A jobboldalon belül egyre inkább teret hódít az a vélemény, hogy a kormányt illető lényegi kritika elfogadhatatlan, mert az romboló, bomlasztó. Mentalitásváltásra pedig nagy szükség lenne, mert bennünket, konzervatív értékrendű embereket sokkal több köt össze, mint ami szétválaszt.
Kegyelmi időszakban élhetnénk: A keresztény, konzervatív középosztály színe-javának támogatását élvező kormány második ciklusát tölti, méghozzá igen erős felhatalmazással. A legerősebb ellenzéki párt ugyancsak jobboldali, és keményen dolgozik azon, hogy jobboldali radikális helyett konzervatívként fogadtassa el magát.
Kegyelmi időszaknak azonban nyoma sincs, keserű gyűlölet fűti a jobboldali értelmiség tagjainak java részét – első sorban mostmár egymás iránt. A jelenség mögött egy veszélyes mentalitás húzódik meg, amit jobboldali jakobinizmusnak nevezek.
Ennek okairól rövid cikksorozatot közlök a Mandiner hasábjain.
A minap egy kommentárt írtam egy álnéven megjelentetett „nyílt levél” kapcsán. Az eredeti változatot azóta levették a Tutiblogról, a szerkesztett, tompított változat itt érhető el. A gúnyolódó szöveg címzettje a Mandiner főszerkesztője. A nyílt levél szövege ezoterikus hangulatú, tartalma teljes egészében csak egy szűk kör számára érthető. Létrehozóját vagy létrehozóit az a tény háborítja fel, hogy a címzettje következetesen kritikus megjegyzéseket fogalmaz meg a jelenlegi kormány politikai gyakorlatával szemben, noha ezzel párhuzamosan elismeri annak erényeit és eredményeit is.
Az esetnek önmagán túlmutató jelentőséget tulajdonítok, mert a jobboldalon belül egyre inkább teret hódít az a vélemény, hogy a kormányt illető lényegi kritika elfogadhatatlan, mert az romboló, bomlasztó. E kritikát-nem-tűrő, kizárólagos véleményformálás igényével fellépő értelmiség képviselőit nevezem jobboldali jakobinusoknak.
E mentalitás sajátossága (1) az önpusztító tendenciájú gyűlölet; (2) az „értelmiségellenesség”; (3) a moralitás nélküli politikai cselekvés felmagasztalása.
Rövid cikksorozatomban e három problematikát tekintem át, kezdve az első ponttal és röviden utalva a másodikra. Politika és moralitás kapcsolatát pedig majd ugyancsak önálló cikkben, sorrendben utoljára érintem, noha az mind közül ez a legfontosabb.
(1) A jobboldali jakobinus mentalitás lényegi hasonlóságot mutat a bolsevik gondolkodással: Képviselőjét mélyebb indulat fűti a hasonló világnézetű személlyel szemben, mint hagyományos ellenségeivel / ellenfeleivel szemben. Utóbbinak a posztkommunista gazdasági elit képviselőit vagy a szélsőséges liberálisokat gondolhatnánk. Jakobinusaink azonban – különösen a Fidesz második kétharmados győzelmét követően – inkább fölényesen gúnyolódnak emezeken, míg a NER-rel szemben kritikát megfogalmazni merészelő konzervatív értelmiséget veszedelmesnek, az ellenség szálláscsinálójának tekinti, társutas értelmiséginek, aki végső soron a baloldal visszatérését segíti elő.
A NER kritikátlan – de nem elvtelen! – védelmezői sok esetben túlteljesítenek. A kritikus konzervatív jobb esetben megbélyegzés és gúnyolódás tárgya lesz, rosszabb esetben a fekete PR eszköztárából állítanak össze számára személyre szabott támadást, amely a legérzékenyebbnek vélt pontokra irányul (itt és itt).
(2) „Értelmiség-ellenesség” (így, idézőjelben)
A Fideszen belül az elmúlt években leadership szemléletváltás következett be. Ennek lényege, hogy a kormányfő az egyes szakterületek vezetőit lehetőség szerint nem az adott ágazatban tapasztalattal rendelkező, elismert csúcsértelmiség rátermett tagjai közül választja ki, hanem kívülről érkező politikai vezetőt jelöl ki. A koncepcióváltás nem ok nélkül következett be: az előző ciklusban komoly tanulságokkal szolgált a Szócska-Éger vagy a Hoffmann-Pokorni párbaj. A minisztériumok, illetve az államtitkárságok élére mostanában inkább olyan leader kerül, aki ügyesen játszik a különböző nagyemberek sleppjével. A felelősségi terület vezetője ettől függetlenül még lehet hozzáértő, sőt, akár művelt ember is, de beágyazottság tekintetében lehetőség szerint outsider.
Az „értelmiség-ellenesség” tehát nem azonos törvényszerűen az antiintellektualizmussal, az inkább esetleges velejárója. Miért jelentkezik mindez most problémaként? Részben éppen azért, mert a politikai vezetés annyira kifinomult és sikeres, hogy ritkán merül fel apropó, melynek mentén a sértettek meg tudják szervezni magukat.
Erre céloztam már korábban, a problémát a következő publicisztikában részletesebben kifejtem.
A jobboldali értelmiségen belüli feszültségek mégis most törnek felszínre. Miért?
A CEU-ügynek nevezett eseménysorozat váratlanul polarizálta a jobboldali egyetemi oktatókat, kutatókat, valamint a véleményformálók jelentős részét. A már jó ideje gyűlő feszültségek elementáris erővel törtnek felszínre, és többnyire nem azon törésvonalak mentén, melyekre számítani lehetett. A CEU bezárásának azóta elvetélt szándéka heterogén társaságot hozott össze az egyik oldalon – a Jobbikból a Fideszbe dezertáló fogatlan alkoholistáktól kezdve a mérsékelt csúcsértelmiség jeles képviselőjéig bezárólag.
Az ellenoldal nem kevésbé vegyes! Az egyetem elleni támadást ellenző jobboldaliak között egyaránt vannak mérsékelt konzervatívok, radikális, sőt szélsőjobboldaliak is. A CEU bezárásának feltétlen hívei azonban most árva gyermekként nézik a TV-ben a Fidesz megmondó embereit, akik egyszerre fújnak hideget és meleget: tüzelnek a Soros elleni végső küzdelemre (melyet elvi alapon csak helyeselni tudnék), és közben egyre elkeseredettebben ismételgetik, hogy az egyetem nincs bezárva, nem lesz bezárva és egyáltalán – micsoda képtelenség! – senki nem is akarta bezárni, az egész csak valami papírmunka, minden rendben lesz, a hőbörgők felültek a provokátoroknak.
Miért visszás a helyzet és miért nem alkalmas a CEU-val kapcsolatban felvett előjel az igazi jobboldaliság (divatos szóval: true conservative vs. cuckservative) megítélésére?
Azért, mert számos tény nem illeszthető bele ebbe a leegyszerűsítő jakobinus világképébe: tény, hogy a CEU évek óta – a többi magyarországi egyetemhez képest – méltánytalan előnyöket élvezett. Az is tény, hogy tevékenységének fontos pillére az LMBTQ forradalom egyik európai fészke, a gender tanszék, ahol egyebek mellett nyíltan kultúraellenes tevékenység is zajlik. E tanszék puszta léte joggal irritálja a konzervatív értelmiséget, melynek indulatai széles skálán mozognak a mélységes kétségbeeséstől a gyilkos dühig bezárólag.
A Közép-Európai Egyetem azonban vegyes színvonalú tevékenységet folytat. Bizonyos szakok idehaza és nemzetközileg is elismertek, és kiváló konzervatív professzorok tanítanak, illetve tanítottak ott, mint pl. a baloldalisággal aligha vádolható Balázs Zoltán és Csaba László.
Valószínűleg sosem tudjuk meg, hogy a magyar miniszterelnök milyen esélyt adott magának, mikor felvette a harcot a Soros-birodalommal, de szándékai mindenképpen dicséretesek. A támadás időzítése, annak taktikai elemei, valamint a CEU, mint szimbolikus célpontkiválasztása, azonban alapos zűrzavart keltett saját táborán belül is.
A mértékvesztés teljesen egyértelmű: a kormány a 139/2015. (VI. 9.) Kormány rendeletében akkreditálta a gender tanulmányokat. Nem kell járatosnak lenni az oktatáspolitikában ahhoz, hogy tudjuk, ilyesmi véletlenül nem fordul elő. A kormány tehát a saját hatáskörébe tartozó eszközökkel nem lépett fel a métely terjesztői ellen, akik „hamis tényekkel és beállításokkal etetnek bennünket”, de teljes mellszéleséggel bevállal egy esélytelen Dávid-Góliát küzdelmet a Soros-birodalommal szemben, hogy legyen egy ügy, melynek hosszú ideig gazdája lehet.
Mindezek eredője képpen groteszk helyzet állt elő: zsigerileg antiliberális és Soros-ellenes erők állnak ki a Közép-Európai egyetem mellett, mert az intézmény elleni támadásban megtestesülni látnak sok mindent, amit a Fidesz politikájában elhibázottnak tartanak. Noha gyűlölik Sorost vagy éppenséggel közömbös számukra,
mégis kiállnak az egyetemi autonómia eszméje mellett, és szót emelnek az ad hoc politikai döntéshozatal forradalmi logikával indokolt és szűnni nem akaró gyakorlata ellen.
Egy jobboldali ember számára többnyire nem kérdés, hogy Soros György szerteágazó tevékenysége összességében inkább káros, mint hasznos, még a tagadhatatlan pozitív melléktermékek ellenére is. Az sem kérdés, hogy az amerikai milliárdos európai befolyását célszerű az aktuálisan rendelkezésre álló eszközökkel a lehető legkisebbre redukálni. Ezen eszközök használatáról persze lehet értekezni, megítélésük leggyakrabban ízlés, neveltetés, vérmérséklet és nem kevésbé humor kérdése. (E tiltott tevékenységet szokás mostanában „nyünnyögésnek” nevezni).
E küzdelem során a jobboldali vezetés egyre inkább beáldozza saját, jobboldali szellemi elitjét, a hozzá mindeddig hűséges és már eddig is rettenetesen elnéző véleményformálókat, egyetemi oktatókat, kutatókat. A pártos sajtó ugyanis megbélyegzi: ostobának és árulónak minősíti azokat az embereket, akik a NER legitimitásának garanciái. A fideszes sajtó egy része meglehetősen hálátlanul bánik azokkal az emberekkel, akik nemzetközi konferenciákon 2010 óta szüntelenül védik a mundért, és próbálják árnyalni a hazánkról kialakított elfogult, egyoldalú képet Nyugat-Európában és másutt. A jakobinusok részéről ez nem csupán taktikai hiba, hanem stratégiai is: nem pusztán legmélyebb érzelmeit sértik meg ezeknek az embereknek, hanem életművüket, karrierjüket és intellektusukat veszik semmibe. Ezért aztán nem meglepő, ha sokakat közülük áttolnak esetleg a Jobbikhoz vagy az LMP-hez, ahol tárt karokkal várják őket.
Nem szeretnék az illem és a barátság kedvéért hamis optimizmust csempészni záró soraimba, de végzetesen pesszimista sem vagyok: a jakobinus mentalitás szerencsére nem genetikusan kódolt. Mindig van visszaút, a véleményt és a hozzáállást mindig meg lehet változtatni.
Mindenekelőtt arra lenne szükség, hogy ne tekintsünk ellenségként azon emberekre, akik nem igazodnak, nem tartják a sort, hanem ragaszkodnak ahhoz a fikcióhoz, amit – kissé elcsépelten – lelkiismereti szabadságnak nevezünk.
***
[A cikksorozat második része az értelmiségellenességről, a harmadik pedig a moralitást mellőző politikai cselekvésről szól majd.]
A szerző a Pázmány Péter Katolikus Egyetem doktorandusza, egyetemi oktató