg csak mérsékelten érdeklik a világ nagy problémái – de hát azok nem is az ő dolgai. Őt a saját ügye és a belátható, helyi közösség érdekli. Elvégre azért még tenni is tud valamit, többet, mint az észak-koreai rezsim lebontásáért, az afrikai éhezés ellen vagy a globális felmelegedés ellen. Főleg nem fogja megoldani a mexikói drogmaffia és az amerikai rozsdaövezet problémáját, és Putyint sem tudja leváltani.
Az egyszeri magyar, aki a saját horizontjáig lát és addig tesz valamit, valószínű sikeresebb lesz a saját célkitűzésében, mint a Vajda Mihály-félék az ország és a világ megváltásában. Emellett pedig termel, és eteti – saját magán túl a Vajda Mihályokat is.