Elképzelem, amint egy csőlátású finnugrista, valamilyen szakrális tévedés folytán feljut a mennyországba. Szent István elé áll, hogy aszongya: Pista bátyám, instálom, hallotta-e, tudományos szempontból tulajdonképpen finnugorok volnánk. A Szentkirály mosolyogva végigméri, majd szelíden azt válaszolja: hülye vagy szerelmetes fiam. Finnugor nép nincs, sosem volt. Ez csupán egy nyelvészeti terminus technicus, nem etnikai önmeghatározás. (Ha már ide tévedtem: a szocialista-liberális kurzusok alatt, mikor nyakig ültünk a pénzügyi katyvaszban, attól tartottam, valamelyik ütődöttnek eszébe jut turistalátványosságot csinálni a Szent Jobból. Ilyenféleképpen: ötven dollárért kezet foghat Szent Istvánnal! Interaktív történelmi találkozás, szakrális élmény! Túl időn és téren! Csak most, csak itt, csak önnek!)
Nem tudjuk, mit szorított utolsóként a ránk maradt Szent Jobb.
Azt ellenben tudjuk, mi az a politikai „szentháromság”, ami nélkül lehetetlen egy országot eredményesen kormányozni: a kereszt, a jogar, a kard. A hit, a jog, az erő.
Nem kérdezem meg, kell-e világosabb útmutatás Szent Istvántól. Azt sem, létezik-e felemelőbb szent gesztus, mint amellyel búcsúzott – mielőtt felvétetett a mennybe –, mikor országát Mária oltalmába helyezte.
Forró nyári napokon kellemes elüldögélni a veleméri templom hűvösében, ahol az északi falon a háromkirályok vonulnak a beláthatatlan időben. Szent István, Szent László, Szent Imre, akit még hercegként megkoronáztak. Szenczi Molnár Albert szerint a magyarok a háromkirályokban saját őseiket látták. Termékeny néha eltűnődni azon, kiknek köszönhetjük, hogy nemzetként még mindig itt vagyunk. Aztán, magunkban eldúdolni – nem kell hallania senkinek sem – a régiek himnuszát, ami így kezdődik: „Boldogasszony anyánk, régi nagy pátrónánk, nagy ínségben lévén, így szólít meg hazánk…” Talán valahol velünk dúdolja a Szent Király is.