A beszédben volt egy mindezen túlnyúló kitétel, amely a címben adott kérdést pontosítja: nem általában véve tartjuk Isten kegyelme megnyilvánulásának a jelenlegi kormányt, hanem „itt és most”, azaz a jelen viszonyok közepette. Ebben az állításban történetteológia húzódik meg, amely egyáltalán nem idegen tőlünk; a Kölcsey Himnuszával minden magyar lelkébe ivódik. Ez a történetteológia nem idegen a kereszténység hagyományos felfogásától sem, hiszen abban az állam az egyházzal egyetemben az isteni Gondviselés hatalma alá tartozik. A korai felfogások után a nyugati kereszténység kiemelte a világi és az egyházi pólus különbségét, de összetartozásukat is. Ebben Gelasius vagy Szent Tamás nem különbözik Luther vagy Kálvin tanításától a „két kormányzásra” vonatkozóan. A teljes keresztény hagyomány hangsúlyozza a világi hatalom lelki alárendeltségét a spirituálisnak, noha a nyugati fejlemények a világi önállóságát fokozatosan kihangsúlyozták.
Mindezen túl Orbán Viktor a hívő politikus hangján szólalt meg, aki életét és munkáját az isteni vezetés alá rendeli, miközben tudatában van a világi és az egyházi különbségének. Ez a megközelítés különösnek hat sok nyugati ország politikájában. Idehaza azonban nem különös: valahogyan a legtöbben így gondoljuk ezt. Tiszteletben tarthatjuk azok véleményét, akik szerint „a történelemnek nincs értelme”, ahogyan Karl Popper fogalmazott, noha az erre következő filozófiai vita azonnal kiemelheti, hogy ez a kijelentés öncáfoló: ahhoz, hogy a történelem egészének értelmetlenségét kimondhassuk, fel kell tételeznünk a történelem egészének ismeretét, ez az ismeret azonban valamilyen értelmességet, teleológiát szükségképpen magában foglal.
De mit mondjunk azok kifogására, akik az állam és egyház elválasztásából annak követelményét vezetik le, hogy a világi politikus ne beszéljen „Isten kegyelméről” a kormányzására vonatkozóan? Ez az álláspont megengedi, hogy a politikusnak legyenek ilyen meggyőződései, de már tiltaná, hogy e meggyőződéseket nyilvánosan is kifejezze. Ha kifejezi, erős minősítéseket kaphat, pl. „antikrisztus” és hasonlók. Ám van itt egy körülmény, amelyet figyelembe kell vennünk: a protestáns reformáció 500. évfordulója. Ezen fellépve a lehető legalkalmasabb a vonatkozó meggyőződések feltárása egy politikus részéről. Nem tett másként Angela Merkel sem, amikor Wittenbergben szót kapott a reformációs nagy emlékünnepélyen.
Miután Orbán Viktor a mondandóját szembetűnő rövidséggel adta elő – s ennek itt ugyancsak üzenet jellege van –, nem mondhatunk mást, mint azt, hogy fellépése megfelelt mind a demokrácia követelményeinek, mind a jóízlésnek.
A legfontosabb körülményt a végére hagytam: a migrációs válság súlyát és jelentőségét. Ennek egybeesése a reformáció félévezredes ünnepével érdekes megfontolásokra indítja a megfigyelőt. Egy évszázaddal ezelőtt, 1917-ben a világháború öldöklése és a bolsevik coup d’état esett egybe a reformációs évfordulóval. Mind a mai események mind az egy évszázaddal korábbiak arra figyelmeztetnek, hogy a reformációban értékeljük a protestáns, azaz a tiltakozó elemet, a fennállóval szembeni tiltakozásét.