Jön az EU-s szigorítás, minden autóst érint
Jelenleg a határokon átnyúló jogsértések mintegy 40 százaléka büntetlenül marad.
Itt a nyár és itt a hétvége. Pszichiátriai példatár arról, mit csinálj és mit ne csinálj az M7-esen, és hogyan kezeld embertársaidat a száguldóktól a cammogókon keresztül a leállósávban előzőkig.
Nyitókép: az M7-M1 közös szakasza Budaörsnél, valamikor nagyon régen.
*
Itt a péntek. Amit csinálsz, és amit nem csinálsz az M7-esen. Pszichiátriai példatár megoldókulccsal.
1. Az autópályákat GYORS közlekedés céljából építik. Ha lassan, kényelmesen akarsz lemenni a Balatonra, akkor nem mész fel az M7-esre péntek déltől szombat délig. Az autópályákon 130 km/h a megengedett sebesség. Nem mész 90-nel, nem mész 100-zal és nem mész 110-zel, hanem tartod a 130-at. A legjobb, ha van tempomatod. Enyhítő körülmény, ha kifogyóban a benzined, vagy a kocsinak menet közben akadt valami kisebb baja.
2. Nem játszol önkéntes rendőrt. Aki gyorsabban megy, azt hagyod elmenni. Lehet, hogy a gyerekét viszi orvoshoz, vagy élete üzletét kell megkötnie. Aki meg Forma 1-et meg Párizs-Dakar rallyt játszik, annak az útjából jó előre félrehúzodsz,
3. A tükrökbe majdnem annyiszor nézel, mint előre.
4. A belső sáv előzésre való. Előzöl, és utána visszamész a külsőbe. Nem tehénkedsz a belső sávban. Ha mégis, és valaki jobbról lehagy, nem anyázol és nem kezdesz bénázni meg kapkodni, hogy utolérd. Helyette inkább lehúzódsz a külsőbe, és/vagy gyorsítasz.
5. Az M7 péntek délután nem a mozgó irodád és nem a lelki segélyszolgálat helye. Nem telefonálsz milliós üzleteket, nem intézed az ügyeket, nem sms-ezel és legfőképpen nem írsz emailt. Pletykatelefont se most bonyolíts, Mucika körmeinek a színe vagy a tegnapi berúgás a sztorija várhat egy órát.
6. A belső sávban a mögötted látható balra index leginkább azt jelenti, hogy valamit elrontottál az 1-5. pontokból. Valaki meg akar előzni. Fogod és lehúzódsz jobbra a külsőbe.
7. Tekintettel vagy a másikra, előzés közben nem szorítod be a kamion mögé, hogy élesen kelljen fékeznie. Vagy kiengeded magad elé, vagy gyorsítasz. Igen, ha néhány százalékkal a 130-at véletlenül átlépted néhány pillanatra, nem követezik az Armageddon.
8. Ha előzni akarsz, nem villogsz egyből, hanem balra indexelsz. Ha nem veszi észre, akkor villantasz, először csak egy rövidet.
9. Ha egy kisebb nyári zápor veri az utat, te nem taposod a féket egyből. Szépen mész tovább 130-cal. Ha zivatar van vagy ömlik az eső, akkor lassítasz és bekapcsolod a ködlámpát.
10. Az M7 nem versenypálya, különösen nem nyáridőben, péntek délután. Ráadásul sokan nem fogadják meg az 1-es pontot, úgyhogy nem fogsz tudni kilónyolcvannal döngetni. Inkább ne is erőltesd. Ha mégis, akkor a radarokat előre észreveszed és fokozatosan fékezel, nem hirtelen taposva.
11. Nem állsz meg a leállósávban hugyozni vagy a gyerekedet hugyoztatni. Kibírjátok a következő pihenőig, lekanyarodóig, vagy behugyoztok. Inkább a kárpitot tisztítsd, mint a gyerek agyvelejét a tűzoltók egy másik hűtőrácsról. Egyáltalán nem állsz meg a leállósávban.
12. Nem használod a leállósávot előzésre.
Nem előzöl két autó között a nem létező harmadik sávban. Nem fékezel rá a másikra bosszúból. Nem dudálsz. Ha motoros vagy, nem csinálsz gyilkost a többiekből.
12+1: Még egyszer az első pont: ha idegesít a gyors forgalom, menj inkább a régi 7-es úton, ott cammoghatsz kedvedre. Legalább megnézed az országodat. Ha meg az északi partra akarsz cammogni, akkor irány Bicske, utána 811-8(-77) útirány, majd ahol kell, balra le. Hogy Bicskéig miként jutsz el, rád bízom, de hogy az M1-es forgalmát kíméljük, jelzem: ott van a régi 1-es főút is.