Zivatarfront csap le az országra: jégeső, szélvihar és 35 fokos hőség is várható hétfőn

Hétfőn szinte az egész országot heves zivatarok, jégeső és viharos szél sújtja, miközben keleten még 35 fok feletti hőség tombol.

Miért nem ért minket a Nyugat? Miért nem érti meg a Nyugatot Kelet-Közép-Európa? Magyarország és a kelet-közép-európai régió, valamint a Nyugat közötti félreértések, ismerethiányok és nézetkülönbségek okairól beszélt Oplatka András magyar származású svájci történész, publicista, a Magyar Tudományos Akadémia külső tagja a Corvinus Egyetem és a genfi Webster University csütörtöki budapesti konferenciáján, amely Magyarország, térségünk és a Nyugat jövőjével foglalkozott. Tudósításunk.
Oplatka András személyes történettel kezdte eszmefuttatását: a lánya Budapesten tanított németet a kilencvenes években, és meglepve tapasztalta, hogy fiatal tanár kollégái a fizetés megkapása után rögtön mennek költekezni a boltokba, éttermekbe. Svájci szellemben feltette a kérdést a szüleinek: „Miért nem takarékoskodnak?”
A Magyarországról 1956 után, 14 éves korában Svájcba távozó Oplatka elmagyarázta lányának, hogy a magyarokat a történelmi tapasztalataik vezérelték. Az inflációs időszakok és történelmi sorscsapások arra tanították a magyarokat, hogy nem érdemes hosszú távra tervezni, és a lánya kollégái is ezeket a reflexeket örökölték szüleiktől és nagyszüleiktől. „Lehet, hogy 1989 egy új korszakot nyitott, de nagyon hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy egy ország mentalitása megváltozzon” – hangsúlyozta a svájci-magyar történész.
A Nyugathoz kapcsolódunk
De miért is alakultak ki mentalitás- és értelmezésbéli különbségek Nyugat- és Kelet-Közép-Európa között? Oplatka András szerint alapvetően sokkal jobban kapcsolódik a mi régiónk a Nyugathoz, mint az Oroszország jelképezte Kelethez. A mi térségünket – Oroszországgal szemben és a Nyugathoz hasonlóan – az uralkodó és a nemesség, valamint az egyházi és a világi uralom közötti hatalommegosztás jellemezte. A régiónkat Nyugathoz hasonlóan formálta a humanizmus, a reneszánsz, a reformáció és a felvilágosodás is; és térségünkben is korán megjelent a liberalizmus és a szociáldemokrácia eszméje.
„A régiónkra kényszerített szovjet rendszer nem volt összhangban a civilizációnkkal” – hangsúlyozta Oplatka András. A közép-európai országok elutasították a kommunizmust és az idegen uralmat. A Nyugat erről keveset tudott, hiszen számukra a Vasfüggöny mögötti országok évtizedekig „terra incognitának”, ismeretlen földnek számítottak. A nyugati diákok nem tudtak semmit Lengyelország, Magyarország vagy épp Szlovénia történelméről. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a mi térségünkben is meseszerű tévképzetek alakultak ki a Nyugatról.
Ezért aztán az 1989-es „Vissza Európába” jelszó hamar problematikussá vált. A Nyugatnak nem tetszett, hogy térségünkben megjelent a szélsőjobb, ahogy az sem, hogy errefelé a civil társadalom túl gyenge a politikai osztállyal szembeni egyensúlyhoz. Oplatka szerint ugyan volt fejlődés az elmúlt 25 évben, de az intolerancia és gyűlölködés megtapasztalása kényelmetlen a nyugatiak számára. A történész úgy látja: a „régi” EU-ban egyre többen vélik úgy: „az EU egykor egy nemes klub volt, ahová mostanában kétes alakokat vettek fel”. Ráadásul a nacionalizmus is felütötte a fejét.
Oplatka András szerint ebben a véleményben is van igazság, de minderre megvan a közép-európaiak válasza is, amiben szintén van igazság. Itteni szemszögből a nyugat-európaiak elfogadták az amerikaiak segítségét a 2. világháború után, most jólétben élnek; miközben a kelet-európaiaknak nem jutott ilyen segítség a kilencvenes években, hogy új startot vegyenek. A társadalmi nyomorúságból aztán megszületett a radikális jobboldal. A térségünk részéről pedig jogos az a felvetés is, hogy minket utoljára nem egy náci, hanem egy kommunista diktatúra sújtott, és annak örökségével kell most megküzdenünk. Nyugaton pedig nincsenek kellő mértékben tisztában a kommunizmus hatásaival, hiszen nem élték át azt.
Eltérőek a történelem-felfogásaink
A svájci-magyar történész-közíró felhívta a figyelmet a történelem-felfogásaink különbségeire is. Csehországot, Lengyelországot és Magyarországot az 1000. év környékén alapították, és ezek az országok csatlakoztak a már kialakult európai rendhez. Ezer éve tart a küzdelem az Európához való felzárkózásért, mely során sokszor súlyos akadályok húztak minket vissza, mint legutoljára a kommunista uralom a 20. század második felében.
Oplatka András úgy látja: az, hogy a mi térségünkben folyamatosan előkerül a történelem a közéleti vitáinkban, furcsa a nyugatiak számára. Az itteni vitákban jellemző alap az, hogy míg a nyugati országok történelmét sikeresnek ítéljük, addig a saját történelmünket vesztesnek, tragikusnak. Oplatka az amerikai író Updike-ot idézte, aki egyik művében arról írt, a kelet-európaiak szeretik magukat felsőbbrendűnek tartani – a szenvedésben. A svájci-magyar előadó szerint a lengyelek saját magukat tartják Hitler és Sztálin fő áldozatának. A csehek München miatt szintúgy áldozatnak tartják magukat. És a kelet-európaiak összességében úgy tartják, hogy a nyugatiak egy piszkos alku keretében kiszolgáltatták őket Moszkvának.
Lehet, hogy egyesek azt mondják, „ezek régi sztorik, kit érdekelnek?”, de a közép-európaiak számára ezek mintha tegnap történtek volna. És amióta a térségünk államai az EU tagjai lettek, úgy gondoljuk, a nyugatiak tartoznak nekünk valamivel. A nyugatiak viszont úgy vélik, nekünk kell hálásnak lennünk, hiszen pénzbeli támogatásokat kapunk, amiket a nyugati adófizetők állnak. Ez az álláspont viszont felbosszantja a keletieket, akik úgy érzik, mintha egy gazdag nagybácsi beszélne így a szegény rokonaikhoz.
Nacionalizmus előtt és után
Oplatka harmadik pontja a nemzet kérdése volt. A legtöbb közép-európai nemzetállam az 1. világháború után született meg, s a nemzeti érzést a legtöbb kommunista hatalom is kihasználta, bár a kommunizmus ütközött a nemzeti tudattal. 1989 után viszont újjáéledtek a nemzetek – azzal a tudattal együtt, hogy a régmúlt legendás és dicsőséges volt, szemben a tökéletlen jelennel, amiért kompenzáció jár. Önkritikus gondolkodás helyett populista leegyszerűsítések és nemzeti fantáziák jellemzik a politikát, miközben súlyos vitákat tud kiváltani egy-egy történelmi figura szoborállítása.
A svájci-magyar történész felidézett a magyar reformkor idejéből egy anekdotát, mely szerint Metternich herceg és Széchenyi István a nemzet kérdéséről vitáztak. „Nemzet, nemzet, mi az? Az állam minden” – csattant fel Metternich. A mai Közép-Európában viszont a fordítottja igaz: az emberek őszinte hazafinak tartják magukat, de nem azonosítják magukat az állammal, sőt, az államot ellenségesnek tartják.
Oplatka szerint a nacionalista érzések közép-európai fellobbanása éppen akkor kezdődött, amikor a Nyugaton lehanyatlóban volt. A nyugati értelmiség a nacionalizmus elhagyását és az európai tudat kialakulását szorgalmazta. Nem értik meg, hogy a szuverenitás és a nemzeti érzés fontos Kelet-Európában. És ez nem sovinizmust jelent, hanem egy kísérletet a kommunizmus alatt szétesett társadalmak összekovácsolására. A sajátos történelmi út miatt nem lehet a keletieken számon kérni az aktuális nyugati politikai korrektséget.
Ugyanakkor Oplatka András azt is hangsúlyozta: a keletieknek is meg kell tanulnia az együttműködést, a tárgyalás és a kompromisszumok művészetét. Előadása végén kitért arra: rossz üzenetnek tartja, hogy a visegrádiak megtagadják a szolidaritást a migráció ügyében, és agresszívan beszélnek a nyugatiakkal. Szerinte a visegrádiak meg fogják tanulni, hogy a szolidaritás nem egyirányú utca. És észre lehet venni a dekadenciát a nyugati társadalmakban, de ez a fejlett, jóléti társadalmak szerves része, ettől még a Nyugat gazdag, innovatív és fejlett marad a jövőben is.