− a forintot lekötni egy évre kamatozni 1%-on, így biztosítani, hogy egy év múlva 313 forint legyen a számlán,
ezzel párhuzamosan pedig ma rögzíteni a (példa esetében hibásan árazott) határidős piacon a 310 forintért történő euró vásárlást,
− az egy év múlva kapott euróból pedig törleszthetjük a kezdeti hitelfelvételt.
Miután kifizettük a kezdeti euróhitelt, maradt a számlánkon 3 forint, így az ügyleten 3 forint nyereség képződött kockázatmentesen. Mindezt addig lehet csinálni, amíg vagy a határidős ár fel nem megy 313-ra, vagy míg a világ összes pénze ki nem köt az ügyletelőnél. Általában az szokott történni, hogy az ár − épp a bemutatott ú.n. arbitrázs ügyleteknek köszönhetően − hamar visszaáll arra a szintre, ahol az ilyen kockázatmentes profitszerzés lehetetlenné válik, azaz arra a szintre, amit a kamatkülönbözetek indokolnak. (Ugyanez igaz a másik irányban is: ha egy év múlva a határidős ár 316 forint lenne, akkor épp az ellenkező módon lehetne szintén 3 forintot keresni.)
Az, hogy ma 313 az egy év múlva esedékes euró/forint ár, nem jelenti azt, hogy végül egy év múlva az ár „biztosan” ennyi is lesz. Lehet arra spekulálni, hogy végül lejön az ár 310-re: aki erre szeretne fogadni, annak forintot kell venni a határidőspiacon, és amennyiben bejön a spekuláció, azaz az árfolyam tényleg lejön 313-ról 310-re, akkor 3 forint nyereség képződik. Azonban ez egy spekuláció. A mai egy év múlva esedékes valós piaci ár 313. Ha ma valaki rögzíteni kívánja az egy év múlva esedékes árat, akkor azt 313 forinton tudja megtenni. Ha valamilyen értékelési modellben kell használni a 2017-es árat, akkor 313-at helyes használni, nem pedig a 310-et.
*
A bankok nem ugyanazt az árat sugallták ügyfeleiknek, mint amit a saját modelljeikben alkalmaztak
Míg a deviza határidős árazás egyáltalán nem ismert az ésszerűen tájékozott fogyasztó számára, addig a deviza határidős kereskedők, például a bankok treasury osztályán dolgozó szakemberek, illetve a banki vezetés számára ennek nem ismerése elképzelhetetlen.
Ha egy banki treasury-n dolgozó határidős devizakereskedő 2007-ben a monitorjára nézett, akkor azt látta, hogy míg az azonnali frank/forint árfolyam 150, addig a 2008-as határidős árfolyam 160, a 2009-es 170, a 2015-ös pedig 250. A határidős forint árak azért voltak ilyen meredeken növekvők a távolabbi lejáratokra, mert magas volt a kamatkülönbözet; a forint kamat ekkor 7% körül, a frank kamat pedig 1% körül mozgott, így a határidős árak minden évben nagyságrendileg 6%-os növekedést mutattak.
A bank számára ismertek voltak a valós piaci határidős árak, így tudhatták, hogy abban az esetben, ha a devizahitel-szerződés törlesztőrészleteit nem az azonnali árfolyammal (azaz nem végig 150-nel), hanem valós, piaci határidős árakon (azaz, 160, 170, 250 stb.) számolja valaki, akkor kiderül, hogy a konstrukció kedvezőtlen az ügyfél számára.
Ezt az információt a bankok azonban mégsem osztották meg az ügyfelekkel kapcsolatba lépő kollégáikkal, illetve így az ügyfeleikkel sem. Vélhetően azért tették ezt a bankok, mert abban voltak érdekeltek, hogy minél több hitelt helyezzenek ki, és nem akarták az ügyfeleiket eltántorítani a hitelfelvételtől a valódi értékelés bemutatásával. A bankok magatartása ezért okkal nevezhető nem jóhiszeműnek, vagy akár kifejezetten megtévesztőnek.
Az esetet ahhoz lehetne hasonlítani, mintha egy autógyár néhány részlege és a vezetés tudná, hogy nem jó a fék a gyár által gyártott autókban, de erről − a nagyobb értékesítés érdekében − nem értesíti az autószalonokat, így azok mégis ajánlják és eladják az autókat a gyanútlan vásárlóknak.
*
Mit kell tenni ilyen esetben?
Autóvásárlás esetében a vételi szerződés arról szól, hogy az autógyár elad egy műszakilag kifogástalan állapotban lévő autót, a vevő pedig kifizeti a vételárat. A vevő nem rendelkezik azzal a tudással, hogy megállapítsa, hogy az autó egyes elemei működnek-e vagy sem, ez az autógyár professzionális felelőssége. Ha a fék nem működik, a vásárló visszaviheti az autót és kötelezheti a gyárat, hogy javítsa ki a féket vagy cserélje ki az autót. Azaz a vásárló kötelezheti az autógyárat arra, hogy újra olyan helyzet jöjjön létre, amely megegyezik az eredeti vételi szerződésben foglaltakkal.
A devizahitel-szerződés szellemisége az volt, hogy a bank az ügyfél számára egy, a forint hiteleknél kedvezőbb konstrukciót ad valamekkora kétirányú árfolyamkockázat mellett. Ezzel szemben a bank valójában nem jóhiszeműen, sőt egyenesen megtévesztően járt el akkor, amikor nem tájékoztatta az ügyfeleket a valós piaci határidős árakról, amelyet saját maga ismert és modelljeiben alkalmazott.
A nem jóhiszemű vagy egyenesen megtévesztő magatartás elegendő indokot adhat arra, hogy a szerződés támadható legyen, majd kötelezni lehessen a bankokat arra, hogy a bankok úgy módosítsák a szerződést, hogy az eredeti devizahitel-szerződés szellemiségének megfelelő állapot jöjjön létre; azaz a bankok számolják újra a szerződést a felvételkori devizaárfolyammal, ami egyben azt is jelenti, hogy a bankok engedjék el az ügyfelek árfolyamváltozásból származó veszteségét.
Ha az autóban nem csak a fék nem működik, hanem az index és a hátsó ajtó sem, és ez utóbbiak már kicserélésre kerültek, ez nem ok arra, hogy az autógyár ne javítsa meg a legjelentősebb hibát, a féket is. Ugyanígy, az a tény, hogy másik két okból (árfolyamrés alkalmazása, egyoldalú kamatemelés) már javítani kellett a devizahitel-terméken, még nem ok arra, hogy a legfontosabb hiba, az árfolyamveszteség ne kerüljön kijavításra.
*
Mekkora összegről van szó? Kibírnák-e a bankok a veszteséget?
Az árfolyamveszteség elengedése azt jelentené, hogy az árfolyamveszteség az ügyfelekről a bankokra hárulna. Közel 3500 milliárd forintnyi devizaalapú, mára forintosított lakossági jelzálogszerződés maradt. A teljes állományra vetített árfolyamveszteség, saját hozzávetőleges számítás alapján közel 1500 milliárd forint. A bankok tényleges vesztesége azonban ennél jóval kevesebb lenne, mivel az árfolyamveszteségek elengedése jelentős részben olyan tartozások elengedését jelentené, amelyek amúgy sem kerülnének visszafizetésre.
A teljes 3500 milliárd forintos állományból közel 1000 milliárd forint a nem teljesítő hitel. Ezekre a bankok már 65%-os értékvesztést képeztek, emellett egyes követeléseket akár 75-80% diszkonttal adnak tovább követeléskezelőknek. Így vélelmezhetően a nem teljesítő állomány valódi értékelésére szinte alig lenne hatással az árfolyamveszteség elengedése.
További közel 1000 milliárd forintnyi „átstrukturált” szerződés van. Ezen állomány jelentős részében szintén fizetési gondok lehetnek, így erre az állományra is igaz, bár jóval kisebb mértékben, hogy az árfolyamveszteség elengedésével részben olyan követelések szűnnének meg, amelyek egyébként sem lennének kifizetve.
A bankok legnagyobb valódi vesztesége az árfolyamveszteség-elengedéssel a teljesítő állomány esetében lenne, mivel ezzel a lépéssel olyan követelések törlődnének, amelyeket egyébként nagy részben teljesítenének.
A három csoportot figyelembe véve, a tényleges veszteség a bankrendszer számára teljes árfolyamveszteség-elengedés esetén − saját, hozzávetőleges számítás alapján − nagyságrendileg 800 milliárd forint lehetne. Egy kevésbé átfogó adósságelengedés, ahol a szociálisan rászorulók árfolyamvesztesége 100%-ban, a kevésbé rászorulóké viszont csak 50%-ban kerülne törlésre − szintén saját hozzávetőleges számítás alapján − nagyságrendileg 300 milliárd forint veszteséget okozna a bankrendszernek.
Minden nemzetgazdasági szempontot figyelembe véve, talán ez utóbbi megoldási javaslat − azaz teljes árfolyamveszteség elengedés a rászorultaknak és 50%-os mindenki másnak − tűnik a legjobbnak.
A bankrendszer saját tőkéje közel 3000 milliárd forint, így a veszteség bár jelentős, de elviselhető lenne. Az árfolyamveszteség elengedésével rendkívüli mértékben javulna a megmaradó hitelek minősége és a banki mérlegek átláthatósága.
*
Egyéb javaslatok az adósságcsapda felszámolásához
Az árfolyamveszteség elengedése mellett néhány kiegészítő intézkedés segíthet annak érdekében, hogy lehetőleg minden, végül megmaradó lakossági hitel fenntarthatóvá váljon, illetve a megmaradó nem teljesítő lakossági hitelek kitisztulásra kerülhessenek:
Tényleges öncsőd bevezetése: lehetővé tenni, hogy bármelyik adós dönthessen úgy, hogy ma csődöt jelent, és holnaptól pénzügyileg tiszta lappal új életet kezd („elsétál a kötelezettségeitől”). A hitelezők vegyék el a korábbi adós eszközeit, ezt osszák szét maguk között, de efelett a korábbi adóst semmilyen további kötelezettség ne terhelje.
Végrehajtások egyszerűsítése, gyorsítása: az árfolyamveszteség elszámolása után egyszerűsíteni lehetne a végrehajtásokat. Abban az esetben, ha az árfolyamveszteség elengedésre került, és visszaáll az eredeti megállapodás szellemisége, de az adós mégsem fizet, akkor a banknak legyen lehetősége a fedezetet egyszerűen érvényesíteni.
A Nemzeti Eszközkezelő kapacitásának növelése: érdemes lenne tovább bővíteni az eszközkezelő kapacitását, hogy az adósságelengedés után sem teljesítő hitelek esetében történő fedezet/ingatlan eladások ne okozzanak az ingatlanpiacon túlkínálatot rövid távon.
Tőkemegfelelés lazítása: annak érdekében, hogy az árfolyamveszteség-elengedések miatt elszenvedett sajáttőke veszteségek ne korlátozzák a bankokat a hitelezésben, érdemes lehet a tőkemegfelelési mutatókat némileg lazítani.
Vonatkozó adózási kérdések tisztázása: egyértelműsíteni kell, hogy az árfolyamveszteség elengedéséből származó adósságelengedés személyi jövedelemadó mentes.
Abban az esetben, ha mind a hitelfelvevőnek, mind a banknak van valós alternatívája („elsétálás”, illetve fedezet-érvényesítést), akkor a két fél fokozottan érdekelté válik az együttműködésben és a megegyezésben. Így az árfolyamveszteség leírása után, a problémás esetekben még egy utolsó, közös megegyezésen alapuló hitelszerződés átstrukturálásra is sor kerülhet, amely során a maradék problémás szerződés nagy részét is fenntartható pályára lehetne állítani. Így a banki mérlegekből elhanyagolható szintre csökkenne a nem teljesítő lakossági hitelállomány.
*
Konklúzió
Mivel a bankrendszer nem tájékoztatta vagy megtévesztően tájékoztatta az ügyfeleket az árfolyamváltozás kockázatairól, fairnek tűnik az árfolyamváltozásból származó veszteséget legalább részben a bankrendszerre hárítani. Ezzel az adósságelengedéssel és néhány további kiegészítő intézkedéssel segíteni lehetne az adósságcsapdába jutott háztartások jelentős részén. Bár a bankok vesztesége jelentős lenne, ezt a bankrendszer el tudná viselni. A bankrendszer valódi veszteségét csökkenti, hogy az árfolyamveszteségek elengedésével jelentős részben olyan követelések törlődnének, amelyek amúgy sem kerülnének kifizetésre. A „végső elszámolás” után jelentősen kitisztulnának a banki mérlegek. A múlt végleges lezárásával új korszakot lehetne kezdeni a bankok és lakossági ügyfeleik együttműködésében.