A taxisblokád oka nyilvánvalóan nem a benzináremelés volt, hanem az új kormánnyal szembeni csalódottság és indulat, meg még valami, amit még ma is csak találgatni lehet. A taxisblokád okainál azonban sokkal fontosabbak annak következményei: a taxisblokád világossá tette, hogy a demokratikus fordulatnak lényegében nem volt társadalmi támogatottsága, s hogy a magyarok alapvetően semmiért, még a szabadságért vagy a jövőbeni jobb életért sem hajlandóak semmiféle áldozatra.
A reformközgazdász szakma és az akkori liberális ellenzék (SZDSZ, Fidesz) fő megmondóemberei az egyetemi közgazdasági tankönyvek aktuális fejezeteit olvasták a kormány fejére. Már az első száz napban a lengyel mintájú sokkterápiát, radikális privatizációt, a minél teljesebb piacosítást és az állam radikális leépítését kérték számon az új kormánytól, etatizmusról, a magyar középrétegek megengedhetetlen támogatásáról és még száz egyéb »galádságról« szónokoltak, míg ezzel szemben az MSZP épp a »szocializmus vívmányainak« leépítésével, a mérhetetlen szegénység eltűrésével és szociálisan érzéketlen kormányzással riogatták a nagyérdeműt. Hetente jelentek meg az ÚJCSAKŐ (Újpesti Családsegítő Központ) létminimum-számításai, s mindenért természetesen a múltba néző, reakciós és hozzá nem értő kormánypártok voltak a felelősek. Hogy a sokkterápia még nagyobb szegénységet, még több ember reménytelen leszakadását okozta volna, az láthatólag senkit sem érdekelt.
»Nem ellenzék, ellenfél.« Ezt a kiváló mondatot Kis János, az SZDSZ akkori elnöke ugyan nem akkor, hanem néhány héttel a taxisblokád után fogalmazta meg, hozzátéve, hogy »kérlelhetetlenül fognak harcolni a kormány ellen«, de a párt események alatti viselkedéséből már a blokád napjaiban is világos lett, hogy a legnagyobb ellenzéki párt meghatározó személyiségei mennyire nem voltak lojálisak a rendszerhez, s mennyire nem képesek elfogadni a parlamenti választások eredményét, ha nem ők nyernek. (»Mucsa és félelem - vagy szabad demokrata többség. Nincs harmadik út«, ezek voltak Tamás Gáspár Miklós emlékezetes cikkének záró sorai már 1990 tavaszán.) Az SZDSZ-t belülről jól ismerők mesélték később, hogy Jean Jacques Kis akkor már egy ideje a kormányt elsöprő népharagról elmélkedett, s a taxisblokád idején meg is jelent egy, a kormányt távozásra felszólító forradalmi kiáltvány, amit végül sietve visszavontak. Az SZDSZ meghatározó erejű alakjai azonban rendszeresen feltűntek a barikádokon, s ellenállásra buzdították a Népet. 1968 májusának Párizsát képzelték a pesti utcákra. Vagy talán az 1919-es Tanácsköztársaság kikiáltását?
Árpi bácsi. Nehéz a dolgot szépíteni: a Magyar Köztársaság elnöke a közrend és a legitim kormány ellenében, az ország közlekedését megbénító magánfuvaros blokád mellé állt. Nem igaz, hogy a nyilatkozataival és határozott kiállásával visszatartotta a kormányt a katonai erő bevetésétől, mert ilyen szándék nem volt. De az sem az államfőn múlt, hogy a kormány a rendőrséget használja a rend helyreállítására, mert a rendőrség vezetői jó előre kilátásba helyezték a parancsok megtagadását. Azonban az államfőnek egyetlen szava sem volt a kormány, csak a blokádozók mellett, a műtétből lábadozó kormányfőnek pedig barátságosan a lemondást ajánlotta. A két régi barát és 56-os harcostárs, az államfő és a kormányfő kapcsolatában azokban a napokban valami véglegesen megszakadt.
A taxisblokád idején nem merült fel a karhatalom bevetése az első útakadályok létrehozói ellen, de Barna Sándor, a főváros akkori rendőrfőkapitánya mégis jónak látta idejében közölni, hogy ha erőszak bevetésére kapna parancsot, megtagadná, s ehhez megerősítésért az államelnökhöz futott.