Burke, a 18. századi whig parlamenti képviselő, a francia forradalom jeles kritikusa kívülálló volt (ír közember volt, nem angol nemes), akinek eszméiben fontos helyet foglal el az ideológiaellenesség, valamint gondolkodásának van egy ösztönös vallásos összetevője.
Hayek, a kapitalizmus védelmezője Harris szerint a változáshoz való konzervatív hozzáállást fejtette ki részletesen a piac működését tárgyalva, felvázolva a „spontán rend” elméletét és gyakorlatát. A piac eszerint olyan rendszer, amiben egyszerre van jelen folyamatosság és együttműködés. Az általános törvények, a joguralom (nem jogállam, hanem rule of law) arra jó, hogy ezen át mindenki ki tudja fejezni magát, segítségével mindenki ki tud teljesedni. A szabad piacnak – szögezte le Harris – a kontinentális jobboldaliakkal szemben Edmund Burke is híve volt.
Liberalizmusok és a konzervativizmus jövője
Thatcher kapcsán Harris arra hívta el a figyelmet: a kulturális konzervativizmussal nem lehet választást nyerni gazdasági liberalizmus nélkül. Hozzátette: sem Margaret Thatcher, sem az amerikai konzervatív elnök, Ronald Reagan nem volt filozófus, ők gyakorlati cselekvők voltak.
A közép-európai rendszerváltásokig, a kommunizmus összeomlásáig a hidegháború egy ideológiai háború volt a kommunizmus ellen, aminek végül nem a konzervativizmus, hanem a liberalizmus lett a győztese. Azóta azonban a liberalizmusnak számos ágát megkülönböztethetjük: gazdasági liberálisokat; társadalmi liberálisokat; a katolikus hagyományú országokban és Magyarországon a militáns szekuláris liberálisokat; és a szocialista-kommunista forradalmi hagyomány továbbvivőit, akik liberálisnak nevezik magukat.