Kéjnők és buzivonal – a prostitúció múltjáról konferenciáztak
2015. október 10. 09:02
Miért a Rákóczi tér volt az ipar központja? Miért volt érdekes a rendőrség számára a „buzivonal”? Mennyi előnye volt egy munkásosztályból származó prostinak egy reakcióshoz képest? A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen értekeztek az MTKK Jelenkutató csoportja által meghívott társadalomtudósok a pártállami idők prostitúciójáról. Tudósításunk.
Prostitúció és szocializmus címmel tartott konferenciát és kerekasztal-beszélgetést a Ludovika épületében a Molnár Tamás Kutatóközpont Szécsényi Mihály vezette Jelenkutató csoportja.
(Szex)munkásosztály
A rendezvény első előadását a Fővárosi Kormányhivatal szociálpolitikai munkatársa, Bácsalmási Irén tartotta, aki a prostitúció jogi megítélésének múlt századi történetét tekintette át. Rámutatott: egy 1926. évi BM-rendelet meghatározta a kéjnői szolgáltatások legális mikéntjét, a szabályozás pedig még 1950-ben is megengedte ezt a fajta tevékenységet. A kommunista éra első éveiben ugyanis az állami vezetésben a legkisebb ügy is nagyobb volt annál, hogy a prostitúció felszámolásával foglalkozzanak. Az ideológusok ráadásul hitték, hogy a szocialista társadalom megvalósulása automatikusan magával hozza a „dolgozó nők” tényleg dolgozó nővé válását.
A század derekán tízezer „erkölcsileg fertőzött személyt” tartottak nyilván, ebből háromezer valamilyen módon a prostitúcióhoz kötődött – folytatta Bácsalmási. Amikor az '50-es évek elején megjelent az állami igény az iparág visszaszorítására, kétirányú megoldást dolgoztak ki: egyfelől hat havi elzárással büntethető kihágássá (tehát nem bűncselekménnyé) minősítették a profitorientált szexet, másfelől megteremtették az érintett iparűzők „szocialista embertípussá” nevelésének intézményi feltételeit.
A szakember kitért arra, volt egy rés is a légycsapón: ha az örömlány vállalta, hogy ügynökként segíti az állambiztonság munkálkodását, maradhatott a kaptafánál. Sokan éltek is a lehetőséggel – ők egyébként jellemzően használhatatlan információkkal szolgáltak a titkosszolgálatok számára. Akik viszont bekerültek az átnevelő gépezetbe, aligha számíthattak az egyenlő bánásmód érvényesülésére: míg az osztályidegeneket egyből internálták, a munkásosztályból származó szexmunkásokat az előző társadalmi rend áldozatainak tekintették, és a fokozatosság elve szerint kezelték. Az ő útjuk az átnevelő intézetből leginkább a textiliparba vezetett.
Bácsalmási Irén elmondta, az osztályalapú kivételezés bizonyos szempontból kontraproduktív volt: a rendőrök egy idő után elkezdték kerülni a prostituáltakkal szembeni fellépést, nehogy belefussanak a vádba, hogy a tisztességes munkásosztályt vegzálják. A lányok jó része ugyanis szerzett dolgozói igazolást. Arról már nem is beszélve, hogy '53-ban közkegyelem által megszűnt a még intézetben lévők őrizete, amitől sokan végképp elszemtelenedtek: a rendőri intézkedéseket semmibe vették, becsmérelték az egyenruhásokat, de olyan is megesett, hogy a nyílt utcán leszólították őket.
Később KMK-ként, azaz „közveszélyes munkakerülőként” tudtak fellépni a testükből élőkkel szemben, mivel azonban továbbra is sokan fedezték tevékenységüket kamu állások igazolásával, érett az önálló büntetőjogi tényállás megalkotása. Amikor ez megtörtént, a büntetőkódex 2 évig terjedő szabadságvesztést kapcsolt a cselekményhez. A kriminalizált piacról '56-ban sok prostituált menekült külföldre, a piacgazdaságba. Később a prostitúciós bűncselekmények egyes eseteit visszaminősítették szabálysértéssé.
Új generáció és a prostituáltak osztálytársadalma
A történet Szécsényi Mihály tolmácsolásában folytatódott a kádári konszolidációról, amelyben a rendőrség mellett a munkásőrség vetette vigyázó szemeit az eltévelyedni hajlamos ifjúságra. A hatóságok régi beidegződései és eszközei viszont nem voltak hatékonyak a prostitúció új generációjával szemben – hívta fel már akkor a figyelmet egy szakértő. Előtérbe kerültek az „amatőrök”, akik csak ajándékokra és a szórakozásuk finanszírozására tartottak igényt szolgáltatásaik ellentételezéseként.
Szécsényi ismertette egy a VIII. kerülettel foglalkozó rendőr százados kategorizálását, amely szerint a ranglétra legalján azok a hölgyek álltak, akik egy vacsoráért akár egy kapualjban is munkához láttak. Őket a szórakozóhelyeken portyázó, onnan szobára járó nők követték, a prostihierarchia piramisának csúcsán pedig a szállodai kéjnők álltak, akik gyakran szintén nem készpénzért, hanem luxusjuttatásokért tettek a kuncsaftok kedvére.
A Jelenkutató csoport vezetője arról is beszélt, hogy egyes lányok úgynevezett „galerikből” kerültek ki, de arra is volt példa, hogy a szakma néhány képviselője állt össze és tömörült egy-egy, a tevékenységét elősegítő, kvázi egyesületbe. A hatóságok pedig sok esetben pénzügyi jogsértéseken keresztül fülelték le az üzletszerűen kéjelgőket, akárcsak az amerikai rendvédelmi szervek a nagy gengsztereket – árulta el a kutató.
Miénk volt a tér
Tóth Eszter Zsófia, a Veritas Történetkutató Intézet történésze titkosszolgálati és rendőrségi jelentéseket is vizsgáló levéltári kutatásainak eredményeit ismertette. Kiderült például, hogy a Rákóczi tér azért válhatott az ipar centrumává, mert a környékbeli vendéglátóhelyek kiváló alibit szolgáltattak a „munka után csak egy sörre beülő”, családos kuncsaftoknak. Ennek megfelelően a környék forgalmát javarészt délután 16 és este 21 óra között bonyolították, mert így otthon nem volt feltűnő a kimaradás.
E téren e tér szerepe a '70-es évektől annyira jelentőssé vált, hogy még a Rádiókabaré műsorában is szó esett róla – jegyezte meg Tóth. Hozzátette: ezt a kor sztárzsaruja, Tonhauser László helytelenítette, mivel a nyomozó szerint így azok a rádióhallgatók is tudomást szereztek az ott folyó üzelmekről és kedvet kaphattak egy kora esti józsefvárosi kiránduláshoz, akiknek egyébként nem voltak ilyen ismereteik a Rákóczi térről.
A történész hangsúlyozta: akkoriban nem volt jellemző állami és hatósági törekvés arra, hogy a kuncsaftot büntetni kellene; a prostituáltak pedig az esetleges eljárásokban mindent megtettek, hogy megóvják ügyfeleiket a bajba kerüléstől.
A meleg-helyzet a prostitúcióban
Az Akadémia kutatójaként dolgozó Takács Judit a pártállami idők homoszexuális prostitúciójáról szerzett információit osztotta meg. Ez a tevékenység egészen 2002-ig más szabályozás alá esett, mint a heteroszexuális ügyek. A homoszexuális érintkezés eleinte a felek beleegyezésével is büntetendő volt, egészen 1961-ig, azután viszont 20 év volt az úgynevezett „beleegyezési korhatár” (tehát amilyen kort betöltött személlyel legálisan kerülhetett intim homoszexuális viszonyba egy másik személy). Később ezt 18 évre csökkentették, ám a heteroszexuális beleegyezési korhatár végig 14 év volt. Az egységesítés csak az ezredforduló után történt meg.
Takács előadásából kiderült: a meleg prostitúció a fentiekből is adódóan egészen sajátos jegyeket mutatott. Az ismerkedés jellemző helyszínei a nyilvános wc-k, fürdők és bizonyos vendéglátóhelyek voltak; illetve gyakoribb jelenség volt e körben, hogy a prostituált nem életvitelszerűen, csak alkalmilag nyújtott pénzért szexuális szolgáltatást.
A kutatónak egy nyugalmazott rendőr elmondta, az úgynevezett „buzivonalat” főleg azért követte figyelemmel a hatóság, mert feltűnően gyakori volt, hogy a tehetősebb, jellemzően idős kuncsaftot az anyagilag kiszolgáltatott alkalmi férfiprostituált nyereségvágyból bestiálisan meggyilkolta, majd kifosztotta.
Egy rendszerváltás előtti ORFK-jelentés 50 ezerre becsülte a magyarországi homoszexuális lakosság számát, amiből szerintük 40-45 ezer élt akkor Budapesten – ismertette a korabeli becsléseket Takács Judit. A rendőrség arról is beszámolt, hogy a melegek körében idővel egyre több erőszakos cselekmény miatt kellett eljárni, továbbá egyre többen vállalták fel nyíltan másságukat.
A prostitúció iránt (persze nem „úgy”) érdeklődőknek Tóth Eszter Zsófia Dobray György K1és K2 című filmjeit, Szécsényi Mihály pedig Balázs Anna A bukott lány című könyvét ajánlotta.
Fiatal űrhajósunk üzeneteinek köszönhetően hosszú idő óta először éreztem magam igazán büszke magyarnak úgy, hogy ebben az érzésben nem volt jelen semmiféle politikai töltet. Krupincza Mariann írása.