És ez nem a saját vízióm kizárólag – tanárok tucatjai (meg merem kockáztatni, százai, ezrei) értettek egyet velem az elmúlt hónapok során, amikor felvetettem nekik ezt az elképzelést. Azaz, végre behozható a közbeszédbe, közgondolkodásba az a tény, hogy az általános iskolák alsós osztályainak tanárai számára sokszor komoly nehézség a hátrányos helyzetű gyerekek tanítása, és valóban kellene talán egy olyan időszak is, ami már nem óvoda, de nem is iskola még.
Ez segíthetné az átmenetet a két intézmény között, és leginkább azt szolgálná, hogy az addig sokszor még meg nem szerzett szocializációs, értelmi és elsajátított, fejlesztett készségi alapok meglegyenek az eredményes iskolai évekhez. Nyilván nagyon sok minden más is kell majd, hiszen tanulni csak akkor lehet eredményesen, ha van hol az iskola után otthon is, ha kerül étel az asztalra, ha a kilyukadt cipő helyett másikat is vehet a szülő a gyereknek.
De először is most az kell, hogy az iskolába, a valódi iskolába a lehető legtöbb olyan gyermek induljon el, akik, és akiknek a családjai értik, hogy az általános iskola a lehető legfontosabb és leginkább megbecsülni szükséges lehetőség a hátrányos helyzetűek részére. A rászorulóknak ingyenes étkezéssel, ingyenes tankönyvekkel, egy idő után ösztöndíjakkal.
*
Nem tudom, hogy kell-e még ezt ennél részletesebben is magyarázni, okfejteni, okoskodni valamiről, ami odakint, a Körúton túl borzasztóan egyértelmű, vegytiszta, és racionális döntésekre sarkall. A kormány most hozott egy ilyet, és ez olyan lépés, ami végre komoly esélyt kínál cigányügyben az előbbre mozdulásra. Minél több gyermek kap esélyt arra, hogy kellően felkészülten kezdje el az iskolát, annál könnyebb lesz a pedagógusok dolga, és annál több esély nyílik arra, hogy a cigánygyerekek az általános iskola után tovább is tanuljanak, és minden korábbinál többen legyen közöttük azok, akik szakmát, érettségit és diplomát szereznek majd.